۰
plusresetminus
مصاحبه تفصیلی «حافظ نیوز» با دکتر حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز؛ «قسمت دوم»

اگر می خواهیم بروکراسی سنگین اداری، سرمایه گذار را بیش از این فراری ندهد همه مسئولان و دستگاه ها باید پای کار بیایند

تاریخ انتشارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۳
حیدر عالیشوندی گفت: به دلیل اینکه در کشور، یک ساختار کلی نظام مند نداریم پس ناچاریم در برخی مواقع با آزمون و خطا جلو برویم...
فرماندار شیراز
فرماندار شیراز
انتشار مطلبی انتقادی درباره مواضع حیدر عالیشوندی فرماندار محترم شیراز در پایگاه خبری حافظ و کانال منتقد و بازنشر آن در هفته نامه شهر سبز، بهانه ای شد برای دیدار هیئت تحریریه این رسانه با دکتر عالیشوندی در محل فرمانداری محترم شیراز تا در یک مصاحبه اختصاصی و تفصیلی، در خصوص مهمترین مسائل روز شیراز با ایشان در فضایی صمیمانه به گفتگو بنشینیم که در ادامه، قسمت دوم این مصاحبه به شرح زیر می باشد:

طبق صحبت هایی که بیان شد، به نظر می رسد حضرتعالی به نوعی حرکت بر اساس آزمون و خطا معتقد هستید درست است؟
بله به دلیل اینکه در کشور، یک ساختار کلی نظام‌مند نداریم پس ناچاریم در برخی مواقع با آزمون و خطا جلو برویم به عنوان مثال مجوزی که به نانوایی واقع در میدان جام جم (تپه تلویزیون) داده شد، پس از صدور مجوز متوجه ایرادات کار از جمله پیوست های ترافیکی آن شدیم که به عنوان مثال از این به بعد، اگر خواستیم مجوز نانوایی به کسی بدهیم اول از پلیس راهور استعلام و مجوز خواهیم گرفت.
 
در شیراز یک مشکل اساسی و بزرگ، بروکراسی سنگین حاکم بر ادارات است که یکی از عوامل مهم فراری دادن سرمایه از شیراز نیز هست. اقدامات و برنامه های فرمانداری در حوزه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار و تسهیل بروکراسی سنگین حاکم بر سیستم اداری چیست؟
مشکلی که در فارس وجود دارد بحث بروکراسی اداری است اگر بخواهیم بروکراسی اداری را برداریم اولین قدم باید پنجره واحد سرمایه گذاری تشکیل دهیم، این پیشنهاد داده شد و الان ساختمانش هم در خیابان نشاط با عنوان مرکز جذب سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی ساخته شده اما پنجره واحد یعنی اینکه شما وقتی پیشنهاد سرمایه گذاری دارید و مراجعه می کنید از ارگان های مرتبط نمایندگانی باشند و ارزیابی به سرعت صورت گیرد. اگر بخواهند سرمایه گذاری را ارزیابی کنند از دو حالت خارج نیست یا توان فنی و یا توان مالی را بررسی می کنند.
توان مالی با یک استعلام از بانک مشخص می شود و توان فنی هم با ارائه مدرک اما در دنیا این کار را آی دی کارت انجام می دهد و همه چیز در این کارت هست وقتی به بانکی برویم و درخواست وام کنیم بانک از روی این کارت می داند که ما توانایی پرداخت چقدر وام را داریم و نیازی هم به ضامن نیست بلکه از اعتبارت شخص استفاده می کنند و هرجا هم پرداخت نشد از همین آی دی کارت برداشت می شود اما در کشور ما به دلیل اینکه آی دی کارت نیست پیشنهاد دادیم دو راه باید باشد:
1.نوشتن منشور سرمایه گذاری: استاندار، دستگاه متولی، دادگستری، نمایندگان مجلس و امام جمعه گفتند از سرمایه گذاری حمایت کنند حالا وقتی قرار شد از سرمایه گذار حمایت کنیم نباید به سرمایه گذار تهمت زد که تو پول از کجا آوردی و ....
2.پنجره واحد: که همان ارزیابی توان مالی و توان فنی سرمایه گذار است.
با فرض اینکه سرمایه گذار مشکلی ندارد نوبت به این طرف می رسد که باید محیط زیست و جهاد سازندگی و... جواب دهند و در یک مکان این 10 استعلام را نوشته و به سرمایه دار تحویل دهیم و یک تاریخ جلسه هم تعیین کنیم تا این شخص هم مثلا 24 ساعت زمان داشته باشد که به منابع طبیعی هم کارهای لازم را انجام دهد و فردا پاسخگو باشد.
اگر این اتفاق افتاد مشکل سرمایه گذاری حل می شود اما الان این اتفاق نمی افتد به دلیل اینکه برای همه اینها هم باید کارشناسی باشد و کار کارشناسی شود که این دلایل مشخص شود حالا دولت این کار را کرده و دستگاهی تعریف کرده به نام سلامت اداری یا مشاور سلامت اداری و این کارها را انجام می دهند پس ما راه و چاره را می گوییم و این دستگاه اجرایی است که باید این کارها را انجام دهد و اگر انجام نشود طبیعی است که سرمایه دار جواب نمی گیرد.
برای مثال، شهرداری صدرا قصد دارد محل دفن زباله را تغییر دهد زیرا محل دفن زباله ندارد و هرکس در هر مکانی زباله‌هایش تخلیه می‌کند و حالا قصد بر این است که مکانی برای تخلیه این طلای کثیف تعیین کنند که تفکیک‌ها صورت گیرد... حالا زمینی را مشخص کرده و استعلام گرفته و طی یک سال گذشته و محیط زیست، اداره آب و....همه جا تایید کردند و حالا که زمان واگذاری زمین رسیده، کمیته تخصصی به دو دلیل مخالفت کرده:
1. این مکان در بستر رودخانه است و 2. از نظر محیط زیست مشکل دارد
در حالی که پیش‌تر هم محیط زیست تایید کرده بود و هم اداره آب! عقب‌ماندگی شیراز به دلیل این قبیل مشکلات است!
اشکال کار ما این است که مدیران ما جسارت مخالفت را ندارند اما اگر مدیر دلش را از پشت میز آزاد کند بسیاری از مشکلات حل می شود.

طی سالهای اخیر، مفهوم سومین حرم اهل بیت(ع) در شیراز بسیار کمرنگ و مهجور بوده است. برنامه ها و اقدامات فرمانداری برای پیاده سازی عملی این مفهوم را در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و توسعه زیرساخت های لازم لطفا شرح دهید.
در سال گذشته یکی از کارهایی که شروع کردیم، تعیین شعار سال بر اساس سومین حرم اهل بیت(ع) بود و روی این مطلب را تبلیغ کردیم و از طرفی یکی از کارهایی که باید صورت گیرد بسترسازی مناسب برای توسعه حرم شاهچراغ(ع) است تا به مفهوم سومین حرم اهل بیت(ع) حداقل به لحاظ سخت افزاری نزدیک شویم... وقتی اطراف حرم را نسبت به ۲ سال گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که خیلی مشکلات اطراف حرم امروز دیگر حل شده و خبری از وضعیت نابسامان سابق نیست اما برای مثال اعتیاد یا ناهنجاری اجتماعی مشکلاتی نیستند که یک شبه به وجود آمده باشند و بتوانیم یک شبه برطرف کنیم.
آسیب های اجتماعی در کشور ما زمان طولانی دارد و مانند زلزله نیست که با هر قدرتی چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد بلکه دوران ممتدی دارد برای مثال چرا در حاشیه شهر این همه جمعیت داریم زیرا در روستا کاری نیست که انجام دهند اینها کارشان وابسته به دام و کشاورزی است که الان نه دام هست نه کشاورزی پس به شهر رجوع می کنند و منتظر هر کاری هستند تا کسب درآمد کنند.
برای حرم شاهچراغ هم یک برنامه تفضیلی حرم تنظیم کردند که حالا بخشی مربوط به حرم و بخشی هم نیاز به کمک های دولتی است که در این بخش بنیاد مسکن متولی است و بخشی هم تملک خانه های اطراف است البته خانه هایی که میراثی نیستند، حرم در بافت فرسوده است که امسال یک کار ملی رسیدگی به بافت های فرسوده است و تسهیلات ویژه ای در بافت فرسوده گذاشته اند، اینها کارهایی هست هم برای احیای بافت های فرسوده و هم بهره وری بیشتر از حرم؛ لازم به ذکر است که در ایام نوروز 1048 معتاد و متهاجر را جمع آوری کردیم و از طرفی حدود 140 پروژه سرمایه گذاری فقط در منطقه سنگ سیاه داریم که همه در فاز گردشگری است.
تقویت و استفاده از ظرفیت حرم یکی از سیاست های توسعه اقتصادی شهرستان شیراز است که هم متولیان طراحی های خوبی انجام دادند و هم دستگاه اجرایی وظایفی دارد که در حال انجام وظیفه هستند، اما باز ما با ایده ال فاصله داریم که بخشی از آن به دلیل مشکل مالی است و بخشی هم به دلیل تملک ها، به هرحال بازنگری طرح حرم هم انجام شده که قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه میراث فرهنگی و گردشگری این طرح را ارائه دهند تا براساس ان طرح بتوانیم اطراف حرم را تقویت کنیم.
کد مطلب : ۱۹۲۹۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما