۰
plusresetminus
نگاهی به روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات؛

کارت زرد انتخاباتی به کابینه/ برجام رو بی‌خیال استاندار عوض نکنید!/ پرزیدنت روحانی مچکریم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۴
روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «پرزیدنت روحانی مچکریم» و «برجام رو بی‌خیال استاندار عوض نکنید!» اختصاص داد.
روزنامه زنجیره ای اصلاحات
روزنامه زنجیره ای اصلاحات
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از مشرق، روزنامه‌های اصلاح طلب روز چهارشنبه را با تمرکز بر کارت زرد به وزرا و موافقت مشروط کمیسیون ویژه برجام با توافق هسته‌ای آغاز کردند.
از سوی دیگر گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل روندهای وحدت میان اصولگرایان مدعی است که مطالبات جبهه پایداری از سوی دو ضلع دیگر (ایثارگران و موتلفه) در حال مدیریت است و اولین گام آن عدم حضور نامزد این جبهه از حوزه انتخابیه قم است تا حاشیه امنی برای علی لاریجانی مهیا شود.
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه قانون
روزنامه اصلاح‌طلب قانون چهارشنبه را با تیترهای «بازی انتخاباتی با کارت دادن به وزرا» و «پیمان تازه در مترو!» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.
· کارت زرد انتخاباتی به کابینه
گروه سیاسی روزنامه قانون مدعی است که رفتارهای انتقادی بهارستان از کمیسیون برجام تا سؤال از اعضای کابینه سویه‌های «سیاسی» و در راستای اغراض «انتخاباتی» است.
گروه سیاسی این روزنامه اصلاح‌طلب پیرامون کارت زرد به ربیعی نوشت: «آلیا در این سؤال از ربیعی پرسیده بود که علت عدم اجرای قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان و بی‌توجهی به مشکلات اساسی آن‌ها و استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیاط خلوت هزینه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی چیست؟ وی پس از استماع توضیحات وزیر از پاسخ‌های وی قانع نشد و خواستار رأی‌گیری از نمایندگان در صحن علنی شد. وکلای ملت نیز با 94 رأی موافق، 78 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن علنی از پاسخ‌های وزیر کار قانع نشدند و بدین ترتیب وزیر کار دومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد. این اتفاق در حالی افتاد که فاطمه‌آلیا سال‌ها رئیس فراکسیون معلولان مجلس بود ولی امسال که به انتخابات منتهی می‌شود، این سؤال را مطرح می‌کند.»
روزنامه ابتکار
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «قبولی مشروط برجام!» و «تهران آبروی جمهوری اسلامی ایران است» اختصاص داد.
· روحانی حق اعتراض به مخالفان داده است
حامد وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار معتقد است که روحانی در دو سطح داخلی و خارجی به برد دست یافته است؛ نویسنده سرمقاله مدعی است که روحانی فضای مناسبی را برای منتقدان برجام آماده کرده است.
سرمقاله‌نویس روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «او برای اولین بار در این ده سال، اجازه انتقاد و اعتراض به "کلان تصمیم" های دولت جمهوری اسلامی داده است. او با تحمل اعتراض و انتقاد و به رسمیت شناختنِ آن، یک معامله برد – برد کرده است. از یک طرف هم به دلواپسان حق اعتراض داده است و از طرف دیگر خدمتی به اصلاح طلبان وطنی کرده است. او با تریبون دادن به دلواپسان و به رسمیت شناختن انتقاد آنان، در واقع به صورت ضمنی این حق را به دیگران نیز داده است. او با این کار، دفترِ پارادایمی را گشوده است که تا کنون خاک می‌خورد. پارادایمی که در آن پای "سرکوب" کشیده و دست "اعتراض" گشوده است! لذا از این حیث می‌توان گفت معامله ای برد – برد بود.
البته گفتنی ست "دادن حق اعتراض" چیزی است و "پذیرفتن سخن معترض" چیز دیگر. اینکه روحانی حق اعتراض به مخالفان داده است در واقع حق نپذیرفتن منطق معترضان را نیز به دولت داده است. آن چنان که روحانی در سخنان اخیر خود، از منطق ضعیفِ مخالفان سخن گفت و نقد های آنان را نقد کرد. روحانی البته پذیرفته است که شاید این توافق برای عده ای "برد"ی در پی نداشته باشد. به قول او «اگر می‌خواستیم به بمب اتم دست یابیم توافق بدی بود!».
نگارنده یقین دارد روحانی در مقامِ مثال و از سرِ انصاف در تحلیل، این سخن را گفته است و مصداق خاصی در ایران ندارد. اما باید مواظب بود حال که خوانِ آزادی (در این مورد خاص) این چنین پهن شده است، طوری سخن گفته نشود که عده ای احساس کنند سخن روحانی مصداق خاصی دارد!»
روزنامه اعتماد
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «سکوت کنیم تا این انقلاب بماند» و «متروسواری روحانی و قالیباف» اختصاص داده است.
· کاندیداتوری علی لاریجانی از قم
گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل روندهای وحدت میان اصولگرایان مدعی است که مطالبات جبهه پایداری از سوی دو ضلع دیگر (ایثارگران و موتلفه) در حال مدیریت است و اولین گام آن عدم حضور نامزد این جبهه از حوزه انتخابیه قم است تا حاشیه امنی برای علی لاریجانی مهیا شود.
مجتبی حسینی در همین راستا نوشت: «برخی خبرها حکایت از آن دارد که خروجی نشست‌های مستمر سه‌گانه موتلفه، ایثارگران و پایداری عقب‌نشینی پایداری‌ها برای معرفی کاندیدا از استان قم و اختصاص هشت سهمیه لیست انتخاباتی تهران برای حزب دوقلو (ایثارگران و رهپویان) بوده است. از سوی دیگر علی لاریجانی در جلسه با نمایندگان جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده جامعتین هر تصمیمی برای کاندیداتوری وی اعلام کند تبعیت خواهد کرد. البته لاریجانی در این دیدار اعلام کرده بود اگر پایداری‌ها بخواهند از قم کاندیدایی معرفی کنند او از تهران در انتخابات ثبت نام خواهد کرد که بر اساس عدم معرفی کاندیدا از سوی پایداری‌ها، کاندیداتوری علی لاریجانی تا به امروز از قم قطعی شده است. به گزارش «اعتماد» یکی دیگر از تلاش‌های محمدرضا باهنر و بازیگران اصلی شورای هماهنگی اصولگرایان متقاعد کردن سعید جلیلی برای کاندیداتوری از یکی از دو استان فارس یا یزد است. بیشترین آرای سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری متعلق به این دو استان بوده. همچنین مدیران شورای هماهنگی علاقه دارند تا محمدباقر قالیباف مدیریت سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی را بر عهده بگیرد و لیست‌های انتخاباتی در این سه استان با نظر وی بسته شود. رایزنی‌های شورای هماهنگی اصولگرایان در حالی است که کمیته انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم‌اکنون در حال بررسی اسامی کاندیداهای احتمالی استانی خود است.»
روزنامه شرق
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «خط 3، ایستگاه تفاهم قالیباف و روحانی» و «رونمایی اصلاح‌طلبانه» اختصاص داد.
· حزب ندای ایرانیان؛ آرزو اولین تلویزیون خصوصی کشور
صادق خرازی مرد تنهای اردوگاه چپ‌نشینان سیاست است؛ او از همان بدو حضورش در دنیای سیاست «تنها» بود، آن هنگامی که علم حزب ندای ایرانیان را بر دست گرفت اما پس از سخنانش پیرامون گرا برخی از اصلاح‌طلبان به دشمن در میان یاران ندایی خود نیز مورد انتقاد قرار گرفت و درخواست استعفاء داد. صادق خرازی قصد بازگشت دارد و حالا از شگرد رییس مجلس شورای اسلامی دوره ششم می‌خواست استفاده بجوید و آن رویای «تلویزیون دولتی» است.
گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت: «احزاب می‌توانند به‌عنوان سوپاپ ایفای نقش کنند. او در ادامه همین سخنان، به حضور و توجه به جایگاه جوانان سخن گفت و با اشاره تلویحی به دولت روحانی تأکید کرد که باید به جوانان فرصت داد نه اینکه دولت پیر و فرطوط را به مردم تحمیل کرد. او در بخش دیگر سخنان به تبیین مواضع اصلاح‌طلبی پرداخت و با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبی نیازمند آسیب‌شناسی است، اگر از خومان انتقاد نکنیم، از ما طوری انتقاد می‌کنند که سزاوار اصلاح‌طلبی نباشد، ادامه داد: بااین‌حال درون این اصلاح‌طلبی بسیاری افراد پاک‌تر و منزه‌تر از کسانی که مدعیان اخلاق بوده‌اند، وجود دارد. در اندیشه و جریان اصلاح‌طلبی اجحاف و بداخلاقی جایی ندارد. خزاری در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه می‌خواهیم اولین حزبی باشیم که اولین تلویزیون خصوصی کشور را داشته و یا اولین حزبی باشیم که رادیو دارد، گفت: آن‌وقت به مسئولین رسمی صداوسیما می‌گوییم که داشتن رسانه ملی چگونه است. او ادامه داد تنها راه حیات ما گذر از فرهنگ ناموزون سانسور است. برای اینکه سانسور از بین برود ندا حاضر است هر تلاشی بکند. به قوه‌قضائیه می‌گوییم که شما با عملکرد خوبتان می‌توانید اعتماد ملت ایران را به خود به‌گونه‌ای جلب کنید که بهشتی در این کشور به ایران و قوه‌قضائیه داد.
او همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌رو تأکید کرد: به شورای نگهبان گفته‌ایم و خواهیم گفت چه خصوصی و چه علنی، به‌عنوان پاسداران و نگهبانان قانون اساسی پای حقوق مردم بایستید. بیاییم انتخابات را به‌گونه‌ای برگزار کنیم که باعث نشاط در جامعه شود. او سپس با سلام به قانون و غربت آزادی و شهدا سخنان خود را پایان داد و البته نشست فصلی حزب هم به این ترتیب پایان گرفت.»
روزنامه آرمان‌ امروز
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «پرزیدنت روحانی مچکریم» و «برجام رو بی‌خیال استاندار عوض نکنید!» اختصاص داد.
· دلواپسی به سبک دیگر!
«دلواپسان» مجدد حمله تشکیلاتی خود را آغاز کرده‌اند؛ آنان پس از مذاکرات هسته‌ای به تغییر استانداران می‌پردازند و این اقدام دولت را رفتاری انتخاباتی توصیف می‌کنند؛ اما انگیزه آنان یکسان است.
گروه سیاسی روزنامه آرمان‌ امروز پیرامون این موضوع نوشت: «دلواپسان به دو انتقاد و بهانه‌جویی رضایت نمی‌دهند و به طور حتم برای روزهای آینده هم دلواپسی‌هایی دارند. آن زمان است که خواهند گفت استاندارها را بی‌خیال؛ موضوع جدید را بچسب. به هر حال در این روزها که کشور با دو موضوع مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین روند اجرای توافق هسته‌ای مواجه است کاش دلواپسان هم دلواپسی‌های دیگری داشتند و باور می‌کردند دولت تنها به پیشرفت کشور می‌اندیشد و گرایش جناحی را باور ندارد البته مشخص است دلواپسان چنین موضوعی را باور دارند اما گرایشات جناحی آن‌ها را به سمتی می‌برد که منافع گروهی خود را پررنگ‌تر و نزدیک‌تر می‌بینند.»
روزنامه ایران
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «7 فاز پارس جنوبی وارد مدار می‌شود» و «ایران بزرگ‌ترین نیروی مسلح ضد تروریسم را دارد» اختصاص داد.
· ادعای نامستند «کیهان»
روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟!» صفحه سیاسی خود به انتقاد از روزنامه کیهان پرداخت و نوشت: «کیهان، برای «تیتر یک» دیروز خود عبارت «اظهارات ضد و نقیض درباره بازرسی از پارچین/ آمانو رسماً از پارچین بازدید تشریفاتی کرد!» را برگزید که در بخش‌های آغازین آن آمده است: «آژانس می‌گوید: در نمونه‌برداری از پارچین بازرسان آن حضور داشته‌اند و مقامات دولتی این گفته را رد کرده و می‌گویند، نمونه‌برداری بدون حضور بازرسان بوده است.» کیهان درحالی این جمله را مبنای تحلیل خود قرار داده که برخلاف معیارهای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، منبع خبری برای آن ذکر نکرده است و در ادامه متن مفصل این روزنامه نیز هیچ اشاره مستندی به آن نشده است. مرور خبرهای مستند منتشر شده توسط «آژانس» و «آمانو» هم گویای آن است که جمله «آژانس می‌گوید: در نمونه‌برداری از پارچین بازرسان آن حضور داشته‌اند»؛ توسط هیچ منبع خبری معتبری منتشر نشده است. به این ترتیب؛ افکار عمومی انتظار دارد این روزنامه مستند نقل قول ادعایی خود از «آژانس» را اعلام کند. کیهان یکشنبه گذشته نیز ادعای آسوشیتدپرس را با وجود تکذیب مقامات رسمی در «تیتر یک» خود بازتاب داد و نوشت: «مأموریت آمانو در تهران زمینه‌سازی برای بازجویی از دانشمندان؟!»
 
کد مطلب : ۱۰۹۶۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما