۰
plusresetminus
رمزگشایی از ادبیات جدید دکتر روحانی در ایام پسا انتخابات؛

آیا رئیس جمهور «اصلاح طلب» شده است؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۳
دکتر روحانی در انتخابات سال 92 در شهر تهران دو میلیون و 385 هزار و 890 رأی کسب کرد و در انتخابات خبرگان دو میلیون و 238 هزار و 166رای کسب کرد. به عبارتی، با وجود افزایش حدود یک میلیون نفری مشارکت کنندگان در انتخابات در شهر تهران، رئیس جمهور با کاهش رای قریب 150 هزار نفری در پایتخت مواجه شده است.
حسن روحانی هاشمی رفسنجانی
حسن روحانی هاشمی رفسنجانی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی آیا رئیس جمهور اصلاح طلب شده است؟ این پرسشی است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و کارشناسان رسانه ای، پس از اعلام نتایج انتخابات 7 اسفند و مداقه در بیانات رئیس جمهور پس از این تاریخ، با آن مواجه بوده اند.
دکتر حسن روحانی پس از انتخابات 7 اسفند، زمانی رئیس دولت اصلاحات را حضرت آقای خاتمی خواند و یک روز پس از آن در جمع مردم یزد، وی را برادر عزیز خود نامید. در طرف دیگر این ماجرا، ایشان حصر سران فتنه را بدون مصوبه شورای عالی امنیت ملی می داند و حاضر است خود را با بخشهایی از جامعه بر سر این مسائل درگیر کند.
این در حالی است که نگاهی به مواضع دکتر روحانی طی دو سال اخیر نشان می دهد مواضع ایشان در ایام پسا انتخابات، ادبیات تازه ای در گفتمان سیاسی ایشان محسوب می شود که احتمالا بیانگر دوران تازه ای در رویکردهای سیاسی دولت تدبیر و امید نیز خواهد بود.

اما به راستی علت ادبیات جدید آقای رئیس جمهور چیست؟
به نظر می رسد علت این تغییر رویکرد را باید در نتیجه انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی یافت.
از یک سو، احتمال تشکیل مجلسی اصلاح طلب این امکان را برای حسن روحانی فراهم می کند تا صریح تر از قبل، به بیان نظرات سیاسی و مکنونات قلبی خود بپردازد و یک مجلس اصلاح طلب، همان چیزی است که سبب می شود رئیس جمهور از هم اکنون با در پیش گرفتن ادبیاتی خاص، کدهای لازم را برای همراهی دو طرفه و هرچه بیشتر به آن ارسال کند. علاوه بر این، دکتر روحانی در انتخابات سال 92 در شهر تهران دو میلیون و 385 هزار و 890 رأی کسب کرد و در انتخابات خبرگان در سال 94، دو میلیون و 238 هزار و 166رای کسب کرد. به عبارتی، با وجود افزایش حدود یک میلیون نفری مشارکت کنندگان در انتخابات در شهر تهران، رئیس جمهور با کاهش رای قریب 150 هزار نفری در پایتخت مواجه شده است.
بنابراین، به نظر می رسد با توجه به اینکه برایند نظرات سیاسی برخی مشاوران و اطرافیان رئیس جمهور، در حال حاضر از افزایش گرایش مردم به اصلاح طلبی حکایت دارد بنابراین شاید دکتر روحانی یکی از راهکارهای افزایش پایگاه اجتماعی خود را در نزدیکی بیشتر به جریان اصلاح طلب دیده است. اقدامی که البته در صورت تحقق، الزاما به بهبود جایگاه رای وی در تهران و دیگر مناطق کشور نخواهد انجامید و شاید نتایج غیر قابل پیش بینی را در خرداد 96 رقم بزند؛ نتایجی که شاید منجر به عدم راهیابی مجدد ایشان به ساختمان پاستور شود.

نویسنده: محمد هادی صفایی
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۴۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما