۰
plusresetminus
احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف و بازاریان کشور در گفتگو با «حافظ نیوز» - قسمت اول

احزاب سیاسی از مردم و آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌اند/ اتحاد اصولگرایان شیراز در سطح کشور مثال‌زدنی است/ تا اصولگرایان پرونده احمدی‌نژاد را در بین خود مختومه اعلام نکنند، وحدت فراگیر محقق نمی‌شود

تاریخ انتشارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
کریمی اصفهانی گفت: اگر همه اصولگرایان پرونده احمدی‌نژاد را در بین خود مختومه اعلام کنند وحدت در سطح کلان بسیار قریب‌الوقوع خواهد بود.
احمد کریمی اصفهانی
احمد کریمی اصفهانی
حافظ نیوز/ اشاره احمد کریمی اصفهانی، از فعالان اقتصادی مطرح  و دبیرکل جامعه اصناف و بازاریان کل کشور است که طی سالهای گذشته علاوه بر فعالیت های اقتصادی، در ساحت سیاست نیز به عنوان یکی از چهره های مطرح جریان اصولگرا به ایفای نقش پرداخته است.
کریمی اصفهانی در گفتگو با ”حافظ نیوز“ از ساختار ناکارامد اقتصادی ایران سخن می گوید و ضمن انتقاد از سیاستهای دولت احمدی نژاد، معتقد است دولت تدبیر و امید نیز تا حدی همان راه ناصواب گذشته را در پیش گرفته است.
در ادامه گفتگوی احمد کریمی اصفهانی و ”حافظ نیوز“ را می خوانید:


آقای کریمی اصفهانی! پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازار به عنوان خاستگاه اصلی بسیاری از جریانات سیاسی مطرح بود تا جایی که پشتوانه  اصلی مالی احزابی چون موءتلفه اسلامی نیز از طریق ارتباط با بازار تامین می شد. چرا پس از پیروزی انقلاب و به ویژه در سالهای اخیر، میان بازار و احزاب سیاسی به ویژه جریانات اصولگرا فاصله و انشقاق ایجاد شده و دیگر شاهد حمایتهای گذشته نیستیم؟
همانگونه که عنوان کردید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بازاریان و فعالان اقتصادی نقش بسزایی در حمایت از جریانات انقلابی و سیاسی داشتند که یکی از عوامل اصلی آن، ارتباط مستمر روحانیت و بازار بود.
در گذشته، بازاریان متشکل از افرادی بودند که تقیدات مدهبی پررنگی داشتند و مسائلی چون خمس و زکات، برای هر بازاری یک اصل مهم به حساب می آمد. از سوی دیگر، با توجه به همان تقیدات مذهبی، در گذشته فقط کافی بود فلان عالم مذهبی در مسجد بازار برای امری اعلام نیاز کند و یا حتی بازاریان احساس تکلیف کنند که باید برای مسئله ای، پولی جمع شود. همین کافی بود تا مبالغ هنگفتی از سوی بازار برای اهداف خاص مذهبی روانه شود. اما پس از پیروزی انقلاب متاسفانه شرایط دگرگون شد. در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب، به ناگاه اقتصاد ما دولتی شد و افسار چرخه اقتصادی کشور تا حد بسیاری از دست مردم خارج گردیده و به دولت واگذار شد که نخستین پیامد این اتفاق شوم، تضعیف بازار بود. علاوه بر این، پس از پیروزی انقلاب و به ویژه در سالهای اخیر، ما با ظهور طبقه ای جدید در بازار و اصناف کشور مواجه هستیم. طبقه ای از بازاریان که مانند گذشته تقیدات پررنگ مذهبی ندارند و حتی فضای کسب و کار را نیز همانند گذشته شفاف و بر اساس اعتماد متقابل بنیان نمی نهند. از طرفی، ظهور طیفی از سرمایه داران که با رانت و انحصار، به آلاف و الوف رسیده اند فضای رقابت را برای بسیاری از بازاریان مذهبی که به هر قیمت حاضر به کسب مال نیستند سخت کرده است. همه این موارد، در کنار رکود اقتصادی سبب می شود بازار نقش گذشته را در سطح کشور نداشته باشد که این، یکی از اصلی ترین مواردی است که باید به آن اشاره کرد. مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که احزاب سیاسی نیز دیگر مانند گذشته نیستند.
فعالیت های سیاسی حزبی چون موءتلفه اسلامی در دهه 40، از این حزب یک شخصیت کاریزماتیک در میان مردم ساخته بود و روحانیت و امام خمینی نیز از این قبیل جریانات سیاسی حمایت می کردند و در یک کلام، مردم احساس می کردند این احزاب برای مردم و اسلام فعالیت می کنند و به همین جهت حاضر به هرگونه کمک مالی بودند.
اما احزاب سیاسی در زمان حاضر چطور؟ آیا همانند گذشته برای انقلاب و اسلام و مردم خدمت می کنند؟ به نظر می رسد فاصله گرفتن احزاب از مردم و آرمانهای انقلاب نیز یکی از عوامل اصلی دیگر این اتفاق باشد.

شرایط سیاسی حاکم در شهر شیراز و استان فارس را چطور ارزیابی می کنید؟
بنده با شناختی و آشنایی که از فضای سیاسی شهر شیراز و استان فارس پیدا کرده ام، تصور می کنم جریانات اصولگرا در این شهر بسیار بیش از دیگر شهرهای بزرگ کشور به اتحاد و همدلی نزدیک هستند که این مسئله تا حد زیادی مرهون روحانیت معظم شیراز است و در سایه همین اتحاد، می توان  موفقیت اصولگرایان را در مجلس آتی و در عرصه خدمتگزاری تا حد بسیاری پیش بینی کرد.

در عالم سیاست مرسوم است که وقتی پای رقیبی سرسخت به میدان رقابت باز می شود، افرادی که در یک جبهه قرار دارند با یکدیگر به وحدت می رسند. علیرغم وجود رقیب سرسخت برای جریانات اصولگرا، به نظر می رسد این طیف سیاسی برای تحقق وحدت پایدار میان خود راه درازی در پیش دارد. علت این امر چیست؟
واقعیتی که باید به آن اشاره کرد این است که در دولت دهم و زمانی که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور کشور بودند، انشقاق و شکاف هایی میان جریانات اصولگرا به وجود آمد که این شکاف ها هنوز به طور کامل ترمیم نشده و تا برای این مسئله فکری نشود، تحقق وحدت بسیار سخت است. از طرفی، شرایط خاص سیاسی کشور و احتمالاتی که در خصوص مخاطرات تشکیل مجلسی مشابه مجلس ششم وجود دارد، شرایط را به سمتی پیش برده است که به نظر می رسد اصولگرایان چاره ای جز وحدت نیز ندارند که همانطور که اشاره شد، اگر همه اصولگرایان پرونده احمدی نژاد را در بین خود مختومه اعلام کنند وحدت در سطح کلان بسیار قریب الوقوع خواهد بود.

ادامه دارد...

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
 
کد مطلب : ۱۲۱۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما