۰
plusresetminus
آگاهانه انتخاب کنیم(3)- گفتگوی تفصیلی «حافظ نیوز» با مهندس سید حسین ذوالانوار

وجود نگاه های سطحی و جزئی نگر در برخی نمایندگان، به کشور آسیب می زند/ برخی نااهلان در جریان اصولگرا نفوذ کرده اند/ بسیاری از فجایع اقتصادی در فارس توسط بانکها رقم خورده است

تاریخ انتشارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
ذوالانوار گفت: طی سالهای گذشته، با موارد متعددی مواجه بوده ایم که افرادی، با ظاهر اصولگرایی پای به عرصه سیاست گذاشته اند اما پس از گذشت چندی، رویه ای متفاوت با آرمانها از این افراد مشاهده شده است.
سید حسین ذوالانوار
سید حسین ذوالانوار
اشاره: سید حسین ذوالانوار، نماینده سه دور اخیر مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است. وی که در برهه هایی، ریاست مجمع نمایندگان فارس را نیز بر عهده داشته، به گفته خود به احتمال فراوان برای حضور در مجلس دهم نیز از حوزه انتخابی شیراز نامزد حضور در انتخابات خواهد شد. ذوالانوار همچنین در گفتگو با "حافظ نیوز" به تحلیل فضای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان فارس پرداخت و نقدهایی در خصوص عملکرد برخی ارگان ها و دستگاه ها بیان نمود. در ادامه، گفتگوی تفصیلی و متفاوت "حافظ نیوز" و سید حسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی را می خوانید.

شما تجربه سه دوره حضور و نمایندگی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارید. نخست بگویید که چرا آقای مهندس ذوالانوار که زمانی پست هایی چون استانداری فارس و یا دیگر مناصب مدیریتی و اجرایی را قبول نمی کرد، پای به عرصه رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی گذاشت؟
ورود من به مجلس، از سال 82 بوده است. علت حضور بنده نیز یک عامل مهم داشت و آن، شرایط خاصی بود که در آن سالها توسط مجلس ششم برای انقلاب و کشور به واسطه تندروی ها و ساختارشکنی های برخی نمایندگان به وجود آمده بود.
در آن شرایط، بنده برای حضور در رقابت های انتخاباتی احساس تکلیف کردم و به این نتیجه رسیدم برای صیانت از کیان انقلاب، باید با افرادی که در صورت حضورشان در مجلس شورای اسلامی، دست به اقدامات افراط گرایانه و ساختارشکنانه می زنند وارد رقابت شوم و در واقع، رای آوری بنده شاید مانع از حضور یک فرد ساختار شکن در خانه ملت شود. علاوه بر این، در حوزه قانونگزاری و نظارت بر اجرای قانون، موارد متعددی را شاهد بودیم که در سطح جامعه، کاستی ها و معضلات فراوانی وجود دارد و نمایندگان به جای چاره اندیشی برای رفع این معضلات، در پی امور سیاسی و حاشیه سازی برای نظام هستند.
بنابراین، با مشورت با برخی دوستان و بزرگان شیراز به این نتیجه رسیدم که باید برای حضور در انتخابات مجلس
به این نتیجه رسیدم برای صیانت از کیان انقلاب، باید با افرادی که در صورت حضورشان در مجلس شورای اسلامی، دست به اقدامات افراط گرایانه و ساختارشکنانه می زنند وارد رقابت شوم
نامزد شوم و خدا نیز توفیق خدمتگزاری به مردم را نصیب بنده نمود.

به عنوان شخصی که سه دور، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بوده اید، آیا مایلید برای مجلس دهم نیز این تجربه را تکرار کنید؟
بنده تا زمانی که توان داشته باشم، تلاش خواهم کرد به انقلاب اسلامی و ملت خدمت کنم. در حال حاضر، در سنگر مجلس مشغول انجام وظیفه هستم و تصور می کنم در این جایگاه، منشا اثر بوده ام لذا تا زمانی که احساس کنم با حضورم، می توانم  به خوبی، به مردم و انقلاب اسلامی خدمت کنم در این عرصه خواهم بود. لذا برای حضور در مجلس دهم نیز از حوزه شیراز نامزد خواهم شد.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که برای جلوگیری از تکرار مجدد مجلس ششم، اصولگرایان در شیراز و کشور در حال دستیابی به یک اتحاد راهبردی هستند که بر این اساس، امیدواریم بر مبنای یک وحدت فراگیر کلیه اصولگرایان در شیراز و بقیه شهرهای کشور، با لیست واحد در انتخابات حضور یابند.

به نظر شما، چرا تحقق وحدت میان اصولگرایان، تا این حد سخت شده است؟
البته این سختی در حال برطرف شدن است و فضای وحدت در میان گروه های اصولگرا و انقلابی، به مراتب نسبت به ماه های قبل وضعیت مطلوب تری دارد.
اما نکته ای که جا دارد به آن اشاره شود، این است که در برخی موارد، منیت ها و خودمحوری ها برای
برخی افراد تبدیل به یک اصل می شود.
در برخی موارد، افراد انتظار دارند تنها نظر آنها ملاک قرار گیرد و خرد فردی بر خرد جمعی برتری یابد. مسئله دیگری که تحقق وحدت را مشکل می کند، فاصله گرفتن از اصول است.

شما تا چه میزان معتقدید این فاصله گرفتن از اصول، به جبهه اصولگرایی آسیب وارد کرده است؟
قطعا یکی از آسیب های جدی جریان اصولگرا همین مسئله است.
طی سالهای گذشته، با موارد متعددی در شیراز، استان فارس و سطح کشور مواجه بوده ایم که افرادی، با ظاهر اصولگرایی پای به عرصه سیاست گذاشته اند و حتی در برخی جمع های خصوصی نیز در ابتدای امر بر سر پاسدری از آرمانهای انقلاب و ثابت قدمی و تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب قسم یاد کرده اند اما پس از گذشت چندی، رویه ای متفاوت و گاهی متضاد با آرمانها را از این افراد مشاهده شده است.

یعنی معتقدید برخی نا اهلان در جریان اصولگرا نفوذ کرده اند؟
یک بُعد این قضیه، نفوذ است که برخی افراد، به دلیل اینکه مردم به اصولگرایی و اصولگرایان اقبال داشته اند خود را به این صورت نشان داده اند. یک بعد دیگر، تغییر کردن افراد به مرور زمان و استحاله
در برخی موارد، منیت ها و خودمحوری ها برای برخی افراد تبدیل به یک اصل می شود.
آنهاست.
مسلما بسیاری از این افراد، از روز نخست به دنبال حواشی و برخی دیگر از مسائل نبوده اند اما در ادامه، بنا بر دلایلی راه خود را تغییر داده اند. دلایلی چون دنیا طلبی، تلاش برای انتصاب منصوبان و نزدیکان خود به سمت های مدیریتی و اجرایی و در برخی موارد، برقراری پیوند نزدیک با کانون های ثروت از جمله این موارد است.

وضعیت استان فارس را در دولت تدبیر و امید چگونه ارزیابی می کنید؟
وضعیت استان فارس در دولت تدبیر و امید را باید به دو بخش تقسیم نمود. بخش نخست، مرتبط با حضور آقای دکتر احمدی در استانداری فارس است و بخش دوم، به حضور آقای مهندس افشانی در استانداری باز می گردد.
ما از روز نخست، موافق انتصاب دکتر احمدی به سمت استانداری فارس نبودیم اما زمانی که این انتصاب صورت گرفت، به ایشان پیغام دادیم که برای تعالی و سربلندی و پیشرفت استان، از هیچگونه کمکی دریغ نخواهیم کرد و مجمع نمایندگان نیز در ابتدای امر، از شور و اشتیاق فراوانی برای همکاری با ایشان بهره مند بود.
اما متاسفانه در این عرصه تحرک جدی صورت نگرفت و در برخی موارد نیز، استان با آسیب های جدی مواجه شد. از طرفی، متاسفانه با میدان دار شدن برخی افراد حاشیه ساز و ناصالح، هرگونه نقد منصفانه در خصوص عملکرد دولت و استانداری نیز تعبیر به تخریب و تقابل با رای ملت میشد.
در چنین شرایطی، به نظر می رسید استان در یک بن بست گرفتار شده که باید برای حل این بن بست چاره جویی می شد.

مهمترین محورهای انتقادات شما نسبت به آقای احمدی چه بود؟
در این باره، موارد متعددی وجود داشت از جمله اینکه در ابتدای امر، به نظر می رسید برخی عزل و نصب‌ها در استان همراه با تحقیر مدیران پیشین همراه است، به نحوی که در مواردی هنگامی که یک مسئول در حال سرکشی از حوزه زیرمجموعه خود بوده بدون هماهنگی با وی برایش مراسم تودیع و معارفه می گرفتند، و یا تشکیل و برگزاری جلسات با عناصر مسئله‌دار و زاویه‌دار با نظام اسلامی در استان فارس از جمله دیگر موارد نقد به ایشان بود.
در عرصه فرهنگ نیز شاهد برپایی مراسماتی مانند گذر هنر بوده‌ایم که گرچه شکل و قالب کلی کار، فرهنگی و قابل دفاع بود اما در لوای آن بی‌احترامی به مقدسات صورت گرفت. همچنین در دوران
در مجموع، براورد ما این است که آقای احمدی برای استانداری فارس، شخص مناسبی نبود.
آقای احمدی مجوزهای بسیاری برای برگزاری کنسرت های موسیقی در سراسر استان صادر شد این در حالی بود که انتظار می رفت ترویج موسیقی اولویت نخست فرهنگی این دولت نباشد.
همچنین موارد دیگری از جمله حمایت برخی فرمانداران فارس از سران فتنه و همچنین حضور و به‌کارگیری افراد رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناصب گوناگون از جمله دیگر موارد نقد به آقای احمدی بود.
علاوه بر این موارد، بودجه ضعیف و محدود استان فارس در دوران استانداری ایشان که به لحاظ وسعت، جمعیت و رتبه فارس، جوابگوی نیازهای استان نبود و عدم تحرک جدی برای خروج صنایع استان از رکود از دیگر محورهایی بود که سبب می شد نسبت به ایشان نقد داشته باشیم.
در مجموع، براورد ما این است که آقای احمدی برای استانداری فارس، شخص مناسبی نبود.

وضعیت استان فارس را در شرایط حاضر و با روی کار آمدن استاندار جدید چگونه ارزیابی می کنید؟
از زمان انتصاب آقای مهندس افشانی به سمت استانداری فارس زمان زیادی نمی گذرد و در حال حاضر نمی توان در خصوص عملکرد ایشان قضاوت منصفانه ای داشت.
اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که گرچه مدت زمان زیادی از عمر مجلس نهم باقی نمانده، اما 18 نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی در همین زمان محدود و اندک نیز حاضر هستند برای تعالی و پیشرفت استان هرگونه همکاری مشترک را با مسئولان استانداری فارس فارغ از نگاه های سیاسی و سلیقه های جناحی داشته باشند.
بنابراین انتظاری که از استانداری فارس در حال حاضر وجود دارد این است که در بعد سیاسی، فضای استان را به دور از تشنج و حواشی سیاسی، آرام نگه دارد و یک انتخابات بی حرف و حدیث به لحاظ اجرایی در 7 اسفندماه برگزار گردد.
در بعد عمرانی و اقتصادی نیز انتظار می رود منابع مالی موجود در استان به خوبی کنترل و مدیریت شود و برای ارتقای سهم فارس از بودجه جاری کشور، تحرک و اقدامات موثرتری صورت گیرد.
همچنین انتظار داریم برای صنایع استان فارس که بسیاری از آنان نیز حال و روز خوبی ندارند، فکر جدی شود و کارگروه هایی که در این زمینه شکل گرفته، به صورت ملموس و مستمر در این باره ارائه گزارش نمایند.

طی چند وقت اخیر، شما از خروج ده هزار
انتظاری که از استانداری فارس در حال حاضر وجود دارد این است که در بعد سیاسی، فضای استان را به دور از تشنج و حواشی سیاسی، آرام نگه دارد و یک انتخابات بی حرف و حدیث به لحاظ اجرایی در 7 اسفندماه برگزار گردد.
میلیارد تومان از سرمایه های مردم فارس از استان توسط بانک ها خبر دادید. این سرمایه به کجا منتقل شده و عامل این خروج سرمایه چه بوده است؟

جمع آوری سرمایه های مردم و نقدینگی موجود در سطح بازار، یکی از وظایف ذاتی و طبیعی بانک هاست. بانک های استان فارس نیز در همین ارتباط، طی سال گذشته 28 هزار میلیارد تومان از سرمایه های مردم را به طرق مختلف، جذب کردند که متاسفانه، در ادامه 10 هزار میلیارد تومان از آن را به پایتخت منتقل کردند.
در واقع، با شرایط فعلی حاکم بر نظام بانکی کشور و محدودیت های شدید منابع ریالی، این یک امر طبیعی است که بانک ها شعبات خود در استان ها را ترغیب نمایند تا سرمایه های مردم را از سراسر کشور به پایتخت گسیل کنند اما اگر مدیران ارشد  اجرایی در استانها، از یک اشراف دقیق بر منابع ریالی و اعتباری موجود در دست بانک ها برخوردار باشند، با همکاری با نمایندگان مجلس و رایزنی با دیگر مسئولان کشوری قطعا می توانند از خروج سرمایه از استان ها جلوگیری کنند.
بر همین اساس، معتتقدم خروج چنین سرمایه هنگفتی از استان فارس یک فاجعه عظیم بوده و با چنین سرمایه ای، می توانستیم بیش از 10 هزار شغل پایدار و دائمی برای جوانان استان ایجاد کنیم و در واقع بسیاری از فجایع اقتصادی در فارس توسط بانکها رقم خورده است.

تا چه میزان معتقدید عملکرد نمایندگان فارس در عدم پیشرفت و تحقق اهداف توسعه ای استان اثرگذار بوده است؟
قطعا عملکرد نمایندگان نیز در این باره تاثیرگذار بوده و نمی توان نمایندگان را از این امر مبرا دانست.
اما نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که وظیفه نمایندگان مجلس قانونگزاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است. در واقع نمایندگان مجلس اختیارات مدیریتی و اجرایی ندارند و به تنهایی نمی توانند برای انجام پروژه های صنعتی و کارهای عمرانی در سطح شهرستانها، شخصا اقدام نمایند بلکه این قبیل امور باید از طریق رایزنی با وزارتخانه ها و مسئولان ارشد استان، پیگیری شود. بنابراین، فارغ از قانونگزاری و نظارت بر حسن اجرای قانون که وظیفه ذاتی نمایندگان است، موفقیت آنها در حوزه های انتخابیه و سطح استانها در گرو ارتباط خوب و دوسویه با مسئولان اجرایی و دولتی است و زمانی که این ارتباط به خوبی وجود نداشته باشد و به درستی تعریف نشود نمایندگان نیز موفقیت چندانی نخواهند داشت. البته در این میان، باید به این مسئله نیز اشاره شود که گاهی، غلبه نگاه های سطحی به توسعه توسط برخی نمایندگان نیز به توسعه کلان استانها و کشور لطمه می زند.
به
گاهی، غلبه نگاه های سطحی به توسعه توسط برخی نمایندگان نیز به توسعه کلان استانها و کشور لطمه می زند.
عنوان مثال، هنگامی که یک نماینده مجلس اصرار می کند که فلان کارخانه یا نیروگاه، در شهر او احداث شود و برای تحقق این امر نیز وزیر مربوطه را تحت فشار می گذارد، شاید این تلاش برای آن شهر مفید باشد و حتی منجر به افزایش محبوبیت و پایگاه مردمی آن نماینده نیز بشود اما ممکن است همین طرح عمرانی و یا صنعتی، با نگاه منطقه ای و ملی فاقد توجیه و یا اولویت باشد و چه بسا، اجرای این طرح باعث هدررفت منابع محدود مالی وزارتخانه ها شود و توسعه و آبادانی در دیگر مناطق که از اولویت های بالاتری برخوردار بوده اند، با اخلال مواجه شود. بنابراین، از این منظر این نقد به برخی نمایندگان وارد است که گاهی، تلاش های این عزیزان در راستای منافع ملی نیست.

عملکرد خود را در طول دوران نمایندگی مجلس چگونه ارزیابی می کنید؟
ارزیابی عملکرد بنده باید توسط مردم صورت گیرد اما آنچه که در این باره می توان گفت، این است که در طول دوران نمایندگی همواره تلاش کرده ام نگاه ملی و فرامنطقه ای نسبت به مسائل شیراز و استان داشته باشم و تمام تلاش و همت خود را در دوره های مختلف، برای ایجاد زیرساخت های عمرانی و صنعتی در فارس مصروف ساخته ام. به عنوان مثال، زمانی با همکاری مدیران وقت پیگیر تعریف و احداث نیروگاه های برق در سطح استان فارس بودیم که بحمدالله با همکاری مشترک با برخی مدیران ارشد استان و کشور و همراهی دیگر نمایندگان، امروز استان فارس به یکی از استانهای صادرکننده برق در کشور تبدیل شده و از این جهت، می توان صنایع سنگین و انرژی بر را نیز در فارس تعریف کرد. بحث احداث پتروشیمی های فارس نیز از دیگر مواردی بوده است که گرچه در برخی مواقع، با همراهی ضعیف و بی مهری از سوی  مسئولان مواجه شده اما در این راستا نیز تلاش های بسیاری صورت گرفته است. پیگیری برای تسریع در احداث راه های مواصلاتی از جمله آزادراه شیراز-اصفهان و همچنین قطار شیراز نیز از دیگر مواردی است که برای تحقق آنها، اقدامات و رایزنی های بسیاری در طول دوران نمایندگی بنده صورت گرفته است.  به لحاظ سیاسی و اعتقادی نیز همواره طی سالهای اخیر تلاش کرده ام در اصول و آرمانها، ثابت قدم باشم و با تغییر دولتها و روی کار آمدن سلایق جدید سیاسی، هیچ تغییری در مواضع کلی و فکری خود نداشته باشم.
 
کد مطلب : ۱۳۲۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما