۰
plusresetminus
کارشناسان سیاسی و نظامی درباره راهکارهای حل بحران سوریه چه می‌گویند؟

ترکیه بازنده اصلی بحران سوریه است/ پشت‌پرده حملات نظامی انگلیسی‌ها به مواضع داعش چیست؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۹
ورود شتابزده نیروهای جنگنده انگلیسی و آمریکایی به خاک سوریه برای مبارزه با داعش، باعث تردید فراوان است.
بحران سوریه
بحران سوریه
به گزارش "حافظ نیوز"، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در جریان سفر خود به سوریه طی گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: آتش‌بس در سوریه باید تحت این شرایط باشد که هر کسی که اهل سوریه نیست و تفنگ در اختیار دارد و بدون هیچ مجوزی در خاک سوریه علیه مردم این کشور می‌جنگد از سوریه خارج شود؛ آنهایی که در داخل سوریه تفنگ در دست دارند تفنگ را زمین بگذارند و تحت نظارت نیروی قابل قبول بین‌المللی و نه نیروهای تحت نفوذ کشورهای ذی‌نفوذ شورای امنیت آتش‌بس انجام شود.

جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و یا لبنان چه می‌کند؟
 
ولایتی افزود: ممکن است این سؤال برای برخی‌ها پیش آید که جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و یا لبنان چه می‌کند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز با آن اشاره داشتند یکی از خواص حضور ما در این کشورها این است که سنگرهای دفاعی خود را در خارج از مرزهای‌مان برپا کرده‌ایم و اگر ما به سراغ داعش نرویم او به سراغ ما خواهد آمد.
 
وی گفت: موضوع دیگر این است که مردم این کشورها برادرهای مسلمان ما هستند و براساس قانون اساسی ما وظیفه داریم که از جهان اسلام و مردم مسلمان جهان دفاع کنیم.
 
ایران مهم‌ترین و قوی‌ترین کشور منطقه است
 
مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که ایران مهم‌ترین و قوی‌ترین کشور منطقه است و این بزرگی و اقتدار الزاماتی را دارد که بخشی از این الزامات این است که از کشورهای متحد خود دفاع کند همانطور که دیگران نیز از نقاط دنیا این کار را می‌کنند.

کارشناسان سیاسی و نظامی  با اشاره به بحران سوریه با انتقاد از حضور نظامی کشورهای غربی در سوریه، این مسئله را عاملی برای پیچیده تر شدن بحران سوریه می دانند.

در ادامه نظر کارشناسان را پیرامون راهکارهای حل بحران سوریه می خوانید:
 
سردار جوانی: حضور نظامی انگلیسی‌ها در خاک سوریه فاقد مشروعیت است

سردار یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به حضور نیروهای هوایی انگلیس در خاک سوریه جهت مبارزه با داعش اظهار داشت: کسانی که در خاک سوریه با داعش مبارزه می کنند به دو گروه تقسیم می شوند؛ در وهله اول کشورهایی مثل ایران و روسیه که حضورشان در خاک سوریه مشروعیت داشته و با اجازه دولت قانونی این کشور به مبارزه با داعش مشغول هستند و در وهله دوم کشورهایی که حضور آنها در سرزمین شام بدون مشروعیت و تنها در جهت مداخله بوده است.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سوریه تنها نقش مستشاری را ایفا می کند عنوان کرد: پس از حضور نیروهای روسیه ای در خاک سوریه دیدیم که بسیاری از مواضع داعش یا نابود شده و یا در معرض خطر جدی قرار گرفته اند.
 
سردار جوانی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای مداخله کننده در سوریه همچون انگلیس که این روزها با نیروهای نظامی خود می خواهند علیه نیروهای داعش دست به اقدام بزنند، بدون اجازه دولت قانونی سوریه وارد خاک این کشور شده اند، تصریح کرد: در اصل اینگونه کشورها خواستار مبارزه با داعش نبوده و نیستند و تنها در جهت مدیریت رفتاری آنها اقدام می کنند.
 
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: بعد از حادثه پاریس، موج عظیم ضد داعش اروپا را فراگرفت و از آنجا که کشورهای غربی متهم اصلی ایجاد و تجهیز این گروه تروریستی بوده و هستند، اکنون به ظاهر درصدد مبارزه با داعش هستند اما حقیقتا اراده لازم و کافی برای مبارزه با داعش در میان آنها وجود ندارد. 
 
وی در پایان تاکید کرد: انگیزه اصلی دولت انگلیس از حضور نظامی در سوریه و مبارزه با داعش، القای تفکر مبارزه با تروریسم در میان مردم اروپاست.


معاون سیاسی سپاه: قاچاق نفت به ترکیه با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد/خرید نفت داعش توسط ترکیه از مدت‌ها قبل برای ایران محرز شده بود

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه با اشاره به صحبت های مطرح شده پیرامون قاچاق نفت داعش به روسیه عنوان کرد: با ابزار و امکانات پیشرفته رصد و جمع آوری اطلاعات در دنیای امروز، مستند سازی قاچاق نفت داعش به ترکیه با همکاری برخی از کشورهای منطقه، چندان کار پیچیده ای نیست.
 
وی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که خود داعشی ها با وقاحت تمام برخی از اقداماتشان را برای به اصطلاح قدرنمایی رو می کنند اظهار داشت: پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای روسیه توسط ترکیه، برای نخستین بار به صورت رسمی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از قاچاق نفت داعش به ترکیه پرده برداری کرد حال آنکه مستندات این قاچاق از مدت ها قبل برای نیروهای ایرانی محرز شده بود.
 
معاون سیاسی سپاه با اشاره به فرارسیدن 16 آذر روز دانشجو که نمادی از استکبارستیزی در جمهوری اسلامی ایران است افزود: کشورهایی مثل آمریکا و برخی از دولتهای غربی که در تحریم ملت ایران پس از انقلاب اسلامی، از هیچ اقدامی دریغ نورزیدند، اکنون نیز یا قاچاق نفت داعش به ترکیه را کتمان می کنند یا ترجیح می دهند درباره آن صحبت نکنند.
 
سردار سنایی راد ادامه داد: کشورهایی که همواره از تحریم به عنوان ابزار مهار کشورهای مستقل استفاده می کردند و به اصطلاح مانع توسعه و پیشرفت آنها می شدند، امروز باید پاسخگوی قاچاق نفت داعش به ترکیه باشند چرا که این قاچاق، جز از طریق کشورهای غربی و همچنین آمریکا به هیچ وجه مقدور نبود.
 
وی در ادامه با اشاره به تصمیم انگلیس و آمریکا برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه گفت: این تصمیم دولتهای آمریکا و انگلیس بسیار با تاخیر اتخاذ شده و اکنون شاهدیم که حملات سنگین ارتش و نیروهای مردمی سوریه در کنار جنگنده های روسیه، ضربات مهلک و منفعل کننده ای را به داعش وارد کرده است.
 
معاون سیاسی سپاه افزود: ورود شتابزده نیروهای جنگنده انگلیسی و آمریکایی به خاک سوریه برای مبارزه با داعش، باعث تردید فراوان است چرا که اگر نیت آنها واقعا مبارزه با تروریسم است چرا به محض ایجاد داعش به مقابله با آن نایستاده و حال که تروریسم کور در منطقه جان چندین هزار انسان بی گناه را گرفته، تازه به فکر مبارزه با داعش افتاده اند.
 
سردار سنایی در پایان نیز خاطرنشان کرد: قبل از این هم ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، در ظاهر با داعش مخالفت می کرد اما کمک ها و حمایت های پنهانی آنها سبب پیشروی بیشتر داعشی ها شده بود و به همین دلیل مبارزه واقعی آنها با داعش جای تردید فراوان دارد.
 

حجت الاسلام حاجی صادقی مطرح کرد:  پشت پرده حملات نظامی انگلیسی‌ها به مواضع داعش/ترکیه بازنده اصلی بحران سوریه است

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه، با اشاره به مداخله نظامی نیروهای انگلیسی در خاک سوریه علیه مواضع داعش اظهار داشت: حضور هر کشوری در خاک سوریه ولو به نیت کمک، بدون اذن و اجازه دولت قانونی سوریه تجاوز محسوب می شود.
 
وی با بیان اینکه روسیه و ایران به درخواست خود سوریه به این کشور در مقابله با داعش کمک می کنند عنوان کرد: اینکه در مجلس انگلیس تصمیمی گرفته شود و نیروهای نظامی آن تصمیم را فورا عملی کنند بدون آنکه از دولت قانونی سوریه اجازه ای گرفته باشند، کاملا خلاف قوانین بین المللی است.
 
جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه در ادامه با بیان اینکه ممکن است انگلیسی ها به این جمع بندی رسیده اند که شکست داعش قریب الوقوع است و در شرایط کنونی بهترین زمان مقابله با آن است، تصریح کرد: اگر اینها در جبهه داعش موفقیتی را می دیدند هیچگاه امکان نداشت به مقابله با آن برخیزند.
 
حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی با تاکید بر این نکته که هدف اصلی انگلیسی ها از این اقدام می تواند به نوعی داعش را نجات دهد گفت: آنچه مسلم است آن است که استکبار جهانی نمی خواهد داعش بطور کامل نابود شود بلکه تنها می خواهد رفتار آن را مدیریت کند چون وجود نیروی تفرقه انگیزی مثل داعش در منطقه برای منافع آنها بسیار مهم است.
 
وی همچنین در خصوص رفتار سوریه در اتفاقات اخیر منطقه اظهار داشت: ترکیه بازنده 2 طرفه و شاید هم 3 طرفه ماجراها و حوادث اخیر بوده است چرا که با اقدامات نسنجیده اش حمایت جبهه مقاومت را به کلی از دست داده، از طرف دیگر اربابان آن که در راس آنها آمریکاست پشت سر ترکیه را تا حدود زیادی خالی کرده اند و همچنین اردوغان و حزب حاکمه ی او نیز دیگر آن حمایت مردمی را در کشور خودشان نمی بینند.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
 
کد مطلب : ۱۲۲۹۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما