۰
plusresetminus
نگاهی به روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات؛

مرتضی حاجی؛ گزینه جدید سرلیست اصلاحات/ منتقدان اقلیت محض هستند/ حضور در انتخابات؛ تکلیف شرعی سیدحسن

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۱
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به بازخوانی عملکرد هسته‌ای تیم سعید جلیلی در ادوار گذشته پرداخته‌اند؛ به نظر می‌رسد این اقدام همزمان روزنامه‌های زنجیره‌ای برای خنثی‌سازی اثرگذاری انتقادات سعید جلیلی در کمیسیون ویژه برجام در میان افکار عمومی بوده است.
روزنامه های زنجیره ای
روزنامه های زنجیره ای
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از مشرق، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات چهارشنبه را با تمرکز بر معیار انقلابی بودن از منظر رییس جمهور آغاز کردند؛ از سوی دیگر این روزنامه‌ها به بازخوانی عملکرد هسته‌ای تیم سعید جلیلی در ادوار گذشته پرداخته‌اند به نظر می‌رسد این اقدام همزمان روزنامه‌های زنجیره‌ای برای خنثی‌سازی اثرگذاری انتقادات سعید جلیلی در کمیسیون ویژه برجام در میان افکار عمومی بوده است.
روزنامه قانون
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون چهارشنبه را با تیترهای «اظهارات جلیلی اتهام است» و «راوی زبان‌های از یادرفته» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.
محرمانه لو رفته احمدی‌نژاد
«چرا دلواپسان دوران احمدی‌نژاد ساکت بودند» مهم‌ترین گزاره نویسنده یادداشت از روایت مقایسه دولت دهم و یازدهم است؛ سپس نویسنده از نامه محرمانه دوران خانه‌نشینی احمدی‌نژاد روایت می‌کند و آن دوران را به آنانی که دلواپس می‌خواند، یادآوری می‌کند.
نویسنده در یادداشت خود نسبت به محرمانه احمدی‌نژاد نوشت: «اما یکی از محرمانه‌هایی که هرگز کسی به آن ورود نکرد یا شاید در فضای رسانه‌ای انعکاس نیافت را باید در آن ۱۱ روز خانه نشینی معروف رئیس‌جمهور ببینیم. گفته می‌شود آن روزها، نامه‌ای محرمانه به اتاق استانداران کشور فاکس شد که انعکاسش می‌توانست بسیار جنجال برانگیز باشد. گویا در متن نامه به بهانه‌های مختلف از جمله ایستادگی در برابر برخی جریانات که قصد تخریب دکتر را دارند خواسته بود تا از رئیس‌جمهور حمایت شود و این نامه را امضا کنند. نامه فوق توسط تعداد زیادی از استانداران ظرف چند روز اول امضا و مجدد به تهران ارسال می‌شود اما برخی با تعلل این کار را انجام می‌دهند و حتی آنقدر احتیاط می‌کنند که نامه را با خود به تهران برده و در آنجا امضا می‌کنند تا مبادا خبر این امضای پردردسر در استان به گوش دیگر مدیران و در نهایت مردم برسد. اینکه آن نامه چه تاثیری می‌توانست در سرنوشت رئیس‌جمهور داشته باشد یا رئیس‌جمهور قصد داشت با این پشتوانه سازی و جمع کردن امضا، چه چیزی را اثبات کند، بماند اما بی‌شک می‌توان این سؤال را از منتقدان امروزی دولت روحانی پرسید که اولاً در آن روزهاچرا هیچ واکنشی از سوی شما دیده نشد و هیچ دلی دلواپس نمی‌شد و دوما اگر تنها یک دهم چنین اقداماتی را دولت حسن روحانی انجام می‌داد، واکنش شما به رئیس‌جمهور چه بود؟!»
روزنامه ابتکار
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «بازوبند کاپیتانی اصلاحات را چه‌کسی می‌بندد؟» و «ریزگردها، کم‌آبی، بیکاری، تورم و سست‌شدن اخلاق» اختصاص داد.
مرتضی حاجی؛ گزینه جدید سرلیست اصلاحات
عارف، لاریجانی، ناطق نوری، سیدهادی خامنه‌ای و حالا گزینه دیگر مرتضی حاجی نام‌های که برای سرلیستی اصلاحات شنیده می‌شود؛ گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاحات داغ شده است؛ مسلماً سرلیست این جریان به پیوندهای سیاسی فراروی آنان در چند ماه آتی دارد؛ اگر ائتلاف سیاسی آنان با حامیان دولت مستحکم شود؛ گزینه دولت سرلیست است و عارف کنار گذاشته خواهد شد و از سوی دیگر اگر این ائتلاف شکل نگیرد تقابل میان حاجی و عارف برای سرلیستی به وجود خواهد آمد.
گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیل فضای حاکم نوشت: «وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های سرلیستی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. هر چند نام وی کمتر در این زمینه مطرح می‌شود و خود وی نیز اغلب به فعالیت در آرامش و به دور از جنجال خبری شهرت دارد، اما در صورت حضور و تأیید صلاحیت، با توجه به سابقه اصلاح‌طلبی‌اش گزینه‌ای برای سرلیستی اصلاح‌طلبان خواهد بود. به طور کلی اصلاح‌طلبان با چالش تأیید صلاحیت مواجه هستند و اگر خیالشان از بابت عبور از فیلتر شورای نگهبان راحت‌تر باشد، قطعاً گزینه‌های دیگری مثل محمدرضا خاتمی را نیز برای سرلیستی زیر سر خواهند داشت. با این حال تا این جا محتمل‌ترین گزینه‌ها تا بدین جا همین 5 نفر هستند. باید با معرفی کاندیداها و پس از تأیید صلاحیت‌ها دید که آرایش انتخاباتی جناح اصلاحات چگونه خواهد بود.»
روزنامه اعتماد
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «سریال آلماتی» و «دوبار به احمدی‌نژاد رأی دادم اما متاسفم» اختصاص داده است.
منتقدان اقلیت محض هستند
در پاسخ به این سؤال که بسیاری بر این باورند با وجود توافق هسته‌ای هم باز خطر ریزش پایگاه اجتماعی دولت را تهدید می‌کند زیرا دولت نمی‌تواند به خوبی با پایگاه اجتماعی خودش ارتباط برقرار کند؛ اظهار داشت: «اگر دولت نمی‌توانست پرونده هسته‌ای را به نقطه روشن و قطعی برساند قطعاً پایگاه اجتماعی خود را از دست می‌داد ولی به اعتقاد من هر چند هم که دولت در ارتباط با پایگاه اجتماعی‌اش ضعیف باشد اما دولت توانسته این پرونده را به نقطه روشن برساند و جامعه امروز در مورد باز شدن گره از مشکلات کشور خوشبین است و می‌توان این انتظار مثبت را در جامعه به روشنی دید. امروز شاهد هستیم که همه چهره‌های شاخص داخلی و خارجی با نگرش مثبت به این ماجرا نگاه می‌کنند اما از سوی دیگر شاهد هستیم جریان‌هایی هم مقابل توافق ایستاده‌اند، از اسراییل تا جمهوریخواهان تندرو در امریکا و در داخل کشور هم جریان‌هایی که هزینه‌های سنگینی را در دوره هشت ساله بر کشور وارد کردند و اقتصاد کشور را زمینگیر کردند امروز با شدیدترین لحن بر توافق می‌تازند و با آن مخالفت می‌کنند. اما واقعیت است که اکثریت قاطع صاحبنظران در سراسر جهان با نگرش مثبت به این موضوع نگاه می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه این توافق دستاورد دولت حسن روحانی است پس هیچ یک از این مسائل بر پایگاه اجتماعی‌اش تأثیر منفی نخواهد داشت بلکه با اجرایی شدن برجام و ملموس شدن نتیجه‌هایش بر پایگاه اجتماعی دولت افزوده هم خواهد شد.»
وی در ادامه پیرامون منتقدان توافق گفت: «در کلیه نظرسنجی‌ها مردم از تیم مذاکره‌کننده و روشی که اتخاذ کرده‌اند، حمایت می‌کنند. تنها همان اقلیت ۱۰، ۱۱ درصدی که در انتخابات سال ۹۲ خودش را به خوبی نشان داد و شکست‌خورده انتخابات شد مقابل توافق و سیاست‌های دولت ایستاده است. اما نکته مهم این است که بسیاری از تریبون‌ها در اختیار جریان تندروی مخالف دولت است و همین مساله باعث شده است که صدای بلندی داشته باشند وگرنه در اقلیت محض هستند.»
روزنامه شرق
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «چمدان چمدان پول می‌بردند» و «وقتی دست‌ها بالا رفت» اختصاص داد.
بازگشت صادق خرازی/ کارنامه عملکرد جلیلی هم با وجود همه پنهان‌کاری‌ها در دسترس مسئولان نظام است
صادق خرازی «مغضوب» اصلاح‌طلبان است آن هنگامی که از آسیب‌شناسی اصلاحات و لیست گرا دهندگان اصلاح‌طلب به دشمن سخن بگوید اما او «محبوب» است آن برهه از زمان که سخنانش بر علیه سعید جلیلی باشد؛ گویا بازگشت صادق خرازی به بدنه اصلاحات پس از استعفاء صوری وی با حمله بر سعید جلیلی آغاز شده است.
صادق خرازی به شدت از روند کاری تیم سعید جلیلی انتقاد می‌کند و در همین راستا اظهار داشت: «هدف از مذاکرات چنانکه مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند باید لغو تمامی تحریم‌ها باشد٬ ولی آن‌ها با طرح پرسش‌های فلسفی می‌خواستند با غرب مواجهه فکری کنند. آنچه انجام شد، مذاکره نبود، تبادل مجهولات بود. در دوران آقای جلیلی مذاکره انجام نشد، ایشان نقش حامل پیام را داشتند. ایشان توان مذاکره و تعیین سقف و کف برای مطالبات را نداشت. مشکل بزرگ دیگر، ناواردی به ادبیات دیپلماتیک در گفت‌وگو با غرب بود. نامه‌ای در دوره جلیلی از شورای‌عالی امنیت ملی برای مذاکره‌کننده ارشد اروپایی فرستاده شد که پر از غلط‌های ماهوی و شکلی بود که طرف خارجی نامه را برگرداند. در آن دوره مسائل شکلی مهم‌تر از محتوایی شده بود. توافقی را برای تأمین سوخت هسته‌ای با رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه اعلام کردند، اما بعد از مدتی کوتاه اردوغان گفت که آمریکایی‌ها با این توافق موافقت نکردند. ای‌کاش این افراد به‌جای درگیرشدن در حمل چمدان و خستگی ناشی از آن، چمدان را می‌دادند کسان دیگری برایشان حمل کنند و خودشان مجبور به دو روز استراحت برای استارت‌زدن مذاکره نشوند.»
وی در واکنش به سخنان سعید جلیلی مبنی بر «وقتی آن آقا (خرازی) ادعا کرد از رهبری تذکر گرفته‌ام، به خبرنگاران گفتم کذب‌محض است. ایشان دوباره تکرار کرد، گفتم وقتی کسی کذبی را تکرار کرد، می‌شود کذاب»؛ اظهار داشت: «ای‌کاش ایشان به‌جای اتهام، به این ادعا پاسخ می‌داد. چه کسی می‌خواست در استانبول همه ذخایر سوخت هسته‌ای را واگذار کند و در ازای آن میله سوخت بگیرد؟ مگر نه‌اینکه رهبر نظام بودند که اجازه ندادند این ذخایر سوخت از کشور خارج شود. من نماینده رهبری نیستم. اما چنانکه ایشان را می‌شناسم می‌دانم چشمان تیزبینی دارند. وقتی پای رضایت الهی و حقوق ملت ایران در میان باشد، با کسی تعارف و رودربایستی ندارند. اسناد و مدارک گفت‌وگوهای آقایان روزی منتشر خواهد شد و معلوم می‌شود که طرز مذاکره آن‌ها چگونه بوده است. اسناد مذاکرات آقای دکتر روحانی در دوره اصلاحات موجود است. اما بعد از ایشان در مذاکرات بروکسل، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای تمام دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌ها را جمع می‌کرد تا سندی در دست کسی باقی نماند. کارنامه عملکرد آقای جلیلی و تیم ایشان هم با وجود همه پنهان‌کاری‌ها در دسترس مسئولان نظام است.»
روزنامه آرمان‌امروز
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «بابک زنجانی مخرن‌الاسرار مفاسد اقتصادی» و «سند دارم رو می‌کنم» اختصاص داد.
حضور در انتخابات؛ تکلیف شرعی سیدحسن خمینی
در «مدح» هاشمی، در «ذم» مصباح مهم‌ترین محور سخنان محسن غرویان است و حالا او به پیروی از هاشمی رفسنجانی، حضور حجت الاسلام سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان را «تکلیف شرعی» می‌داند.
در همین راستا محسن غرویان در یادداشتی برای روزنامه آرمان‌ امروز نوشت: «البته شخص آیت‌ا... هاشمی از حاج حسن آقای خمینی دعوت ویژه‌ای نموده و از وی می‌خواهند که در انتخابات خبرگان حضور به عمل آورند که نشان از حُسن سلیقه آقای هاشمی است.

حاج‌حسن آقا در سن و سال ویژه‌ای قراردارند و دارای توان علمی خوبی هستند و می‌توانند در سرنوشت مردم و دولت نقش مهمی ایفا کنند. از طرفی مردم هم از آیت‌ا... سیدحسن خمینی توقع دارند که در امور سیاسی و تصمیمات کلان شرکت کنند. ایشان نوه امام‌خمینی هستند و آشنایی بسیار نزدیک و خوبی با مبانی فکری امام دارند و در حال حاضر فلسفه و سطوح عالی فقه و اصول در دانشگاه درس می‌دهند و تاکید زیادی بر اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام دارند و پیگیر انتشار و تفسیر آثار امام هستند و این کار نیز ضرورت دارد چرا که لازم است یاد امام در جامعه زنده نگه داشته شود.
از نظر فکری نیز سیدحسن خمینی به عنوان یک مجتهد کاردان و کارشناس اندیشه‌های امام خمینی را به خوبی تعلیم می‌دهند و نسل جوانی که رفتارامام درعرصه سیاست و اجتماع را ندیدند برای آموزش آن‌ها و آشنایی نسل جوان با اندیشه‌های امام می‌توانند به حاج‌حسن آقا مراجعه کنند. بنابراین از جهات مختلف ورود حاج‌حسن آقا به مسائل خبرگان و صحنه سیاسی و اجتماعی یک تکلیف شرعی، عرفی و اجتماعی است و از این جهت آقای هاشمی نیز تاکید دارند به منظور حفظ و ترویج آثار امام، آیت‌ا... سیدحسن خمینی وارد صحنه سیاسی و اجتماعی جامعه شوند.»
روزنامه ایران
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «نجات اقتصاد ایران از گروگان تحریم» و «نیروهای مسلح درچارچوب مردم‌سالاری دینی باشند» اختصاص داد.
کات نابهنگام
بار دیگر پخش جلسات کمیسیون ویژه برجام بهارستان، پرونده هسته‌ای کشورمان را به عرصه عمومی آورد؛ این اقدام صدا وسیما با استقبال افکارعمومی همراه شد و هر شخصی بنا بر استفاده ابزارهای اجتماعی به ارائه نظر پیرامون مناقشه توافق هسته‌ای می‌پرداخت. اما خبرعدم پخش جلسات بعدی با واکنش جدی مواجه شد. غلامرضا تاجگردون در یادداشت اول روزنامه دولتی ایران پیرامون عدم پخش کمیسیون برجام نوشت: «به هر حال وقتی مردم را محرم فرض کرده و جلسات گذشته را پخش کردیم تا مردم در جریان مشروح مذاکرات و طرح سؤالات و پاسخ‌ها باشند، شایسته آن است که این رویه تا انتها ادامه یابد، بخصوص که بر اساس برنامه کمیسیون آقای ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب امروز میهمان جلسه است. ایشان نسبت به روند طی شده مذاکرات هسته‌ای از ابتدا تا حال حاضر که منجر به توافق وین شده، اشراف دارند و به طور حتم منبع خوبی هستند برای پاسخ به بسیاری از ابهام‌ها و سؤال‌ها. آقای ولایتی همچنین می‌توانند درباره توضیحات و سخنان اعضای تیم مذاکره کننده قبلی در کمیسیون ویژه مجلس پاسخ‌های مستند داشته باشند که قاعدتاً برای مردم و کارشناسان هم مفید فایده خواهد بود. همچنان که در جلسه دیروز آقای نهاوندیان، از چهره‌های اقتصادی دولت توضیحات بسیار مبسوطی درباره آسیب‌های وارد شده بر کشور از ناحیه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها ارائه کردند. در حال حاضر برخی انتقادها نسبت به عملکرد کمیسیون ویژه مجلس وارد شده است که فارغ از صحت و سقم آن‌ها، پخش نشدن جلسات آتی از تلویزیون می‌تواند شائبه‌ها و انتقادها را بیش از پیش کند. چنانکه به نظر می‌رسد گاه حاشیه‌ها بر متن در کمیسیون ویژه غلبه پیدا می‌کند؛ برخی اعضا و نمایندگان غیر عضو حاضر در کمیسیون سؤالات و دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند که به نظر نمی‌رسد جنبه عمومی و کارشناسی داشته باشد.»
کد مطلب : ۱۰۸۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما