۰
plusresetminus
شورای شهر شیراز:

درخواست رییس کمیته محرومیت زدایی از دانشجویان ، اساتید و نخبگان دانشجویی در راستای محرومیت شهری

تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۴
سیده مریم حسینی رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در همایش ملی تحول در تعلیم و تربیت که در دانشگاه شیراز برگزار شد در نشست تخصصی با موضوع اثر محرومیت شهری در تعلیم و تربیت ضمن تسلیت شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) گفت : با شروع دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز تفکری به نام رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شکل گرفت که نتیجه آن تشکیل کمیسیونی به نام ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار بود . 
درخواست رییس کمیته محرومیت زدایی از دانشجویان ، اساتید و نخبگان دانشجویی در راستای محرومیت شهری
به گزارش حافظ خبر، وی در ادامه گفت : متخصصین در شهرداری برای تعریف محرومیت معتقد به این مساله بودند که سخت افزار شهری باید مورد توجه قرار گیرد . با همیاری سپاه پاسداران و انعقاد تفاهم نامه ای با سپاه فجر شیراز علی الخصوص قرارگاه احمد ابن موسی توانستیم در این راه قدم های بزرگی برداریم و برای پیشبرد اهداف خود مسیر مشخصی را طی کنیم . 
حسینی ضمن بیان اینکه محرومیت دارای سه بعد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است ، گفت : معنای محرومیت عدم دسترسی به امکانات و خدمات ضروری زندگی در محیط شهری است که در شیراز زیر ساخت های شهری بعضی محلات بسیار فرسوده می باشد یا اساسا زیر ساختی وجود ندارد . برای حل این مشکل نیاز به ساخت یا تقویت زیرساخت هاست که با انجام این مهم می توانیم در شیراز کلید تمدن سازی را بزنیم . 
رئیس کمیته محرومیت زدایی شورا عنوان کرد : برای یک زندگی مناسب در شهر تنها تقویت زیر ساخت ها و فضاهای کالبدی کافی نیست . مشکلات اجتماعی ، محرومیت اقتصادی ، مساله ازدواج جوانان ، اشتغال آنها و آسیب های اجتماعی همه ریشه در مشکلات زیر ساختی شهر دارند .مردم در شهر به دو دسته تقسیم می شوند .اولین گروه مدیران شهری هستند که شرایط زندگی را فراهم می کنند .این شرایط باید به گونه ای مهیا شود که مردم بتوانند زندگی دین مدار و با اصول و مبانی توحید اندیشی داشته باشند . گروه دوم شهروندان در شهر هستند . 
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ضمن عنوان نمودن طرح تفصیلی و کمبود فضای آموزشی در این طرح گفت : در طرح تفصیلی که اساس ، ضوابط و مقررات طرح جامع شهری می باشد و نحوه استفاده از اراضی و ظرفیت های شهری و نوع و میزان کاربری ها و ساخت و سازها را معین می نماید دارای نقصی است . به علت عدم دخالت تفکرات علوم انسانی درون این طرح و فقط نگاه مهندسی به آن ، مراکز آموزشی بسیار کم است و نوع ساخت مدارس دچار مشکل می باشد . این امر باعث فاصله گرفتن آموزش از استانداردهای جهانی می شود .
 وی بیان کرد : در محلاتی که فضاهای آموزشی کم است بالطبع درصد طلاق و آسیب های اجتماعی بالا می رود و مساله امنیت شهر را تحت تاثیر قرار می دهد . بر همین مبنا در شیراز 40محله را با عنوان محلات مورد هدف در نظر گرفتیم . به شهرداران مناطق تکلیف کردیم تا علاوه بر مسئولیت های به روز خود این محلات را بصورت ویژه نگاه کنند و مشکلات سخت افزاری شهری همانند آسفالت ، فاضلاب کشی و دفع آبهای سطحی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند . این کار هدف اولیه رفع محرومیت از این مناطق که عموما کم برخوردار هستند می باشد . 
حسینی در ادامه با اشاره به منویات رهبری که بر اساس آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شد تصریح کرد:حیات طیبه هدف تعلیم و تربیت است. این سخن رهبری برای همه کاملا روشن نشده است مدرسه ای که دور از مسجد ، فرهنگسرا و ورزشگاه می باشد قطعا دانش آموزانش نمی توانند برای سند تحول بنیادین آماده باشند . در این سند مربی بایستی بتواند متربی را برای زندگی و حضور در جامعه و حیات طیبه آماده کند . مدیریت شهری نیز باید در این امر کوشا باشد و فضاهایی را برای تحقق این سند مهیا کند . 
وی درپایان سخنان خود از نخبگان دانشگاهی خواست تا با هم فکری راهکارهای کاربردی برای پیاده سازی اندیشه رهبری در تعلیم ، تربیت و مدیریت شهری ارائه کنند و افزود : حرف ها نباید حرف های زینتی باشد نباید اینگونه پیش بیاید که در همه جا صحبت از این اقدام باشد اما در مدیریت شهری و در زندگی مردم پیاده سازی این برنامه را نبینیم .
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۳۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما