۰
plusresetminus
محمد کاظم کاظمی شاعر گرانقدر انقلاب اسلامی در گفتگو با «حافظ نیوز»:

نسل جدید شاعران شیرازی در «مکتب ادبی شیراز» نوآوری و نگرش جدیدی به وجود آورده اند

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵
در میان شاعران نسل اول انقلاب اسلامی، بی شک محمد کاظم کاظمی یکی از نامداران و پیشتازان این عرصه است که به بهانه حضور وی در شیراز، با وی به گفتگو نشستیم.
محمد کاظم کاظمی
محمد کاظم کاظمی
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی در میان شاعران نسل اول انقلاب اسلامی، بی شک محمد کاظم کاظمی یکی از نامداران و پیشتازان این عرصه است. این شاعر و نویسنده افغانی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده و در سال جاری به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر انتخاب شد.
به بهانه حضور این شاعر گرانقدر در شیراز و نقدوبررسی مجموعه شعر "تاوان صبری" که دربنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برگزار شد، با وی به گفتگو نشستیم.

آقای کاظمی آیا "مکتب ادبی و شعر شیراز" طی سالهای اخیر رو به رشد و کمال بوده و یا اینکه دچار عقبگرد شده است؟
از نظر من اکنون در شاعران شیرازی یک نسل، انرژی و نگاه جدید دیده می شود که این نوآوری نسبت به دهه اخیر بیشتر بوده و به صورت محسوسی این تفاوت را می توان احساس کرد. البته ناگفته نماند که در دهه شصت شاعرانی چون احد ده بزرگی، خلیل جمالی و نصرالله مردانی آوازه مکتب ادبی و هنری شیراز و فارس را فراگیر کردند اما همانگونه که بیان گردید، شاهد یک تحول مثبت در شعر شاعران شیرازی در سالهای اخیر هستیم.

برخی شعرا معتقدند شعر تنها بر پایه الهام استوار است و برخی دیگر آن را برپایه تلاش فردی می دانند. شما در این باره چه نظری دارید؟ برای بیان شعر چه حالاتی باید رخ بدهد تا آن اشعار برذهن جاری شود؟
هر دو حالت الهامی و تلاش یک فرد برای سرایش شعر وجود دارد اما به نظر بنده شعر خوب شعری است که در همان لحظه به شاعر الهام شود و اکتساباتش و تجربه ای که از قبل دارد، در الهامش اثر میگذارد و به آن جهت داده می شود.

برای شاعر شدن یک فرد چه چیزی را باید در خود تقویت کند؟
برای شاعر شدن اولین کار باید اقدام کند به سراییدن شعر و برای قوت بخشیدن شعرش باید مطالعه شعر زیاد داشته باشد و در محافل و جلسات شعر شرکت کند.

هم اکنون گردان های فاطمیون در کشورهای عراق و سوریه در حال دفاع از ملت ها و آرمانهای امت اسلامی هستند و حقیقتا مظلوم نیز هستند. به عنوان یکی از برادران افغانی که این دغدغه در شما نیز وجود دارد، برای رفع مظلومیت از این رزمندگان چه اقداماتی صورت داده اید؟
یکی از انتظاراتی که وجود دارد، همین است که نه فقط بنده، بلکه دیگر شعرا به ویژه شعرای توانمند انقلابی به شهدای افغانی و مدافعان حرم توجه ویژه ای داشته باشند و به قولی از آنها رفع مظلومیت کنند. در این باره اقداماتی صورت گرفته اما به هیچ عنوان کافی نیست و هنوز آن موج خروشانی که باید بین ادبا و شعرا به راه بیفتد، صورت نگرفته است. بنده آروز دارم در این باره یک حرکت عظیم و گسترده اتفاق بیفتد و حق مطلب ادا شود.
تهیه و تنظیم: فاطمه زارع


 
کد مطلب : ۱۶۲۸۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما