۰
plusresetminus
بررسی ابعاد یک تغییر محتمل؛

احتمال رفتن افشانی از استانداری فارس چقدر جدی است؟/ گزینه های استانداری فارس چه کسانی هستند؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴
این روزها سیدمحمدعلی افشانی استاندار غیربومی استان فارس از زمره مدیران دولت در استان‌ها است که زمزمه‌های رفتن او از این مسئولیت در شبکه‌های اجتماعی و محافل غیررسمی به گوش می‌رسد.
احتمال رفتن افشانی از استانداری فارس چقدر جدی است؟/ گزینه های استانداری فارس چه کسانی هستند؟
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی در آستانه تغییر و تحولات احتمالی در کابینه دوازدهم، نگاه‌ها به کارنامه استانداران کنونی نیز دوخته شده و گمانه زنی‌ها درباره سرنوشت آنها در پازل قدرت و مدیریت در دولت جدید حسن روحانی آغاز شده است.  

آیا افشانی رفتنی است؟ گزینه های استانداری فارس چه کسانی هستند؟
در یکی از احتمال‌های طرح شده در محافل غیررسمی، وزارت راه و شهرسازی در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی به 2 وزارتخانه تبدیل می‌شود و افشانی یکی از افرادی است که برخی اصلاح طلبان شیراز نام وی در فهرست پیشنهادی برای تصدی مسوولیت این وزارتخانه قرار داده اند؛ مسیری که نیازمند رای اعتماد نمایندگان مجلس دهم است. 
همچنین سخنانی هر چند در حد شایعه برخی محافل اصلاح طلب شیراز مبنی بر کوچ افشانی به شهرداری تهران و تکیه او بر صندلی محمدباقر قالیباف نیز به گوش می‌رسد.
با این وجود، بعید به نظر می رسد حامیان دولت و اصلاح طلبان فارس حاضر شوند افشانی از استانداری فارس برود و در حال حاضر، علیرغم مطرح شدن برخی اسامی نظیر معافیان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات اخیر و یا پژوهش جهرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری، اما جدی ترین گزینه استانداری فارس سید محمد علی افشانی است چرا که عملکرد وی برای دولت تدبیر و امید و جریان اصلاحات به ویژه در ایام انتخابات های اخیر، بسیار مطلوب ارزیابی می شود و طبیعتا هیچ سرمربی کارکشته ای، بازیکن توانمند خود را از میدان خارج نمی کند!
هرچند، در هر صورت انتصاب استاندار فارس در دولت دوازدهم به نظر می رسد حتما و الزاما باید با چراغ سبز موسوی لاری و انصاری لاری صورت گیرد.
با این حال، صرف نظر از سخن و نظر غیررسمی آنچه این روزها در فضای واقعی جریان دارد، ابهام‌هایی است که درباره عملکرد و نقش‌آفرینی استاندار فارس به عنوان مجری انتخابات در استان مطرح شده است.
رئیس کل دادگستری استان فارس گفته است: 31 نفر از مدیران از جمله تعدادی از فرمانداران پرونده تخلف انتخاباتی دارند. علی القاصی در نشستی خبری افزوده است: برای استاندار فارس گزارشی در رابطه با تبلیغ به نفع کاندیدای خاص دریافت کردیم که چون رسیدگی به آن در صلاحیت استان نیست به تهران ارسال شد؛ ما در صحت و سقم این گزارش اطلاع نداریم. 
استانداران هر استان به عنوان مقام دولتی همانند دیگر مسؤولان دستگاه اجرایی مجاز به ورود جانبدارانه در انتخابات نیستند و اطلاع‌رسانی روزهای آینده دستگاه قضایی است که می‌تواند مشخص‌کننده آن باشد که گزارش ارائه شده درباره استاندار فارس مصداق تخلف است یا خیر. 
استاندار غیربومی برود
«استاندار غیربومی» تعبیر مشترکی است که در بیشتر گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و از سوی جریان‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا درباره «سیدمحمد علی افشانی» بکار گرفته می‌شود. 
افشانی، زاده و اهل استان کهگیلویه و بویراحمد در همجواری استان پهناور فارس است و اتوبوس مدیریت وی، مدیران غیربومی و اهل این استان را در مناصب مدیریتی استان فارس پیاده کرده  و این از انتقاداتی است که امروز به کارنامه و عملکرد افشانی وارد می‌شود.
برخی مدیران استانداری فارس از افشانی به‌عنوان فردی قاطع یاد می‌کنند و قاطعیت وی را در دفاع از مدیران خاص به‌ویژه آنان که قرابت‌هایی از نظر همجواری و قومیتی با مردمان دیار کهکیلویه و بویراحمد دارند، تا حد تنش و مقابله با دستگاه‌های اجرایی سطح ملی زبانزد توصیف می‌کنند. 
مرحوم حمزه ولوی اهل استان کهکیلویه و بویراحمد سکاندار اداره کل محیط زیست فارس بود که فروردین ماه امسال درگذشت و افشانی به پیام تسلیت و تشییع وی در شیراز بسنده نکرد و از شیراز روانه شهرستان چرام در استان همجوار شد تا در آیین خاکسپاری همولایتی خود شرکت کند.  
آزمون رای اعتماد
تیرماه 94 و با طرح زمزمه‌هایی در مورد انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس، 18 نماینده مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به انتصاب افشانی به‌عنوان استاندار جدید این استان صحن علنی مجلس را ترک و استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.
آنان همچنین وزیر کشور را به استیضاح تهدید کردند اما در نهایت با مقاومت این وزارتخانه، افشانی مدیری غیربومی بر صندلی استان فارس با پیشینه طولانی در فرهنگ و تمدن ایران تکیه زد.
این در حالی بود که در ابتدای دولت یازدهم، وزیر کشور سیاست خود در انتخاب استانداران را «نظرسنجی از نمایندگان و علما» عنوان کرده بود و اینچنین بود که دولت و وزارت کشور به پیشنهادهای نمایندگان این استان در مجلس و حتی مجلس خبرگان رهبری اهمیتی نداد و یک استاندار غیربومی زمام امور اجرایی استان را برعهده گرفت. 
آن اتفاق در کارنامه نمایندگان مردم فارس در مجلس نهم ثبت شد و امروز نمایندگان کنونی مردم در خانه ملت، دوره دهم مجلس شورای اسلامی را به‌پیش می‌برند و آنان هستند که باید پس از بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی مسوولیت وزارتخانه‌ها در این زمینه تصمیم بگیرند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که افشانی در دوره کمتر از 2 ساله خود، یک بار در آذرماه سال گذشته برای نمایندگان فارس کارت دعوت حضور در یک نشست اختصاصی را ارسال کرد، نشستی که با اقبال کمتر از نیمی از نمایندگان استان برگزار شد.
مشاور هم‌زبان استاندار فارس و مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل استانداری ترجیح داد از این نشست، خبری به رسانه‌ها راه نیابد و این موضوع شائبه‌هایی را درباره فضای حاکم بر این نشست مطرح کرد.
برگزاری تنها یک جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان استان فارس، به‌نوبه خود نوع نگاه وی به کارکرد خانه ملت و مجلس شورای اسلامی را بازتاب می‌دهد و این که احتمال رای اعتماد به وی در صورت پیشنهاد به عنوان وزیر پایین است. 
ایران برای ایرانیان 
گروه‌های اصلاح‌طلب حامی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری هم خود را مُحق به مشارکت در تصمیم‌گیری جدی درباره کابینه دوازدهم و مدیران میانی و استانی دولت می‌دانند. 
در این زمینه، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه هیأت رئیسه فراکسیون امید با رئیس جمهوری در راستای رایزنی درمورد تشکیل کابینه دولت دوازدهم خبر داده است. 
پارسایی با تاکید بر لزوم اعمال تغییرات در کابینه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم اعلام کرد: به نظر می‌رسد افزون بر ۵۰ درصد احتمال تغییر کابینه وجود دارد، چراکه هم مطالبات عمومی بر این مسئله تاکید دارد و هم مجلس برای اعمال تغییرات در کابینه انتظاراتی دارد و علاوه بر آن، شخص آقای روحانی نیز خواستار انجام این تغییرات هستند.
اشاره نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به ضرورت تغییر نیمی از کابینه را شاید بتوان به مثابه ضرورت تغییر در بیش از نیمی از مدیران دولت در سطوح میانی و استان‌ها نیز تعبیر کرد. 
شعار «ایران برای ایرانیان» از جمله مضامینی بود که در نشست‌ها و میتینگ‌های سیاسی اصلاح‌طلبان در حمایت از حسن روحانی بسیار تکرار شد و شاید این شعار را بتوان به عنوان شاغول و عیاری برای سنجش عملکرد مدیران دولت یازدهم دانست. 
اما در استان فارس، برخی منابع مطلع می‌گویند که شماری از مدیران در سطح اداره کل این استان هم اینک مورد بی‌مهری افشانی و مشاوران وی قرار دارند و از این رو، آنها در برزخ و سایه برخی مشاوران استاندار فارس قرار دارند.
در این میان حتی گفته شده است که مشکل آنها همزبان نبودن با تیم مدیریتی ارشد استان در دولت یازدهم است. این موضوع در صورت صحت داشتن، می‌تواند عیار جدی برای دولتمردان در زمینه تصمیم‌گیری برای تداوم یا خاتمه فعالیت استاندار کنونی فارس باشد، چرا که در این صورت بر مبنای شعار «ایران برای ایرانیان» عمل نشده است و افشانی نمی‌تواند امانت‌دار خوبی برای دولت دوازدهم باشد. 
شهروند درجه یک، شهروند درجه دو 
تردیدی نیست که سکان‌داران دولت دوازدهم در پیشبرد امور نمی‌توانند به خواسته‌ها و نظرات متدینین استان فارس که در کلام نماینده ولی فقیه در استان بازتاب می‌یابد، بی‌تفاوت باشند. 
حضرت آیت‌الله ایمانی در سنتی حسنه همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان، روزهای متعددی را به میان مردم در مساجد مناطق محروم شیراز رفت و در سخنان خود انتقادهایی را از مدیران ارشد استان در ارتباط با بی‌توجهی به مشکل محرومان مطرح کرد. 
امام جمعه شیراز در این‌باره گفت: در جمع‌بندی برخوردها و برنامه ریزی‌ها به این نتیجه رسیده‌ام که در شیراز شهروند درجه یک و دو درست شده است. 
وی با بیان اینکه در مقابل مردم مسوول هستیم، اظهار کرد: همه چیز بر روی کاغذ امن و امان است، شهر گل و بلبل است و هیچ مشکلی هم ندارد اما این مشکلات در میان مردم هست. وظیفه من است که اعلام کنم و این اخطار را به مسوولان بدهم. 
مردم چه می‌گویند؟
امروز شبکه‌های اجتماعی بازتاب از اراده و نظر مردم است. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره آینده استان فارس گفته است: گروهی از اصلاح‌طلبان استان فارس که موافق رفتن افشانی هستند می‌گویند تنها در صورتی که افشانی مسوولیتی در سطح ملی بگیرد، می‌توان برای وی جایگزین تعیین کرد. 
یک فعال سیاسی اجتماعی استان فارس نیز در شبکه‌های اجتماعی چنین نوشت:  شمار  زیادی از اصلاح‌طلبان و اصول‌‌گرایان اعتقاد دارند رفتن افشانی و جایگزین شدن فردی از اهالی فارس برای آینده این استان بسیار بهتر است.
این کاربر شبکه‌های اجتماعی افزوده است: این سخن وقتی قابل تامل‌تر می‌شود که تعداد مدیران کل غیر فارسی که تعداد قابل توجهی  از آنها اهل استان  کهگیلویه و بویراحمد هستند را بررسی کرد. حدود ٤٣ مدیر غیر فارسی  در استان فارس تصدی دارند درحالی که مدیران بسیار موفق و خبره استان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.
کاربری دیگر نیز با اشاره به غیربومی بودن استاندار کنونی فارس نوشته است: اگر کاری به بومی بودن یا غیربومی بودن آقای افشانی هم نداشته باشیم، انتظار این است که وی در صورت تداوم مسوولیت در دولت دوازدهم از رویه قبلی در زمینه کم مهری به مدیران بومی استان دست بردارد و مشاوران خود که در این زمینه نقش دارند را برکنار کند. 
این کاربر افزود: مدیران دولت یازدهم در استان فارس که همه مشکلات کشور را گردن دولت‌های نهم و دهم می‌دانستند و دولت قبل را به بهره نگرفتن از نظر خبرگان و نخبگان در امور متهم می‌کردند، در خودرأیی و بی‌توجهی به نظر بزرگان پیشی گرفته‌اند.
یک کاربر شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به اینکه بیش از 38 درصد رای دهندگان استان فارس در انتخابات 29 اردیبهشت امسال به فردی غیر از حسن روحانی رای دادند، گفته است: دولت دوازدهم باید پیام «نه» نزدیک به یک میلیون نفر از مردم استان فارس در انتخابات را به خوبی بشنود و اگر بنا دارد که دولتی برای همه ایرانیان شکل دهد، به خواسته‌ها و مطالبات آنها نیز توجه کند که حداقل آن، تغییر استاندار غیربومی و انتصاب فردی بومی به این مسوولیت است. 
یکی از افرادی که در محافل غیررسمی از وی به عنوان استاندار احتمالی آینده فارس نام برده می‌شود، هادی پژوهش جهرمی از اهالی این استان است. همچنین از عبدالحمید معافیان دیگر چهره مطرح اصلاح‌طلب استان فارس نیز در این میان نام برده می‌شود.
شاید با نزدیک شدن به مردادماه و زمان تحلیف رئیس جمهوری، نام‌های دیگری نیز برای تصدی مسوولیت استانداری فارس به میان بیاید. آیا این بار روحانی، زمام امور استان را به یک فارسی خواهد سپرد؟
کد مطلب : ۱۷۱۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما