۰
plusresetminus

پایان مرمت مدرسه علمیه امام صادق(ع) داراب

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از پایان مرمت مدرسه علمیه امام صادق (ع) داراب در آینده نزدیک خبر داد.
مصیب امیری اظهار کرد: بنای تاریخی مدرسه علمیه امام صادق (ع) داراب با اختصاص اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال در سال جاری مورد مرمت قرار گرفت و عملیات مرمت این بنای تاریخی به زودی پایان می یابد.

وی افزود: ورودی این بنا با برچیدن رخ بام و آجرهای فرسوده نما و اجرای مجدد با آجر سنتی، جازنی و اجرای تعمیرات نما و سنگ ازاره ورودی به وضعیت مطلوبی رسیده است.

این مسئول اضافه کرد: این بنا از آثار ارزشمند متعلق به دوره قاجاریه در فارس است و از همین روی در برنامه های مرمتی سال جاری اقداماتی برای مرمت و استحکام بخشی در بخش هایی از اثر صورت گرفت.

بنای حوزه علمیه در مرکز شهر داراب واقع شده است.

این اثر دارای پلان مربع یک ایوانی و فاقد تزئینات وابسته به معماری بوده و بسیار ساده ساخته شده است. طاق نماها و طاق و قوس ها و تزئینات ساده آجری از ویژگی های قابل توجه اثر است.

ورودی بنا در قسمت جنوبی است و از طریق یک راهرو به حیاط راه دارد.

در اطراف حیاط مرکزی حجره ها قرار دارند که به وسیله دو پله به حیاط ارتباط پیدا می کند و در قسمت فوقانی ورودی حجره ها، تزئینات ساده آجری به چشم می خورد که نوع راسته خفته و طرح مشبک متداول ترین آن هاست. مصالح به کار رفته در بنا آجر گچ است. فضاهای داخلی حجره ها برای استفاده طلاب سفیدکاری و رنگ شده و عایق کاری پشت بام نیز آسفالت است.

در قسمت پیش ورودی حجره ها وجود طاقچه ها و رف ها قابل توجه است که به خوبی با تاق و تویزه ترکیب شده است.

تزئینات ساده و استحکام از ویژگی های اثر بوده و نصب در فلزی کوچک و تأسیسات آب و برق و کف فرش جدید حیاط از تصرفات انجام شده است.

در سال های اخیر برای استفاده طلاب تعمیراتی در حجره ها انجام شده که بیشتر شامل اندود گچ در بدنه ها و تعویض کف فرش آن است.
 
منبع: فارس
کد مطلب : ۵۱۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما