۰
plusresetminus
بررسی میدانی یک آسیب اجتماعی؛

«شبکه های اجتماعی تلفن همراه»؛ اصلی ترین متهمان این روزهای پرونده های طلاق

تاریخ انتشارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
چند وقتی است که تبعات اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی این قبیل نرم افزارهای ارتباط جمعی، زنگ های خطر را در بسیاری از کشورهای جهان به صدا در آورده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست!
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی این روزها در تلفن همراه بسیاری از ایرانیها، نرم افزارهایی چون تلگرام، واتس آپ و یا اینستاگرام یافت می شود.
نرم افزارهایی که خلق شده اند تا ارتباطات بشری را تحکیم بخشند و خانواده ها و دوستان را به یکدیگر نزدیک کنند.
اما چند وقتی است که تبعات اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی این قبیل نرم افزارهای ارتباط جمعی، زنگ های خطر را در بسیاری از کشورهای جهان به صدا در آورده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست!

سرانه بسیار بالای استفاده از شبکه های اجتماعی

هم اکنون، براورد می شود بالغ بر 25 میلیون ایرانی از نرم افزارهایی چون تلگرام، واتس آپ و یا اینستاگرام بهره می برند؛ علاوه بر این برخی دیگر از نرم افزارها نیز وجود دارند که از مخاطبان میلیونی در ایران بهره نمی برند اما در سبد روزانه مخاطبان چند صد هزار نفری خود، جایی ثابت به خود اختصاص داده اند؛ نرم افزارهایی چون لاین، تانگو، وایبر، بیسفون و غیره

شبکه های اجتماعی جای تلویزیون را می گیرند

آنچه که در ابتدای امر موجب بروز برخی حساسیت ها در این زمینه شده، ساعاتی است که کاربران ایرانی و غیر ایرانی برای حضور در شبکه ها به نوعی به هدر می دهند.
بر اساس آخرین براوردها، حضور متوسط هر کاربر ایرانی در این شبکه ها در روز به مرز سه ساعت نزدیک می شود که با توجه به اینکه سرانه مطالعه و یا تماشای تلویزیون برای هر نفر ایرانی، مقداری کمتر از این حد نصاب است، از هم اکنون می توان پیش بینی کرد شبکه های اجتماعی در آینده نزدیک اصلی ترین وسیله مورد استفاده میلیونها نفر در ایران خواهد بود.

زنگ های خطر در کشورهای صنعتی به صدا درآمد!

بر اساس یک تحقیق جامع صورت گرفته در برخی کشورهای اروپایی و چین، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در سال 2014 میلیونها زوج در سطح قاره سبز و بیش از سه میلیون زوج در کشور از یکدیگر جدا شده‌اند، اتفاقی تلخ که به گفته کارشناسان شبکه های اجتماعی در بروز آنها نقش مستقیم داشته اند.
بر این اساس، به گفته کارشناسان چینی، نرخ طلاق در این کشور در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن، افزایش 3.9 درصدی داشته و همچنین از سال 2002 نرخ طلاق سیر صعودی داشته است.
به گزارش خبرگزاری شینهوآ، با این حال بیشتر کارشناسان بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی در مجموع تنها بر روابط زوج‌هایی تاثیر سوء دارند که با یکدیگر دچار مشکل و تنش هستند.به همین دلیل این کارشناسان شبکه‌های اجتماعی را عامل ریشه‌ای طلاق نمی‌دانند اما معتقدند که این شبکه‌ها می‌توانند عامل محرکی برای پایان دادن به پیوندهای زناشویی آسیب‌پذیر باشند.

بحران شبکه های اجتماعی به ایران رسید

در همین ارتباط، چندی پیش نیز مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی درباره رابطه اعتیاد برخی زوجین به شبکه های اجتماعی با طلاق در آمارها هشدار داد.  ولی ا... نصر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام یک از آسیب ها در جامعه با توجه به نوع و وفور آن در دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی اهمیت بیشتری پیدا کرده است گفت: موضوع طلاق از جمله موضوعاتی است که در اولویت کاری ما قرار دارد.
وی افزود: آسیب نوپدیدی که متاثر از حضور بیش از حد زوجین در فضای مجازی و ارتباطات درون شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه های اجتماعی موبایلی است مشکلاتی را در روابط زوجین به وجود آورده و آنها اکثر وقتی را که باید با یکدیکر بگذرانند در این شبکه ها سپری می کنند و به نوعی اعتیاد دچار شده اند. نصر بیان کرد: باید توجه کرد بسیاری از این سامانه ها با صرف هزینه های میلیاردی برای از هم پاشیدن بنیان خانواده و ریختن قبح طلاق راه اندازی شده اند.     

تهیه و تنظیم: هادی صفایی
 
 
کد مطلب : ۱۲۹۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما