۰
plusresetminus
آغاز اجرای برجام؛

بیانیه مشترک ظریف و موگرینی/ آیا غرب نیز به وعده های خود عمل خواهد کرد؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
سیمان که به قلب رآکتور اراک تزریق شد؛ آخرین حلقه از زنجیره تعهدات ایران برای عقب نشینی هسته ای تاریخی تکمیل شد.
لحظه اجرای برجام
لحظه اجرای برجام
به گزارش "حافظ نیوز" فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شب گذشته در وین متن بیانیه مشترک برای اجرای برجام را قرائت کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است.

«امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا،  و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)،  1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در 23 تیر 1394 توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.»

آیا غرب نیز به وعده های خود عمل خواهد کرد؟

سیمان که به قلب رآکتور اراک تزریق شد؛ آخرین حلقه از زنجیره تعهدات ایران برای عقب نشینی هسته ای تاریخی تکمیل شد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته با حضور در تاسیسات آب سنگین اراک، از نزدیک در جریان اجرای این تعهد ایران قرار گرفتند. بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته میان طرفین، این آخرین حلقه از زنجیره تعهداتی بود که ایران قبل از اجرای تعهدات طرف مقابل باید انجام می داد. اگرچه قرار بر این بوده که روز شنبه، 26 دی ماه به عنوان روز آغاز اجرای برجام اعلام شود اما این ایران بوده است که از شهریور ماه فرآیند اجرای تعهدات خود در برجام را آغاز کرد.

جمع آوری سانتریفیوژها در نطنز و فردو، انتقال نزدیک به 11 تن اورانیوم غنی شده به روسیه و قزاقستان و در مرحله آخر، تخریب رآکتور اراک و از کار انداختن قلب این رآکتور آب سنگین؛ اقدامات کلی ایران بود که نهایتا اواخر هفته گذشته به اتمام رسید.

صبح دیروز، شنبه نیز هیات‌های ایرانی، آمریکایی و نیز هیاتی به نمایندگی از اروپا به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در هتل کوبورگ وین دور هم جمع شدند تا خبر آغاز اجرای تعهدات 1+5 را اعلام کنند. اعلام این خبر البته منوط به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید اجرای تعهدات ایران بوده است.

ظریف صبح دیروز در بدو ورود به هتل کوبورگ خبر داد که تحریم ها امروز (شنبه) لغو خواهند شد. البته در حالی که همه تصور می‌کردند بعدازظهر دیروز، زمان اعلام آغاز اجرای برجام از سوی 1+5 است اما تا شامگاه دیروز این موضوع به تاخیر افتاد و برخی خبرگزاری‌های خارجی از چانه‌زنی‌های آمریکایی ها در ساعات آخر مذاکرات خبر دادند.

بر اساس گزارش منابع خبری خارجی، آمریکایی‌ها تا ساعات پایانی مذاکرات، همچنان درباره نحوه تخفیف در تحریم‌های ایران چانه‌زنی کردند. البته با توجه به آنکه در ایران به قول بهروز کمالوندی، کار برنامه هسته ای تمام شده بود؛ این چانه‌زنی‌ها از سوی طرف آمریکایی کاملا قابل پیش‌بینی بود و آنها حتی در لحظات آخر نیز دست از امتیاز گرفتن از ایران بر نداشتند.

ظریف البته شامگاه دیروز که اعلام خبر آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل به تاخیر افتاده بود؛ در توئیتر خود نوشت که طرف مقابل راهی جز دیپلماسی ندارد. او نوشت:«ما در حال رسیدن به روز اجرای برجام هستیم. مشکل جدی‌ای نیست. دیپلماسی نیازمند صبر است اما همه ما می‌دانیم که جایگزین بهتری وجود ندارد.»

به هر حال موعد اجرای تعهدات طرف مقابل درباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران فرا رسید. البته موضوع لغو تحریم‌ها در اصل و بر اساس مفاد قانونی، همان «تعلیق» تحریم‌ها است. بر اساس برجام، بخشی از تحریم های ایران تعلیق خواهند شد و زمینه برای بازگشت آنها و به‌کار گرفتن این قبیل تحریم‌ها علیه ملت ایران برای دولتمردان آمریکایی همچنان فراهم خواهد بود.

به هر حال اکنون، نوبت اجرای تعهدات طرف مقابل یا به عبارتی نوبت طرف مقابل است تا به وعده‌های خود در برجام عمل کند. در واقع اکنون نوبت راستی‌آزمایی وعده‌های طرف مقابل در برجام است. ایران پس از امضای متن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی تعهدات خود را با نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است. بر اساس برجام اکنون، نوبت برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران است و این در حالی است که همین دیروز که آخرین ثانیه‌های مذاکرات و هماهنگی‌ها برای اعلام خبر تعلیق بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران سپری می شد؛ روی میز باراک اوباما، یک تحریم جدید موشکی علیه ایران قرار داشت.

به گزارش جهان نیوز، قطعا هیچ فرد، گروه و جناح سیاسی از افزایش مشکلات اقتصادی کشور خوشحال نیست و نخواهد بود و چنانچه لغو تحریم‌ها به صورت کامل اتفاق بیفتد و منجر به بهبود شرایط گردد، موجب افتخار خواهد بود اما نکته ای که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی نباید هرگز از آن غافل شوند، بحث"غیرقابل اعتماد بودن" طرف‌های غربی است. بر همین اساس نیاز است که زین پس قدم به قدم اجرای تعهدات از سوی غرب مورد رصد قرار گیرد و هرجا که خلاف مفاد برجام عمل شد، از کیان ملت ایران دفاع شایسته صورت گیرد.

منابع خبری: وطن امروز - جهان نیوز
کد مطلب : ۱۲۸۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما