۰
plusresetminus
نگاهی به روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات؛

انتقاد از گرانی؛ حمله به آیت‌الله مصباح یزدی/ انتقاد به پزشک دیپلمات/ اقتدارگرایی مباح دولت روحانی

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
سردبیر روزنامه شرق به صراحت از مرزبندی با گفتمان دولت یازدهم سخن می‌گوید؛ او تنها وجه اشتراک میان دولت و اصلاحات را رادیکال نبودن «در تبیین «تفکری سیاسی» می‌داند و معتقد است که حسن روحانی به دلیل نگاه توسعه‌گرا دارای «اقتدارگرایی» و رویکرد «امنیت‌محور» است.
روزنامه های زنجیره ای
روزنامه های زنجیره ای
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از مشرق، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز شنبه را با تمرکز به روایت هاشمی رفسنجانی از ردصلاحیت‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم شروع کردند.
در حالی که سیدهادی خامنه‌ای به صراحت از «عدم عبور» اصلاحات از دولت روحانی سخن گفت تا حامیان دولت را آسوده خاطر کند؛ اما احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، هشداری جدی به دولتی‌ها داد؛ او به صراحت از مرزبندی با گفتمان دولت یازدهم سخن گفت؛ او تنها وجه اشتراک میان دولت و اصلاحات را «رادیکال نبودن «در تبیین «تفکری سیاسی» می‌داند و معتقد است که حسن روحانی به دلیل نگاه توسعه‌گرا دارای «اقتدارگرایی» و رویکرد «امنیت‌محور» است. سردبیر روزنامه شرق به صراحت از غیاب اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور گلایه می‌کند و شیشه عمر دولت برای ادامه را وابسته به کنشگری اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کند.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد که سناریو «دیدار اتفاقی» میان حجت‌الاسلام روحانی و اوباما، پروژه جدید روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای حاشیه‌سازی دور سوم سفر رییس‌جمهور به نیویورک باشد.
روزنامه قانون
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون شنبه را با تیترهای «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با شرایط سابق ادامه پیدا نخواهد کرد» و «تکرار حیران در تبریز» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.
· انتقاد از گرانی؛ حمله به آیت‌الله مصباح یزدی
«امروز جنس و کالایی می‌خریم به عنوان مثال ۳ هزار تومان اما این جنس در هفته بعد ۸ هزار تومان می‌شود، پس چگونه گفته می‌شود که تورم کاسته و تحریم‌ها برداشته شده است؛ ان‌شاء آ... که سخن این افراد درست است و عقل ما نمی‌رسد» عبارت‌های انتقادی آیت‌الله مصباح یزدی از وضعیت معیشتی مردم است. سخنان آیت‌الله مصباح یزدی به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامد و آنان ادعا کردند که ایشان چرا در دوران احمدی‌نژاد ساکت بودند و لب به انتقاد نمی‌گشودند.
در همین راستا گروه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «دوران احمدی‌نژاد سرشار از اتفاق‌های منحصربه فرد در طول تاریخ 2500 ساله ایران بود. روزگاری که اطاعت از احمدی‌نژاد اطاعت از پروردگار خوانده می‌شد، این فرد در پاسخگویی به مشکلات زمان ریاستش، مردم را به سخره می‌گرفت و وقتی چرایی گرانی مواد مصرفی خانوار از او پرسیده می‌شد با خنده آدرس محل زندگی خود را می‌داد و به طعنه می‌گفت که از آنجا خرید کنند. حال بعد از اینکه دیگر نه خبری از گرانی‌های بی‌رویه وبی‌ضابطه است و نه خبری از احمدی‌نژاد، معلم اخلاق و پشتیبان سال‌های نه چندان دور احمدی‌نژاد که بارها به افرادی که به دنبال رفع مشکلات مردم بودند، می‌گفت مادی‌گرا و آن‌ها را نقد می‌کرد، امروز زبان به گلایه باز کرده که چرا کالای زندگی مردم گران می‌شود؟! ای کاش یکی مانند احمدی‌نژاد بود و در پاسخ، آدرس نارمک تهران را به ایشان می‌داد و اعلام می‌کرد اگر گرانی‌ها بعد از این همه وقت که مردم را کلافه کرد، بر شما هم تاثیرگذاشت می‌توانید به محله احمدی‌نژاد بروید و از آنجا خرید کنید تا کمی از مشکلات مردم با خبرشوید.»
روزنامه ابتکار
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «پزشک دیپلمات سیبل حمله دلواپسان» و «شخصیت‌های معتبر و با سواد آماده حضور در انتخابات هستند» اختصاص داد.
· انتقاد به پزشک دیپلمات
علی اکبر ولایتی در جلسه کمیسیون ویژه برجام حاضر نشد تا فقط نامی از او در جلسات برجام شنیده شود و سخنان علیه او از سوی یک «منابع آگاه» تکذیب شود؛ روزنامه ابتکار خاستگاه سیاسی ولایتی را اینگونه بیان می‌کند «دوستی ولایتی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر کسی پوشیده نیست و اگر از تصدی وزارت امورخارجه در دولت سازندگی بگذریم، کناره‌گیری ولایتی به نفع هاشمی در انتخابات 84 در ذهن بسیاری مانده است.» سپس این روزنامه در تحلیل انتقادات به نوع رویکرد ولایتی نوشت: «این روزها اصولگرایان در بازی انتخاباتی مجلس دهم، ائتلاف با تندروهای اصولگرا را در مقابله با رقیب مشترک ترجیح داده‌اند و همین موضوع جرات حمله به چهره‌های شاخص اصولگرا و وزنه‌های مورد وثوق این جریان همچون علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی را افزایش داده است. موضوعی که حتی باعث این گمانه‌زنی‌ها شده است که چنین چهره‌هایی از اردوگاه اصولگرایان، به اردوگاه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان نزدیک شوند.»
گروه سیاسی روزنامه ابتکار در روایت انتقادها به ولایتی نوشت: «سایت رجانیوز از دیگر سایت‌های وابسته به جریان منتقد دولت نیز اخیراً حملاتی را با همین محور به ولایتی آغاز کرده است. این سایت در یادداشتی ابتدا به دفاع جدی از عملکرد جلیلی و رد سخنان ولایتی در انتقاد از این عملکرد پرداخت.

در این یادداشت از «پاراف» رهبر انقلاب اسلامی زیر گزارش ولایتی از مذاکرات آلماتی – که بنا به ادعای جلیلی در کمیسیون برجام دستاوردهای زیادی داشته و البته این ادعا از سوی چهره‌های مختلف از جمله محمدجواد ظریف رد شده است – یاد شده است که اخیراً دفتر ولایتی وجود آن را تکذیب کرد. در پی انتشار مطلب «آقای ولایتی! بار دیگر پاراف رهبر انقلاب ذیل گزارشتان درباره آلماتی را مرور کنید» در رجانیوز، یک منبع آگاه در دفتر دکتر ولایتی با خلاف واقع خواندن این مطلب، به مهر گفت: «عملکرد تمام تیم‌های مذاکره‌کننده از گذشته تاکنون روشن است و باید بر اساس عملکردها قضاوت کرد، نه نقل قول‌ها».

این سایت به دنبال این تکذیب باز هم بر ادعای خود پافشاری کرده و از ولایتی خواسته است این پاراف را منتشر کند. رجانیوز برای صحت ادعای خود به عدم تکذیب سخنان سعید جلیلی در سومین دور مناظره‌های انتخاباتی سال 92 از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کند؛ جایی که جلیلی در پاسخ به انتقادهای ولایتی، آن‌ها را ناشی از اطلاعات نادرست دانست و ادعا کرد که رهبر انقلاب در واکنش به گزارش ولایتی نوشته‌اند: «ایشان (رهبر انقلاب) روی آن گزارش نوشتند ایشان (ولایتی) از کجا دارد می‌گوید؟ این خلاف است». این در حالی است که برخی اظهارات دیگر منتسب به رهبری از سوی برخی چهره‌های دیگر به ویژه برخی نقل‌قول‌های آورده شده توسط اعضای جبهه پایداری، علی‌رغم عدم تأیید از سوی ناظران روایت‌ها، از سوی دفتر رهبری تأیید یا تکذیب نشده‌اند و دفتر ایشان صرفاً تاکید کرده است که هر نقل‌قولی صرفاً در صورت انتشار از سوی این دفتر مورد تأیید است.»
روزنامه اعتماد
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «از روحانی عبور نمی‌کنیم» و «همه اطلاعات را به آیت لله منتظری می‌دادم» اختصاص داده است.
· ناگفته‌های مهندس غرضی؛ از مجتبی طالقانی تا حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی
غرضی را با تورم در شعار انتخاباتی‌اش می‌شناسند اما او کوله‌باری از تجربه مبارزاتی در خارج از کشور و سپس حضور در ارگان‌های نظامی و انقلابی را دارد و راوی خوبی برای دهه شصت است.
مهندس غرضی در پاسخ به این سؤال که آیت‌الله مصباح همواره در جواب هاشمی‌رفسنجانی گفته است که شما از سازمان مجاهدین حمایت کرده‌اید. آقای هاشمی هم پاسخ می‌دهد که آن زمان هنوز سازمان بود و منافق نبودند. به نظر می‌رسد که در دهه ۴۰ آقای هاشمی در جریان فعالیت‌های سازمان بوده است اظهار داشت: «حرف آقای هاشمی در مورد آقای مصباح درست است. حرف آقای مصباح مربوط به بعد از سال ۵۰ است. بعد از سال ۵۰ وقتی که جریانات اجتماعی -سیاسی قوت گرفت آقای هاشمی از مجاهدین حمایت کرد البته فقط آقای هاشمی نبود که از سازمان حمایت کرد همه حمایت کردند. اینکه آقای مصباح می‌گوید تو می‌خواستی از منافقین حمایت کنی تنها یک وصله لم یتچسبک به آقای هاشمی است»
غرضی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد پیرامون دستگیری مجتبی طالقانی اظهار داشت: «بچه‌ها در تهران می‌بینند که مجتبی دارد می‌رود؛ او را می‌گیرند و به سپاه پاسداران تحویل می‌دهند. من هم او را به زندان انداختم. دو پسر آقای طالقانی آمدند و پرسیدند مجتبی اینجا است؟ گفتم بله. راه افتادیم با هم به خانه آقای طالقانی رفتیم. او گفت که مجتبی ۲۰ روز است که خانه آمده است و اخیراً هم نماز می‌خواند. گفتم ما فکر نمی‌کردیم او برگشته است و او را جزو منافقین می‌دانستیم. آن شب شب عجیب و غریبی بود. از اول شب تا اذان صبح رژه و دعوا بود و ما محکوم به اعدام بودیم.»
مهندس غرضی با توجه به اصفهانی بودن پیرامون وضعیت حاکم مهدی هاشمی بر بیت منتظری گفت: «من فکر نمی‌کردم که آقای منتظری آنقدر از مهدی هاشمی دفاع کند. سرهمین موضوع نزدیک شدم به آقای منتظری و دیدم که در آنجا مسلط است. مهدی همه خاندان را از بین برد.»
همچنین نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران را قطعی دانست.
روزنامه شرق
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «حماسه سیاسی 92 را به من منسوب می‌کنند» و «یک حکم اعدام هم ندادم» اختصاص داد.
· استراتژی روحانی در قیاس با اصلاح‌طلبان فاصله‌ای بسیار دارد/ اقتدارگرایی مباح دولت روحانی/ دولت گذار یا دائمی
احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق به صراحت از مرزبندی با گفتمان دولت یازدهم سخن می‌گوید؛ او تنها وجه اشتراک میان دولت و اصلاحات را رادیکال نبودن «در تبیین «تفکری سیاسی» می‌داند و معتقد است که حسن روحانی به دلیل نگاه توسعه‌گرا دارای «اقتدارگرایی» و رویکرد «امنیت‌محور» است. سردبیر روزنامه شرق به صراحت از غیاب اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور گلایه می‌کند و شیشه عمر دولت برای ادامه را وابسته به کنشگری اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کند
در همین راستا احمدغلامی سردبیر روزنامه شرق نوشت: «شاید بی‌پروایی روحانی در پشت‌سر گذاشتن برخی از خط قرمزها از این امر ناشی می‌شود که مخالفان او خوب می‌دانند که امنیت بیش از هر چیز دیگر برای او اهمیت دارد و او به هیچ‌وجه حاضر نیست بر جامعه‌ای مواج مدیریت کند. دولت روحانی هرقدر به موقعیت‌های انتخاباتی نزدیک می‌شود، با مسائل بیشتری مواجه خواهد شد. جنس استراتژی ثبات نمی‌تواند هیجان لازم را در سطوح مختلف مردم ایجاد کند. هیجانی که موجب کنش سیاسی شود با ذات استراتژی ثبات، ناهمگون است. اصلاح‌طلبان تنها گروه سیاسی موجود در جامعه ایران هستند که هنوز از توان و انرژی لازم برای ایجاد هیجان و کنش سیاسی برخوردارند. از سوی دیگر این کنش‌گری سیاسی اجازه معامله و چانه‌زنی با دولت و مشارکت جدی را به آن‌ها نمی‌دهد. غیاب سیاستی کنش‌گر که با موجی از هیجان توأم باشد، این نگرانی را به وجود می‌آورد که دولت روحانی تبدیل به دولت گذار یا دولت دائمی‌شود.»
روزنامه آرمان‌امروز
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «دیپلماسی اتفاقی در مجمع عمومی» و «سید حسن وارد میدان می‌شود» اختصاص داد.
· دیدار اتفاقی اوباما و حسن روحانی
«دیدار اتفاقی» میان حجت‌الاسلام روحانی و اوباما، سناریو جدید روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای دور سوم سفر رییس‌جمهور به نیویورک است. در همین راستا، خبرنگار سیاسی مشرق کسب اطلاع کرده است که رئیس‌جمهور در پاسخ به شایعات مطرح‌شده از سوی برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر احتمال دیدار و مصافحه وی با مقامات آمریکایی در سفر به نیویورک، با صراحت، اطمینان خاطر داده است که چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد و هیچ نوع دیداری اعم از احوال‌پرسی و مصافحه و... حتی به‌صورت گذرا بین مسؤولان ایرانی و آمریکایی در این سفر انجام نخواهد شد.
گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «اخیراً موضوعی به صورت غیررسمی مطرح شد و آن هم دیدار اوباما و روحانی به شکل غیررسمی در نیویورک است. اکنون که اوباما توانسته بزرگ‌ترین میراث دوران ریاست‌جمهوری خود در عرصه سیاست خارجی یعنی توافق هسته‌ای با ایران را به سلامت از چالش با اعضای کنگره و تندروهای جمهوریخواه گذر دهد بی‌گمان تمایل دارد در ادامه این روند به مثابه آنچه در ماجرای کوبا گذشت، یک دستاورد نمادین دیگر از تغییر در سیاست خارجی را در قالب دیدار با رئیس جمهوری ایران در کارنامه خود ثبت کند اما روحانی بی‌شک نه نیاز و نه تمایلی دارد که در برهه فعلی به سمت و سوی چنین نکته چالش برانگیزی سوق یابد و برای وی عبور منطقی توافق هسته‌ای از چالش‌های پیش رو و اجرایی شدن مطلوب آن اولویت اصلی است و طرف ایرانی منتظر اثبات حسن نیت در خصوص اجرایی شدن توافق و خدشه بر دیوار بلند بی‌اعتمادی با اقدامات عملی طرف مقابل است تا آن گاه هر زمان که لازم بود به بسط و تعمیق مراودات نظری بیندازد. با این وصف دیدار رسمی میان دو رئیس‌جمهوری نه مطلوب و نه مقبول و لازم است البته همزمانی سخنرانی دو رئیس جمهوری در روز ابتدایی می‌تواند زمینه یک رویارویی غیر رسمی و خوش و بشی سرپایی باشد، نشانه‌ای بر اینکه عرصه و زمینه‌ای برای همکاری مشترک در خصوص موضوع هسته‌ای گشوده شده که دو طرف می‌توانند آن را با حسن‌نیت نقطه عزیمت و گام ابتدایی ببینند.»
روزنامه ایران
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «چاره‌اندیشی برای کودکان بازمانده از تحصیل» و «آغاز رسمی اجرای برجام در آمریکا» اختصاص داد.
· نگرانی از مهمان‌های چشم آبی
روزنامه دولتی ایران نگرانی از حضور مهمان‌های خارجی در تهران در دوران پساتوافق را بی‌مورد می‌داند و آن را نقطه آغازی برای تعامل با جهان برمی‌شمارد.
امیر یونسی در یادداشت اول روزنامه دولتی ایران نگرانی پیرامون حضور مهمان‌های خارجی را بی‌مورد دانست و در همین راستا نوشت: «برجام، بپسندیم یا نپسندیم، پای خیلی‌ها را به تهران گشود. این پاگشایی از میهمانان نامدار، معلوم بود که به مذاق بسیاری خوش نخواهد آمد. در آستین، هرچه داشتند به‌کار زدند تا در وهله اول شیشه برجام بر زمین بخورد و از خورجین در نیامده، زایل شود. برخی به خود برجام پنجه انداختند. باقی به فرزندان برجام پریدند. از این فرزندان، فعلاً آن یکی که زمینه ورود «دیگران» به ایران را فراهم کرده بیش از همه در معرض تهمت است. مخالفان گمان می‌کنند که در جیب چمدان هر مسافر سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی که راهی تهران می‌شود، کالایی غیرمجاز وجود دارد. خیال می‌کنند که آستر قبای فلان میهمان اروپایی را اگر بشکافی جنسی قاچاق در آن خواهی یافت. مخالفان تند مزاج‌تر می‌گویند جنس را «خود امریکایی‌ها» جاسازی کرده‌اند. ملایم‌ترها اما تنازل می‌کنند و می‌گویند با هماهنگی امریکایی‌ها بوده است. خلاصه، سخن برسر تذکر به هشیاری نیست بلکه تکرار ذهنیتی است که خبر از یک تهاجم می‌دهد. از ضرورت هشیاری که لازمه هر تبادل و تعامل سیاسی است فراتر می‌رود. برخی از مخالفان آمد و شدها این ذهنیت را ایجاد می‌کنند که هر هواپیمایی که می‌پرد، منافع ملی ایران را در کابین بارها می‌گنجاند.»
کد مطلب : ۱۰۸۹۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما