۰
plusresetminus
گفت و گو با رئیس دانشکده:

آشنایی با دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)

تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) که از ابتدا به نام آموزشگاه عالی پرستاری نمازی نامیده شده بود، در سال ۱۳۳۲ در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و با زیربنای پنج هزار و ۲۴۶ مترمربع تاسیس شد.
آشنایی با دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)
به گزارش حافظ خبر، در سال ۱۳۵۴ با پذیرش۱۲ دانشجوی پرستاری، نخستین دوره برنامه پرستاری دانشگاهی برای ارائه مدرک کارشناسی تشکیل شد و در اواخر سال ۱۳۵۴ نیز دو برنامه دیگر پرستاری موجود در شیراز (بخش آموزش پرستاری دانشگاه و آموزشگاه پرستاری بیمارستان شهید دکتر فقیهی) در آموزشگاه عالی پرستاری نمازی ادغام و در مجموع به نام مرکز آموزش پرستاری وابسته به دانشگاه شیراز نامگذاری شدند و از سال ۱۳۵۶ نیز پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی پرستاری در این مرکز آغاز شد.

آشنایی با رییس دانشکده

دکتر «کاملیا ترابی زاده» دکترای آموزش پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ۱۳۹۶ تاکنون، ریاست دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بر عهده دارد.

ترابی زاده مسوولیت هایی مانند سرپرستار بخش، مسوول درمانگاه و معاون بالینی دانشکده را نیز در کارنامه سال های خدمت خود داشته است.

آشنایی با بخش های مختلف دانشکده

 ترابی زاده با بیان اینکه دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دارای پنج گروه آموزشی پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل و فوریت های پزشکی است که در ۱۴ رشته دانشجو پذیرش می شود، اظهار کرد: گروه پرستاری شامل هفت گروه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پرستاری؛ گروه مامایی شامل چهار گروه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد مامایی و به زودی بهداشت باروری مامایی؛ در گروه اتاق عمل شامل مقطع کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و کارشناسی ارشد و در گروه هوشبری نیز شامل مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.

او با بیان اینکه گروه فوریت های پزشکی نیز از مهر امسال در مقطع کارشناسی پیوسته در این دانشکده فعال می شود، ادامه داد: در حال حاضر ۸۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، ۱۶۵ دانشجو در مقطع کارشناس ارشد و ۲۵ دانشجو در مقطع دکتری در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) افزود: ۳۸ عضو هیات علمی نیز به صورت رسمی، ۹ عضو هیات علمی به صورت قراداد تحویل خدمت، ۲۰ مربی غیر هیات علمی و حدود ۷۰ نیرو نیز در کادر اداری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) مشغول به فعالیت هستند.

توسعه و تجهیز دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) با هدف ارتقای خدمات

دکتر ترابی زاده زیباسازی محوطه، بهسازی سیستم تاسیسات، نوسازی و راه اندازی سالن برای دانشجویان مقطع دکتری، ساخت انبار برای وسایل اسقاطی، بهسازی لابی دانشکده و درب های دانشکده، نوسازی دوربین های مداربسته، راه اندازی ویترین مدیریت دانش، تجهیز رختکن دانشجویان دختر، نصب تابلوهای راهنما برای تکریم ارباب رجوع، تجهیز قسمت های مختلف دانشکده به کپسول های آتش نشانی، راه اندازی بوفه، بهسازی تجهیزات فناوری اطلاعات، راه اندازی و تجهیز مرکز مهارت های بالینی دانشجویان مامایی، تجهیز کلاس های بزرگ دانشکده به سیستم های صوتی، به روز رسانی مرکز تلفن، خرید مانکن و مولاژ برای مرکز مهارت های بالینی، راه اندازی اتاق بحران و طراحی سامانه فرمانده حادثه، تجهیز و راه اندازی سالن ورزشی را از جمله اقدامات این دانشکده در مسیر توسعه و تسهیل فعالیت ها و اقدامات طی سال های اخیر برشمرد.

توسعه آموزشی در دوران کرونا

او با اشاره به تلاش های صورت گرفته در این دانشکده برای حفظ مسیر توسعه آموزشی، از آموزش نرم افزار های آفلاین و آنلاین ویژه اساتید؛ تجهیز و راه اندازی سایت آموزش مجازی برای ضبط صدای اساتید و چاپ تعداد قابل توجهی طرح و مقاله در این دوران به عنوان بخشی از فعالیت های انجام گرفته یاد کرد.

دکتر ترابی زاده ادامه داد: همچنین تلاش شد تا در راستای حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان، نسبت به ضدعفونی کردن کلاس ها و سرویس های ایاب و ذهاب؛ تهیه گان و شیلد برای دانشجویان؛ تهیه مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای کارکنان؛ اطلاع رسانی در خصوص رعایت فاصله فیزیکی؛ طراحی، ساخت و نصب دستگاه الکترونیکی ضدعفونی کننده دست؛ برگزاری نشست ها به شیوه آنلاین؛ انجام تست کووید ۱۹ برای دانشجویان و کارکنان و همچنین واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و کارکنان اقدام شود.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) همکاری با معاونت های درمان و بهداشت در بیماریابی و ارائه مشاوره تلفنی به بیماران؛ ارائه مشاوره و آموزش به مادران باردار و تیم های سلامت حاضر در مراکز تشخیص و درمان سرپایی کووید۱۹ را نیز از جمله تلاش های این مرکز آموزشی در ایفای نقش در مدیریت هر چه بهتر این بحران برشمرد.

ثبت چندین اختراع سلامت محور به همت اساتید دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س)

او با اشاره به تلاش های این مجموعه برای ارتقای امر آموزش و پژوهش در مسیر سلامت جامعه، به کسب رتبه نخست کشوری گروه مامایی دانشکده در ارتقای کیفی خدمات آموزشی و اجرای ترویج زایمان طبیعی در سال ۹۸؛ فعالیت اساتید این دانشکده در انجمن های بین المللی و ثبت چندین اختراع مانند اندوسکوپ رحم، سرنگ دوقلو، هیستومتر شیمایی، دستگاه جمع کننده وسایل نوک تیز در اتاق عمل از سوی اساتید دانشکده به عنوان بخشی از تلاش های صورت گرفته در این راستا اشاره کرد.

دکتر ترابی زاده با بیان اینکه در مجموعه دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) به ارتقای فرهنگ ورزش و تقویت ابعاد معنوی و فرهنگی نیز در کنار امر آموزش پرداخته شده است، مقام آوری تیم فوتسال دانشجویان پسر در مسابقات جام رمضان برای چهارمین دوره متوالی و افتخارآفرینی اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشکده در جشنواره قرآن و عترت در سطح دانشگاه و کشور را از جمله این افتخارات عنوان کرد.

او دیگر موفقیت های این دانشکده را رتبه آوری کشوری مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر دانشکده در سال های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۷؛ کسب رتبه نخست مدیریت دانش در سال ۹۸؛ کسب رتبه نخست رسیدگی به امور شکایات در سال ۹۸؛ کسب رتبه نخست روابط عمومی در سه دوره، کسب رتبه نخست و دریافت نشان طلایی مدریت یکپارچه عملکرد در سال های ۹۸ و۹۹ برشمرد.

دکتر ترابی زاده  مجله دانشکده به نام International Journal of Community Based Nursing and Midwifery  در حوزه مجلات بین المللی است که در بالاترین جایگاه در مجلات دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد، همچنین در پایگاه اسکاپوس، پاب مد و مدلاین نمایه می شود و این مجله در جایگاه یازدهم بین ۳۸۶ مجله دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار دارد.

 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۲۹۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما