۰
plusresetminus
بازدید از تپه پوستچی؛

تپه ای تاریخی به قدمت هفت هزار سال+تصاویر

تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۲
پنجشنبه هفته گذشته اعضای شورای شهر شیراز و اصحاب رسانه به دعوت ریاست دانشگاه هنر شیراز از تپه تاریخی پوستچی بازدید کردند.
تپه ای تاریخی به قدمت هفت هزار سال+تصاویر
به گزارش "حافظ نیوز"، پنجشنبه هفته گذشته اعضای شورای شهر شیراز و اصحاب رسانه به دعوت ریاست دانشگاه هنر شیراز از تپه تاریخی پوستچی بازدید کردند.

در این بازدید دکتر عسگری، رئیس دانشگاه هنر شیراز، پیرامون اهمیت منطقه تپه پوستچی و دشت شیراز بیان داشت: بشر در اینجا وارد انقلاب کشاورزی شده، برای اولین حیوانات را اهلی کرده، کار کشاورزی انجام داده و وارد تجارت شده است. اگرچه این روستا سازه هایی بنظر بسیار ساده دارد، از این نظر بسیار مهم است که وارد یک هزاره از سکونت بشر شدیم که این هزاره یک فرهنگ روستا نشینی را برای اولین بار در هفت هزار سال پیش به ارمغان آورده است. گفتنی است که بین دو تا سه هزار سال بعد نیز فرهنگ شهر نشینی آن هم در بین النهرین رواج می یابد.

استاد دانشگاه شیراز درمقایسه تمدن های هم زمان با تمدن ساکن در منطقه مذکور اظهار کرد: همزمان با این فرهنگ (هفت هزار سال پیش) در هیچ کجای دنیا خبری از این قبیل کارهای گفته شده نیست و این بر اهمیت این منطقه برای شیراز و کشور می افزاید.
وی در توضیح فرهنگ و اهمیت آن گفت: ما فرهنگ را به عنوان یک فرآیند می دانیم، نه آنطور که یک فرهنگ به طور کامل قطع شود. از دل همین فرهنگ و تمدن هاست که سال های بعد تمدن های نوین تری در ایلام شکل می گیرد و در ادامه سلسله ای همانند هخامنشیان بر روی کار می آید.

دکتر عسگری از پیوند ناگسستنی میان مردم آن دوره و ساکنان کنونی شیراز گفت و افزود: این فرهنگ و تمدن به صورت مستقیم با زندگی مردم امروزی در طی هفت هزار سال مرتبط است و این که از آن زمان تاکنون چگونه فرهنگ تغییر کرده و نشر یافته است، خود موضوعی مهم و قابل تامل است و نشان دهنده اهمیت بنیان های فرهنگی نیز می باشد.

وی در ادامه توصیف منطقه گفت: این منطقه دارای صنایعی هم چون سفال بوده، از هنر بهره برده و دارای معماری هایی منحصر بفرد در آن زمان بوده است.
رئیس دانشگاه هنر شیراز از همکاری دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه مک کوآری استرالیا در این پروژه خبر داد.

دکتر عرب، از اساتید دانشگاه هنر شیراز و سر گروه کاوش در دشت شیراز گفت: عرصه محوطه چهار هکتار می باشد و برای کاوش در کل منطقه فرآیندی را تعریف کردیم تا کلیه قسمت ها مورد کنکاو قرار گیرند و این امر نزدیک به 10 سال کار مستمر زمان نیاز دارد و تاکنون توانسته ایم حدود دو هزار قطعه از اشیا و ظروفی سفالی متعلق به هفت هزار سال قبل را پیدا کنیم.

وی در ادامه پیرامون منطقه توضیح داد که: این منطقه از لحاظ معماری در مقیاسی بزرگ هستند و جامعه ای بزرگ را در خود جای داده بوده است، هرچند که از لحاظ جمعیتی شاید آن چنان شلوغ و پرجمعیت نبوده است. گفتنی است که این مکان و معماری آن توانسته است که تاثیری بسیاری بر روی تپه ملیان که بعدها به وجود آمده و شهرنشین بوده اند، بگذارد.
عرب در آخر افزود: این منطقه برای شیراز غنیمتی است که اگر دیرتر به سراغ آن می رفتیم، این منطقه نیز از بین می رفت و خوشبختانه توانستیم سال گذشته آن را در میراث فرهنگی ثبت کنیم.

سولماز دهقان، رئیس کمیسیون گردشگری شورای پنجم شهر شیراز در این دیدار اظهار داشت: بنده از چندین وقت پیش پیگیر این منطقه بودم. آن زمان وضعیت بسیار ناجور بود، حضور معتادان و اشرار در کنار ریختن زباله، کار را برای گروه تحقیقاتی بسیار سخت کرده بود که توانستیم تا حدودی آن مشکلات را حل کنیم.

دهقان در اهمیت منطقه پوستچی ادامه داد: این منطقه می تواند اتفاق بزرگی در شیراز و حتی دنیا باشد، می تواند علاقمندان را از سرتاسر دنیا به این جا بکشاند و گردشگری شیراز را متحول کند.
خبرنگار: محمد صادقی
کد مطلب : ۱۸۱۱۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما