۰
plusresetminus
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس تصریح کرد:

بدهی 16 میلیارد تومانی شهرداری شیراز بابت نیم درصد بودجه سهم کتابخانه‌های شیراز/ اطلس کتابخانه‌های فارس تهیه شد

تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
جعفری گفت: طبق سند 1414 به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم که در استان فارس این رقم یک ممیز 36 صدم درصد است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس
به گزارش "حافظ نیوز"، سید محمدامین جعفری در نشست خبری با بیان اینکه به دلیل نگاه‌های غیرجدی و غیرعمیق 10 سال اخیر مسئولان کلان استان فارس، متأسفانه در فضای سخت‌افزاری کتابخانه‌ها دچار مشکل هستیم، گفت: اما در حوزه نرم‌افزاری در اداره‌کل کتابخانه‌ها با همین ظرفیت‌ها نیز بسیار خوب توانسته‌ایم کار کنیم.

وی افزود: یکی از این اتفاقات، طرح عضویت سراسری است که در این طرح هر کدام از اعضای کتابخانه با عضویت در هر کدام از کتابخانه‌های شهری و روستایی از تمام امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه استان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس از تهیه و تدوین بیش از 10 هزار عنوان کتاب گویا برای نابینایان و کم‌بینایان در این نهاد خبر داد و گفت: این اقدام در استان‌های دیگر نیز به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود بدین صورت که کتابی که یک استان آن را تبدیل به کتاب گویا کرد، استان دیگر همان کتاب را دوباره تبدیل به کتاب گویا نکند بلکه کتاب دیگری انتخاب کند.

جعفری با بیان اینکه این طرح با حرکت شتابنده‌ای در استان فارس در حال
تهیه و تدوین بیش از 10 هزار عنوان کتاب گویا برای نابینایان و کم‌بینایان در این نهاد
انجام است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال جاری قریب چهار هزار عنوان کتاب دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود ضمن اینکه این کار در استان فارس به‌صورت کاملاً حرفه‌ای انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه خوبی کتاب گویا این است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند زیرا کتاب گویا ذهن را آماده می‌کند، گفت:‌ استان فارس در بحث تهیه کتاب گویا یکی از استان‌های پایلوت کشور است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: معافیت از هزینه پرداخت عضویت در کتابخانه‌ها برای اقشار خاص، تهیه اطلس کتابخانه‌ها جهت شناسایی و معرفی جایگاه هر کتابخانه در مناطق مختلف شهر و روستا، برگزاری سه دور ویژه کتابداری، همچنین مجهز کردن 95 درصد کتابخانه‌های شهری و روستایی استان فارس از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.

جعفری با اشاره به نیم درصد بودجه این نهاد در شهرهای مختلف عنوان کرد: برخی از فرمانداران شهرستان‌های فارس همکاری بسیار خوبی برای تخصیص این بودجه و همچنین تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان خود کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به داراب، جهرم، فراشبند، قیروکارزین و فسا اشاره کرد.

وی اضافه کرد: اما برخی از شهرستان‌ها نیز هستند که هیچ دغدغه و نگرانی برای این مسئله ندارند
استان فارس در بحث تهیه کتاب گویا یکی از استان‌های پایلوت کشور است
مانند شهرستان مهر و مرودشت که به زودی در این شهرستان‌ها با بحران فرهنگی روبه‌رو خواهیم شد این در حالی است که فرمانداری مرودشت در میان تمام فرمانداری‌های استان فارس بیشترین درآمد را دارد اما کمترین همیاری را با این نهاد داشته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس داد: کلان شهر شیراز و حرم سوم اهل بیت(ع) هنوز کتابخانه مرکزی ندارد و تنها یک کتابخانه از بعد از انقلاب در این شهر آن هم توسط یک خیر ساخته شده است.

وی از بدهی 16 میلیارد تومانی شهرداری شیراز بابت نیم درصد بودجه سهم کتابخانه‌های شیراز در سال‌های 82 تا 93 خبر داد و گفت: شهرداری باید بر اساس منویاتی که شورای شهر از آن برای ایجاد فضاهای فرهنگی می‌خواهد در زمینه ایجاد و تجهیز کتابخانه‌ها تلاش کند که این جزو تکالیف قانونی شهرداری است اما شهرداری گاهی اوقات قرائت‌خانه‌هایی را به اسم کتابخانه به اداره کل کتابخانه‌ها داده است که استاندارد کتابخانه را ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس در ادامه با اشاره به کتابخانه‌های تخصصی این استان عنوان کرد: قریب 85 کتابخانه تخصصی کودک در شهر و روستای فارس وجود دارد البته این کتابخانه‌ها در حال تجهیز شدن هستند.

وی افزود: برخی از کتابخانه‌های ما هم‌اکنون
کلان‌شهر شیراز و حرم سوم اهل بیت(ع) هنوز کتابخانه مرکزی ندارد
نیز کار تخصصی می‌کنند به‌عنوان مثال کتابخانه حافظیه که دارای منابع غنی حافظ شناسی و ادبیات کلاسیک است، اخیراً نیز ترمیم و تجهیز جدی داشته است ضمن اینکه مرمت آن کاملاً همخوان با بافت تاریخی حافظیه بوده است.

جعفری ادامه داد: به کتابخانه سعدی به جز اینکه منابع غنی ادبیات کلاسیک و سعدی شناسی دارد، یکسری کتاب‌های جدید سعدی‌شناسی نیز تزریق شد؛ همچنین کتابخانه روزبهان منابع غنی هنر دارد و به عنوان کتابخانه تخصصی هنر ما مطرح است؛ کتابخانه شهید دستغیب نیز به نوعی موزه مطبوعات ماست و بهترین و کاملترین مجموعه مطبوعات ما در این کتابخانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق سند 1414 به ازای هر 100 نفر بایدهشت متر فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم که در حال حاضر در استان فارس این رقم یک ممیز 36 صدم درصد است، گفت: بدین لحاظ شهرهایی مانند استهبان، گراش، کازرون، نورآباد، لطیفی، بهمن و بیضا جزو شهرهای خوب در این قضیه، شهرستان‌های مرودشت و مهر بدترین شهرها، کامفیروز، بنارویه، ششده، خانه زنیان، دژکرد، اسیر و خورد شهرهای بسیار ضعیف و همچنین شهرهای اردکان، خرامه، گله‌دار، بالاده، حاجی‌آباد، اهل، ایج، سیدان، رونیز و خشت نیز شهرهای ضعیف در این قضیه محسوب می‌شوند.
کد مطلب : ۹۸۳۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما