۰
plusresetminus

استاندار فارس: تخریب محیط‌ زیست زندگی عشایر را سخت کرده است

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۱
استاندار فارس گفت: با روند رو به گسترش تخریب محیط زیست، زندگی عشایر نیز دچار مشکلات بسیار شده است.
 سید محمد احمدی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی کوچ که در راستای تنظیم مسائل کوچ بهاره عشایر با حضور مسئولان استان های چهارگانه عشایر خیز کشور برگزار شد، اظهار کرد: همواره در سال های متوالی جلساتی در زمینه مسائل عشایر تشکیل شده اما بازده لازم را نداشته است.

وی با بیان اینکه تنظیم زمان کوچ به نفع خود عشایر است، ادامه داد: در شرایط فعلی تخریب مراتع روند افزایشی داشته و در استان فارس دیگر مرتع و ایل راه و محل اطراقی وجود ندارد چرا که هر جا که بوده مردم کشت کرده اند و نسبت تخریب و تصرف قانونی و غیر قانونی رشد مضاعف داشته است.

نماینده عالی دولت در استان فارس اضافه کرد: گویی که عمر بشر محدود به سال هایی است که نسل ما زندگی می کند و بعد از این دوره، قیامت خواهد شد و مردمان دیگر نه نیازی به آب دارند و نه زمین و درخت می خواهند.

احمدی تصریح کرد: برخی از این تخریب ها نیز به سبب آن است که ما برای معیشت مردم کاری نکرده ایم و معیشت بسیاری از خانوارها در استان فارس تنوع ندارد.

استاندار فارس بیان کرد: حتی جنگل ها نیز مورد تجاوز واقع شده صنایع دستی به سبب جایگزین شدن آن با صنایع چینی در حال نابودی است و در فرش نیز رقبایی مانند هند و نپال پیدا کرده ایم و از همین نظر برای برخی از مردم روستا چاره ای جز تخریب و کشت افزون تر باقی نمانده است.

احمدی سپس ابراز کرد:  از این رو برخی از نظر تنگی معیشت و برخی از حرص زیادی شبانه باغ خود را گسترش داده اند و کارشناسان نیز در بهره برداری از سفره های زیرزمینی دقت نکرده اند و کار به جایی رسیده که سفره ها در برخی مناطق فارس نه فقیر نه که خشک کامل است.

استاندار فارس ادامه داد: روند تخریب طبیعت حالت مسابقه ای به خود گرفته و کار به جایی رسیده که عشایر قشقایی به عنوان بزرگترین ایل کشور باید از لابلای آپارتمان ها حرکت کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد اینها یک جا ماندگار شوند باید به چه شغلی اشتغال پیدا کنند و از سوی دیگر برای قشلاق و ییلاق به شدت مشکل دارند.

مدیر ارشد اجرایی فارس تصریح کرد: در اقلید دیگر جای اطراق وجود ندارد و در کامفیروز حتی در بستر رودخانه هم برنج می کارند و از سوی دیگر ما امروز علوفه، ذرت و جو و یونجه به اندازه کافی نداریم و بسیاری از این موارد را وارد می کنیم که عشایر نیز به سبب نبود مرتع و خشکسالی نیاز به علوفه دارند.

وی یادآور شد: عشایر بسیار مظلوم هستند و از نظر بهداشت و خدمات بعد از شهرهای بزرگ و روستاها، عشایر در انتها قرار دارند و در مورد آموزش و پرورش اگر فردی مانند استاد بهمن بیگی کار نکرده بود هیچ خدمتی انجام نمی شد.

استاندار فارس در پایان تاکید کرد که برای حفظ زندگی عشایر باید تلاش و تمرکز و برنامه ریزی و عزمی مانند بهمن بیگی در تمام مسئولان ایجاد شود و البته همتی در سطح کلان برای حفظ طبیعت که مادر زندگی همه مردم و از جمله عشایر است، شکل بگیرد.
 
منبع: فارس


کد مطلب : ۵۰۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما