۰
plusresetminus

صادرات سوخت به افغانستان از سرگرفته شد

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵
رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه اگر واردات شکر ممنوع بود چرا بانک مرکزی ارز آن را اختصاص داد، گفت: صادرات سوخت به افغانستان از سر گرفته شده است.
مسعود کرباسیان صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، با انتقاد از تعدد عوارض و تعرفه های گمرکی اظهار داشت: هم اکنون 15 نوع عوارض و 14 نوع ردیف تعرفه ای در گمرک داریم که طبق رایزنی ها با کمیسیون ماده یک بناست ردیف های تعرفه ای در سال آینده به 10 ردیف کاهش یابد. 
وی به ردیف های معافیت ها گمرکی نیز اشاره و تصریح کرد: عمده این ردیف ها قانونی است ولی 11 نوع معافیت دستگاهی در گمرک وجود دارد.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ایران از نظر تجارت فرامرزی در جایگاه 148 دنیا قرار دارد، افزود: البته در سال 2015 وضعیت ما بهتر شده و در آینده بهتر خواهد شد.
کرباسیان با بیان اینکه که 4 هزار نوع کالای صادراتی در کشور داریم، افزود: صادرات کشور توان افزایش به 100 میلیارد دلار را دارد کما اینکه در حال حاضر می توانیم 15 میلیون تن ترانزیت در کشور داشته باشیم. 
* چرا بانک مرکزی ارز واردات شکر را پرداخت کرد
خبرنگار تسنیم از رئیس کل گمرک ایران سوال کرد: معمولا در واردات کالاهای لوکس و اساسی در برخی مقاطع ممنوعیتی از سوی دولت اعلام می شود اما با این وجود مشاهده می کنیم که بعد از گذشت چند ماه از اعلام ممنوعیت آن کالا باز هم واردات بسیاری انجام می شود که دستگاه های مربوطه در پاسخ به چرایی این موضوع می گویند قبلا ثبت سفارش برای این کالا انجام شده بود؛ این اتفاق برای واردات شکر هم افتاد و طبق اعلام گمرک با وجود ممنوعیت واردات شکر 800 هزار تن در سال جاری شکر وارد کشور شده است؛ آیا قانونی در گمرک وجود ندارد که تاریخ انقضایی برای ثبت سفارش های این کالاها  تعیین کند؟
کرباسیان در پاسخ گفت: فلسفه وجودی ثبت سفارش برای اطلاع رسانی این است که چه کالاهایی بناست وارد کشور شود و بر همان اساس ارز از بانک مرکزی دریافت می شود.
وی ادامه داد: اگر بنا بود شکر ممنوع شود چرا بانک مرکزی ارز آن را داد و با اختصاص ارز پول فروشنده خارجی پرداخت شد؛ در این حالت و بعد از اختصاص پول به طرف خارجی دیگر نمی توانیم شکر خریداری شده را وارد نکنیم. 
رئیس کل گمرک ایران همچنین تاکید کرد: طبق ماده 11 قانون صادرات و واردات کالاهایی که ثبت سفارش می شوند شامل محدودیت های بعدی نمی شود. 
وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا واردات خودروهای 2500 سی سی حتی با وجود ثبت سفارش قبلی انجام نشد، گفت: شهریور سال 92 تاکید کردند که خودروهای  بالای 2500 سی سی که وارد کشور شده اند و زمان ثبت سفارش آنها مربوط به قبل بوده می توانند با دو برابر سود ترخیص شوند.
کرباسیان همچنین افزود: ثبت سفارشی برای خودروهای 2500 سی سی در سال جاری نشده است و 133 خودروی بالای 2500 سی سی که در آن زمان وارد کشور شد، مشمول همان مصوبه مذکور بود.
* آخرین خبرها از فساد جدید در گمرک
رئیس کل گمرک ایران درباره اینکه آیا به تازگی فسادی در برخی گمرکات جنوب کشور کشف شده یا خیر، گفت: تمام مواردی که احصا شده به مراجع ذیربط ارسال شده است البته در دوره جدید ستاد مبارزه با قاچاق به صورت جدی به این پرونده ها رسیدگی می شود. 
وی ادامه داد: اما مورد جدید آنقدر بزرگ نبود که بگوییم این فساد شامل پرداخت 80 میلیارد ریال و ... بود، چرا که این مورد فقط جعل اسنادی بوده که مربوط به دستگاه دیگری غیر از گمرک بود؛ این موارد قابل شناسایی است  چرا که در گمرک پرونده به صورت آنلاین شناسایی می شود.
* پاسخ رئیس کل گمرک درباره چرایی عدم ترخیص قطارهای شهرداری از گمرک
رئیس کل گمرک در ادامه درباره چرایی عدم ترخیص قطارهای خریداری شده از سوی شهرداری در گمرک گفت: نمی توانیم بدون دریافت حقوق دولت، قطار و سایر کالاها را ترخیص کنیم؛ متاسفانه فقط مصاحبه می کنند، بهتر است قبل از مصاحبه کارهایشان را انجام دهند.
وی افزود: چرا قطار تبریز و سایر شهرها به راحتی ترخیص شد البته برای قطار تهران هم بنده مجوز ترخیص را داده بودم. 
کرباسیان در مورد ایجاد گمرکات اختصاصی نفت نیز گفت: بزرگترین صادرات نفتی از طریق  پایانه پارس جنوبی انجام می شود چرا که از ابتدای سال تا 20 بهمن 13 میلیارد و 654 میلیون دلار صادرات میعانات گازی در کشور انجام شده است. 
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: از ابتدای سال تا 20 بهمن صادرات از نظر ارزشی 44 میلیارد و 992 میلیون دلار گزارش شده که نسبت به سال قبل 22 درصد رشد داشته است.
وی همچنین میزان واردات کشور را از ابتدای سال تا 20 بهمن ماه 46 میلیارد و 567 میلیون دلار با رشد 13.77 درصدی اعلام کرد و افزود: صادرات میعانات گازی 13 میلیارد و 65 میلیون دلار با رشد 43.5 درصد، پتروشیمی 12 میلیارد و 454 میلیون دلار با رشد 29 درصد و سایر کالاها 18 میلیارد و 800 میلیون دلار با رشد 7 درصد گزارش شده است. 
طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران 26 درصد صادرات کشور به چین، 17 درصد به عراق، 10 درصد به امارات، 7 درصد به افغانستان، 6.7 درصد به هند و 32 درصد به سایر کشورها انجام شده است. 
کرباسیان ارزش متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی را نسبت به سال قبل با 15 درصد رشد اعلام کرد و گفت: واردات کالا شامل گندم، خودرو، برنج و کنجاله سویا می شود که عمده واردات از کشور چین با سهم 23 درصد، امارات با سهم 23 درصد، جمهوری کره با سهم 8 درصد، ترکیه با سهم 7 درصد، هند با سهم 7 درصد و سایر کشورها با سهم 30 درصد بوده است.
* ردیف های تعرفه ای از 14 به 10 ردیف می رسد
وی در مورد سیاست های تعرفه ای دولت در سال آینده گفت: طبقه بندی تعرفه ها اگر زیاد باشد سوءاستفاده را فراهم می کند. البته در تمام دنیا دامنه و فاصله طبقات تعرفه ها کم می شود. این در حالی است که در کشور ما بیش از 14 ردیف تعرفه ای وجود دارد. 
کرباسیان ادامه داد: در کمیسیون ماده یک قرار است 14 ردیف تعرفه ای در سال آینده به 10 ردیف کاهش یابد.
* صادرات سوخت به افغاستان از سر گرفته شد
رئیس کل گمرک ایران درباره وضعیت صادرات صوت به کشور افغانستان گفت: برخی تصمیم ها در استان های کشورهای همجوار گرفته و اختیارات به گمرک سر مرز سپرده می شود؛ این مشکلات را بعضا با کشور افغانستان داریم.
وی به توقف به صادرات بنزین به افغانستان اشاره کرد، افزود: اما با هماهنگی وزارت خارجه و استانداری خراسان جنوبی مشکل حل شده است و همین الان به من خبر داده اند که 400 کامیون حامل سوخت در حال خروج از مرز است.
 
منبع: تسنیم
کد مطلب : ۴۹۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما