۰
plusresetminus
یادداشتی از نسرین نسیمی:

در ماه مبارک رمضان تغذیه آگاهانه داشته باشیم

رمضانیه
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۳
انتخاب آگاهانه تغذیه در ماه مبارک رمضان به ویژه در شرایط فعلی بیماری کرونا و گنجاندن سه وعده غذایی در فاصله بین افطار و سحری به روند سلامت روزه داران و بهبود شرایط برای آنان کمک می کند.
به گزارش حافظ خبر، توصیه می شود دست کم سه وعده غذایی در طول روز داشته باشیم که شامل سحری، افطار و شام (۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار) است.

وعده غذایی افطار باید سبک باشد و از پرخوری بپرهیزیم؛ زیرا خوردن غذاهای پرحجم با کالری بالا، نه تنها باعث چاقی، بلکه باعث اختلال در خواب نیز می شود. بنابراین توصیه می شود که برای افطار از مواد غذایی سالم استفاده شود و مصرف مواد قندی و شیرینی ها را محدود کنیم، به ویژه از خرید خوراکی های رایج در این ماه از جمله زولبیا و بامیه پرهیز کنیم.

در هنگام سحر نیز لازم است طوری برنامه ریزی شود که علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت، زمان کافی برای غذا خوردن نیز در نظر گرفته شود.

یکی از موارد اشتباه غذایی، سریع غذا خوردن در وقت سحر است که می تواند باعث اثرات منفی بر دستگاه گوارش شود و عوارضی مانند سنگینی معده، ترش کردن، سو هضم و در ادامه ناراحتی های معده و روده ایجاد کند.

بهترین گزینه برای رفع تشنگی در هنگام روزه داری چیست؟

تامین آب بدن، اصلی ترین دغدغه روزه داری است. بنابراین باید از مایعات کافی در فاصله زمانی افطار تا سحر استفاده کرد. از بین نوشیدنی ها و مایعات، بهترین گزینه برای رفع تشنگی، نوشیدن دست کم ۶ لیوان آب در روز (در فاصله افطار تا سحر) است.

همچنین بهتر است در مصرف چای و قهوه زیاده روی نکنیم و مصرف نوشیدنی هایی مانند انواع نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی را کاهش دهیم.

لازم است در طول ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی متعادل خود را حفظ کنیم. از این رو مصرف میوه ها و سبزی ها برای تامین ویتامین های موردنیاز بدن و نیز تقویت سیستم ایمنی در وعده های غذایی نباید فراموش شود.

استفاده از غلات کامل و سبوس دار به دلیل فیبر بالا در وعده سحر و شام می تواند به سیری طولانی مدت تر در طی روز منجر شود. همچنین مصرف منابع پروتئینی از جمله تخم مرغ، مرغ، ماهی و گوشت برای حفظ سلامت ماهیچه ها و جلوگیری از تحلیل رفتن آنها ضروری است.

نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۲۷۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما