۰
plusresetminus
آینده جبهه‌های جنگ در دستان هوش مصنوعی؛

قاتلان بیرحم تکنولوژی در راه است

تاریخ انتشارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۸
پیدایش و گسترش هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر تاجایی پیش رفته است که امروزه این موضوع به کمک سربازان در جبهه‌های جنگ آمده است.
قاتلان بیرحم تکنولوژی در راه است
به گزارش حافظ خبر، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی ماشین‌ها و سازه‌های بشری بتوانند همانند انسان‌ها رفتارکنند. به عنوان مثال فکر کنید ربات انسان‌نمایی بتواند در شرایط مختلف، تصمیمات متفاوتی را بدون کمک انسان بگیرد. موضوعی که شاید احداث مدارس و کلاس‌های آموزشی برای ربات‌ها در آینده را سبب شود. البته باید درنظر داشت این موضوع محدود به حوزه خاصی از زندگی بشر نمی‌شود و به مرور زمان تمامی حوزه‌های زندگی انسان، ازجمله بهداشت و درمان، ورزش، سیاست، اقتصاد و... را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
هوش مصنوعی؛ از ابتدا تا امروز
پیدایش و رواج گسترده این موضوع در زندگی امروزی بشر غیرقابل انکار است، تا جایی که کاربرد هوش مصنوعی و ورود آن به عرصه‌های مختلف ازجمله محیط زیست، امنیت سایبری و زمینه‌های متنوع دیگر زندگی ازمهم‌ترین مسائل و دغدغه مسئولین و افراد فعال در این حوضه‌ها می‌باشد. این موضوع به شکلی پیش می‌رود که هر روز شاهد اخبار مختلف و متنوع در سراسر دنیا درباره کاربرد و توسعه جدید هوش مصنوعی در زندگی بشر هستیم. اما شروع توسعه این تکنولوژی در واقع به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد؛ یعنی زمانی در دهه ۵۰ میلادی که «دانشگاه دارتموث» در ایالات متحده یک پروژه تحقیقات تابستانی را به هوش مصنوعی اختصاص داد. به گزارش «Systemgroup» این پروژه در خصوص شیوه‌های حل مشکل و روش‌های نمادین(Symbolic Methods) انجام شد.
کوین کلی: هوش مصنوعی و دومین انقلاب صنعتی
ازمهم‌ترین مسائلی که در تعریف هوش مصنوعی وجود دارد، این است که از آنجا که خود هوش را نمی‌توانیم به درستی تعریف کنیم، امکان تعریف دقیق هوش مصنوعی هم وجود ندارد، اما طبق تعریف پژوهشکده IBM هوش مصنوعی عموما به عنوان زیرشاخه‌ای از کامپیوتر محسوب شده و ارتباط تنگاتنگی با عصب‌شناسی، علوم شناختی، روانشناسی شناختی، منطق ریاضی و مهندسی است. همچنین طبق تعریفی که جان مک کارتی دانشمند آمریکایی علوم رایانه و علوم شناختی از هوش مصنوعی ارائه می‌دهد، آن را علم مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند، خصوصا برنامه‌های کامپیوتری هوشمند تعریف می‌کند. به طور کلی اصطلاح هوش مصنوعی برای تشریح کردن سیستم‌هایی بکار می‌رود که هدف آن‌ها استفاده از ماشین‌ها برای تقلید و شبیه‌سازی هوش انسانی و رفتارهای مرتبط با آن است.
یکی از صنایعی که هوش مصنوعی به تازگی آن را درنوردیده است، صنعت الکترونیک و کامپیوتر است. به عنوان مثال در تراشه‌های جدید گوشی‌های هوشمند مانند تراشه Kirin 970 شرکت هواوی، هوش مصنوعی بخش ویژه‌ای برای خودش به نام NPU یا «واحد پردازش عصبی(Neural Processing Unit)دارد. علاوه بر این پژوهش‌های مختلف دیگری هم روی هوش مصنوعی در حال پیگیری است که شاید برجسته‌ترین آن‌ها پروژه «واتسون» شرکت IBM باشد. این برنامه کامپیوتری پیش از این اولین حضور عمومی خود را در یک مسابقه تلویزیونی اطلاعات عمومی در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد. واتسون در این برنامه به رقابت با دو انسان پرداخت و مسابقه را برد. این هوش مصنوعی پس از آن چند بار دیگر هم در رویدادهای مشابهی ظاهر شد.

هوش مصنوعی، همسنگر سربازان آینده
در جدیدترین اخبار در مورد کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر، ارائه هوش مصنوعی جدیدی است که در حوزه نظامی کاربرد دارد و می‌تواند به سربازان در جبهه‌های جنگ کمک کند. در این زمینه دانشمندان ارتش امریکا هوش مصنوعی را در زمینه کمک به سربازانشان در جبهه‌ها ساخته و پرداخته کرده‌اند.
براساس گزارش «فایننشال اکسپرس»، دانشمندان آزمایشگاه ارتش آمریکا و دانشگاه ایالتی نیویورک در بافلو برای انجام این آزمایش، فعالیت مغزی سربازان را در طول انجام وظیفه مورد بررسی قرار دادند تا هوش مصنوعی را برای همکاری با سربازان هماهنگ کنند.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در جنگ‌ها وجود دارد، هماهنگی تیمی سربازان در موقعیت‌های مختلف است که کاربرد هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند این مشکل را حل کند. طبق گفته «ژان وتل» متخصص عصب‌شناسی آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش آمریکا، این فناوری‌ها می‌تواند موقعیت‌ها و رفتارهای فردی سربازان را پیش‌بینی و به ساخت تیمی بهینه‌تر کمک کند. به عبارتی دیگر، کاربرد هوش مصنوعی می‌تواند رفتار سربازان را متناسب با رفتار دیگر سربازان جهت دهد تا خروجی رفتار تیمی سربازان مناسب‌تر و در جهت اهداف نهایی تیم تنظیم شود.
وی گفت: در عملیات نظامی، سربازان وظایف متعددی را همزمان انجام می‌دهند. آن‌ها اطلاعات چندین منبع را بررسی، محیط اطراف را در برابر تهدیدات ارزیابی می‌کنند و موقعیت‌ها را میان تیم به اشتراک می‌گذارند. بنابراین سربازان دائما در حال تغییر موقعیت و کار خود هستند، از همین رو هوش مصنوعی می‌تواند به کمک سربازان بیاید تا رفتارهای مناسبی را از خود نشان دهند.
طبق این گزارش، برای رسیدن به این قابلیت، محققان چگونگی مختصات نواحی مختلفی از مغز افراد را جستجو کردند و برای کامل کردن مطالعات خود از مناطق مختلف مغز نقشه‌برداری کردند. دانشمندان این نقشه‌ها را به مدل‌های محاسباتی تبدیل کرده و با استفاده از کامپیوتر آن‌ها را شبیه‌سازی کردند و سپس چارچوب ریاضیاتی را ارائه کردند که با استفاده از آن بتوانند چگونگی هماهنگی مغز را اندازه‌گیری کنند.
رسوخ هوش مصنوعی در ابعاد زندگی انسان‌ها درحال پیشرفت است و امروزه شاهد این موضوع در بعد نظامی زندگی بشر هستیم، تا جایی که شاید در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد جنگ میان ربات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی باشیم. این موضوع به مرور زمان پیش‌بینی بسیاری از محققین از جمله "ری کرزویل" سرپرست بخش مهندسی گوگل، در رابطه با کنار رفتن انسان در عرصه فعالیت‌های مختلف زندگی را به واقعیت تبدیل می‌کند. هرچند برخی کارشناسان در مورد آینده و خطرات هوش مصنوعی اظهار نظر نموده‌ و ابراز نگرانی کرده‌اند، اما بی‌شک استفاده صحیح از این فناوری می‌تواند افق‌های جدیدی را در برابر دیدگان بشر گشوده و زندگی آسان‌تر و شاید هیجان‌انگیزتری را برای ما رقم بزند.
علم و فناوری
کد مطلب : ۲۰۱۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما