۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

از دولت بابت تصویب بیش از نود طرح برای آبادانی فارس تشکر می کنم/ امروز ارتقای کیفیت و بالا بردن سطح تولید جهاد است/ اگر آنچه امروز در یمن می گذرد در اروپا اتفاق می افتاد افکار عمومی جهان چه می کرد؟

تاریخ انتشارجمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۲
آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: امروز کیفیت تولید باید مد نظر کارگران عزیز ما باشد یعنی فراورده ها و تولیدات داخلی ما از نظر کیفیت باید بتواند برتر از محصولات مشابه خارجی باشد و این کار برای ما ممکن است.
از دولت بابت تصویب بیش از نود طرح برای آبادانی فارس تشکر می کنم/ امروز ارتقای کیفیت و بالا بردن سطح تولید جهاد است/ اگر آنچه امروز در یمن می گذرد در اروپا اتفاق می افتاد افکار عمومی جهان چه می کرد؟
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.
خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند:
إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَدًا رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ‏
مولا امیرالمومنین در وصف متقین و پرهیزکاران در ضمن سه جمله به 6 صفت متقابل اشاره می کند و بیان می دارد که با تقوایان اینچنین اند و آنچنان نیستند. می فرماید انسانهای با تقوا خیرشان رو به جلو است و به همه می رسد و به سمت خوبی رو آورده اند و از بدی فاصله گرفته اند. بدی را پشت سر انداخته اند و خوبی روبروی آنها قرار گرفته و به سمت آن حرکت می کنند. این خصوصیت افراد با تقواست. اقبال بر خیر دارند و ادبار به شر.
آنچه خوبی است دنبال آن حرکت می کنند تا به آن برسند و آنچه بدی است از آن فرار می کنند تا بین آنان فاصله بیفتد. ویژگی افراد با تقوا چنین است که همواره به سمت و سوی خوبی در حرکتند و از بدی و زشتی فاصله دارند.
با توجه به اینکه در آستانه میلاد فرخنده مولا امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) قرار گرفته ایم، سخن امروز را پیرامون آیه ای که قرائت شد قرار می دهیم.
امیر المومنین تنها و تنها فردی است که محل ولادت او خانه خدا و کعبه معظمه است. این معنا را علمای عامّه و بزرگان شیعه بیان داشته اند. آنچنان این معنا به تواتر رسیده است که حاکم در مستدرک وقتی بحث درباره صحابه پیامبر می نماید این جمله را درباره امیرالامومنین دارد: وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبه. این عالم سنی می گوید اخبار متواتر است که علی بن ابیطالب از فاطمه بنت اسد در دل خانه خدا به دنیا آمد. جمله « اخبار بر این امر متواتر است» قابل ملاحظه است یعنی علمای عامه قائل به تواتر این خبر هستند.
آیه ای که قرائت شد از جمله آیاتی است که در شأن امیرالمومنین از سوی پیامبر بزرگ اسلام تفسیر شده است معنایش این است: آنانی که ایمان آورده اند و دارای عمل صالح و کار شایسته هستند بهترین موجودات عالمند. بریّه از نظر فرهنگ و لغت عرب به معنایی خلقت است از ماده بَرَءَ گرفته شده به معنای آفرینش. یعنی آنانی که اهل ایمان و عمل صالحند در میان مخلوقات پروردگار عالم بهترینند و از آنها برتر کسی نیست.
این افراد پاداشی نزد خدا دارند. باغهایی که نهرهای آب در زیر سایه درختانش در حال جریان است. اینان در آن باغهای زیبا جاودان زندگی می کنند. از این مهمتر اینکه خدا از اینها راضی است و آنها هم از خدای خود راضی می باشند.
این مجموعه با این ویژگی هایی که هست با این خصوصیاتی که به دست آورده اند، به برکت خوف و خشیتی است که از خدای متعال دارند. در ذیل این آیه که در سوره ممتحنه است، دو آیه است در سوره ممتحنه، پیامبر مکرم اسلام تفسیر نمود به عنوان بهترین مصداق آیه آن را به علی بن ابیطالب و شیعیان علی بن ابیطالب و فرمود منظور از إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ علی بن ابیطالب است و شیعیان علی بن ابیطالب.
این آیه علمای فراوانی از اهل سنت آن را به این شکل تفسیر کرده اند و البته آیه معنای وسیع و گسترده ای دارد اما نمونه اتمّ و اکمل آن علی بن ابیطالب و پیروان واقعی او هستند.
دانشمندانی که ذیل این آیه حدیث را نقل کرده اند اشاره می کنم: سیوطی در تفسیر الدرّ المنصور ، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل، ابن حجر در الصواعق المحرقه ، شبلنجی در نور الابصار، گنجی شافعی در کفایه الطالب این حدیث را تقرببا با همین مضمون نقل می کنند .
البته عبارات مختلف است اما مضمون حدیث این است که پیامبر خدا فرمود قسم به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست ان هذا و شیعته هم الفائزون الی یوم القیامه به علی اشاره کرد و فرمود علی و شیعیانش گروه رستگاران روز قیامتند و این آیه درباره علی و شیعیان علی نازل شده است.
 به اندازه ای این روایت در میان مسلمانان گسترش پیدا کرده بود و فرهنگ آن روز مسلمین شده بود که هر وقت علی را می دیدند می گفتند هذا خیر البریه این آقا بهترین مخلوقات پروردگار عالم در روی زمین است.
متن دیگری نیز درباره همین آیه از علمای سنی رسیده است که امیرالمومنین می گوید پیامبر خدا به من فرمود الم تسمع قول الله ؟ إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ آیا نشنیده ای آیه سوره ممتحنه را که می گوید آنانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند بهترین مخلوقات عالمند؟ بعد فرمودند این آیه درباره تو و شیعیان تو  آمده است و وعده من و شما حوض کوثر است.
وقتی من برای حساب ملتها آمدم شما را به عنوان انسانهای سفید روی خوش چهره صدا می زنند. این جمله ای است که علمای عامه در ذیل این آیه شریفه درباره امیرالمومنین نقل کرده اند و بیان داشته اند.
ویژگی این روایات این است که پیامبر در زمان خودشان کلمه شیعه را برای پیروان امیرالمومنین انتخاب کردند. پیامبر خدا پیروان امیرالمومنین را شیعه او معرفی کردند و این امتیازی است برای ما.
نام شیعه که بعضی از مورخین متعصب سنی می گویند بعدها پیدا شده و بوجود آمده، این روایات که در کتب مختلف برای شما نقل کردم می گوید زمان پیامبر طرفداران علی به عنوان شیعیان علی بن ابیطالب معرفی می شدند و یادآور می گشتند که اینها شیعیان علی بن ابیطالب هستند و کلمه شیعه نامی تازه و من درآوردی نیست و نامی است که پیامبر خدا به پیروان امیرالمومنین عنایت نموده است.
بنابراین این که می گوید علی و شیعیان او جزو رستگارانند یعنی اینان از عقبه های مختلف به خاطر اعتقاداتشان عبور می کند. البته بررسی اعمال و حسابرسی کارها مسئله دیگری است و ما باید از نظر کار و عمل کوشش کنیم خودمان را شبیه امیرالمومنین قرار دهیم و راه او را دنبال کنیم زیرا هیچ انسانی نمی تواند به مقام او برسد و حتی ائمه ما می گفتند ما کی می توانیم مثل امیر المومنین عبادت داشته باشیم؟
این میلاد فرخنده را به شما برادران و خواهران محترم تبریک عرض می کنم. خدایا به برکت مولا امیرالمومنین توفیق تبعیت از راه علی بن ابیطالب به ما عنایت بفرما و ما را جزو رهروان و شیعیان راستینش قرار بده! سایه بلند پایه رهبر معظم انقلاب بر سر ما مستدام بدار. خدایا پدران و مادران و گذشتگان ما را ببخش و بیامرز.

خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
ابتدائا از حضور اقشار مختلف مردم در مراسم استقبال از رئیس جمهور و هیئت دولت تقدیر می نمایم و تشکر دارم و از اینکه نود و چند طرح برای استان فارس تصویب کردند با اعتباری حدود یک هزار میلیارد تشکر و قدردانی هم از مجموعه دولت و رئیس جمهور به عمل می آید.
عرض تبریک مجدد به مناسبت میلاد فرخنده امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) دارم.
امروز 11 اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر است. دفاع و حمایت جامعه کارگری از نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان متمادی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است امری مبرهن و واضح است.
با اینکه تلاشهای فراوانی در فضاهای کارگری از آغاز انقلاب و حتی امروز در حال انجام است که جامعه کارگری را به سمت و سوی دگر هدایت کند اما با بصیرت و دین داری و ایمان کارگران نقشه های دشمن در این زمینه خنثی شده و حتی شرایط سخت کار که برای کارگران بوده و حقوق و درآمد ناچیز باعث نشده که تبلیغات دشمن در این عرصه اثرگذار شود.
 نکته دوم، بازوان توانمند کارگران و سرمایه کارفرمایان مسیر اشتغال و تولید را در کشور ما هموار می سازد. این دو کنار هم بازوی کارگر و سرمایه کارفرما می تواند فضای تولید را رونق ببخشد و بیکاری را کم کند و سطح اشتغال را بالا ببرد.
کیفیت تولید باید مد نظر کارگران عزیز ما باشد یعنی فراورده ها و تولیدات داخلی ما از نظر کیفیت باید بتواند برتر از محصولات مشابه خارجی باشد و این کار برای ما ممکن است و میسر و می توانیم این کار را انجام دهیم با برنامه ریزی هایی که هست.
مسئولان باید به مراکز تولیدی عنایت ویژه ای داشته باشند. در همین سفر در مصاحبه خبری با خبرنگاران که رئیس جمهور محترم داشتند اعلام شد به مسئول ارشد استان که هر کارخانه ای که در حال تعطیلی است و یا گرفتار کم کاری شده ، مورد رسیدگی و دقت قرار بگیرد و برای رفع مشکل آن اقدام لاز م انجام شود.
ضرورت توجه کارفرمایان و کارگران به این نکته که امروز جهاد اصلی جامعه ما بالا بردن سطح تولید در جامعه است. ثروتمند می تواند ثروتش را در دلالی هزینه کند و درآمد خوبی هم داشته باشد اما اگر ثروتش را به تولید هدایت کرد، جهاد کرده و مجاهد در راه خداست. کارگرانی که همراهی اش می کنند آنها هم جهادگران عرصه تولیدند.
باید این فرهنگ را ایجاد کرد که کار و شغل و فعالیت با بازو و فکر و اندیشه عظیم ترین کاری است که ما می توانیم داشته باشیم.
مردم هم باید این همکاری را داشته باشند، رهبر معظم انقلاب هم اشاره فرمودند آن هنگامی که کالای مشابه داخلی تولید می شود ما به کالای داخلی رغبت کنیم تا یک کارگر زمینه بکار گرفتنش فراهم بشود و برای کشور های خارجی ما شغل تعریف نکنیم. ما برای کشورهایی مثل چین و غیره تولید شغل ننماییم. این تولید شغل باید در داخل کشور و برای مردم کشورمان ایجاد شود.
ساماندهی واردات، مبارزه با قاچاق اینها مسئولیتهایی است که دولت محترم باید در دستور کار خودش قرار دهد.
نکته دیگر اینکه 12 اردیبهشت فردا روز شهادت شهید استاد مطهری رضوان الله تعالی علیه است. این مرد بزرگی که هم آثار او بدون استثنا مورد تایید امام و رهبری قرار گرفت و جوانان را به مطالعه این آثار دعوت نمودند و به همین مناسبت روز معلم نامگذاری شده است.
اساسا در اسلام تعلیم و تربیت همزاد با آفرینش است. همزاد با خلقت است. إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ خَلَقَ اْلإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ إقْرَأْ وَ رَبُّكَ اْلأَكْرَمُ الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ. علم همراه آفرینش. اولین آیه ای که بر پیامبر خدا نازل شده است به خلقت و آفرینش اشاره می کند و به دنبال آن به علم و قلم که ابزار علم است و به معلم انسان که خدای متعال است اشاره می نماید.
بنابراین تعلیم و آموزش همزاد با آفرینش و خلقت است. رشد و بالندگی در هر عرصه ای برای انسان در طول تاریخ به برکت علم و دانش و تعلیم و تعلم حاصل شده است.
امکان پذیر نیست جامعه ای به جایی رسیده باشد بدون علم و دانش. بدون آموزش و پرورش صحیح و درست.
در آموزش معلم نقش دارد در اندیشیدن و فکر نمودن معلم نقش دارد. در مسائل اخلاقی، چه اخلاق علمی چه اخلاق رفتاری معلم نقش دارد. همه نقشها در زندگی افراد عمدتا به معلم بر می گردد و تاثیری که معلم در زندگی انسانها از خود بجا می گذارد.
ایام 13 و 14 و 15 ماه رجب همه ساله ایام اعتکاف نامگذاری شده که امشب قبل از اذان صبح این برنامه در مساجد کشور آغاز می گردد. اعتکاف یعنی از خلق جدا شدن و به خدا پیوند خوردن. خلوتی در درون خویش ایجاد کردن و به فکر گذشته بودن و مروری بر لغزشها داشتن و برای جبران لغزشها اقدام نمودن.
این مراسم به برکت نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده و همه ساله در این ایام عدد فراوانی از جوانان و اقشار مختلف معتکف می شوند. در این شهر هم به حمدلله بزرگترین اعتکاف جوانان رقم می خورد. در مساجد دانشگاه جوانان معتکف می شوند در مساجد مختلف شهر اعتکاف برای اقشار مختلف برپا می شود. طبیعتا باید از عموم دست اندرکاران مراسم اعتکاف در سراسر استان و شهر مقدس شیراز تشکر و قدردانی بعمل بیاید.
ما در این ایام شاهدیم که بیش از یک ماه است که آل سعود جنایتکار با کمک و همراهی بعضی از کشورهای عربی کشور مظلوم و فقیر یمن را شبانه روز دارند بمباران می کنند. آنچه مهم است سکوت معنادار و مرگبار دنیای غرب است که شاهد این جنایات است. زنان و کودکان بمباران می شوند هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.
 اگر برای یک کشور غربی این اتفاق می افتاد چه می کردند؟  امروز دنیای اسلام با پول مسلمانان و با نیروی مسلمانان اما با برنامه اسرائیل و آمریکا دارند بمباران می شود و حتی رسانه های دنیا هم حاضر به انعکاس خبر نیستند.
اجازه ورود دارو هم نمی دهند و ایران اسلامی که دارو برای آنها می برد مورد حمله وحشیانه جنگنده های سعودی قرار می گیرد.
این حرکت آل سعود در هفته گذشته اشاره کردم که نتیجه ای جز انسجام ملت و دولت یمن نداشته است. مردم و ارتش یمن با هم متحد شده اند برای مقابله با دولت متجاوز آل سعود. در درون خودشان هم بحمدلله آتش تفرقه و اختلاف و جنگ داخلی شروع شده و روز به روز در حال گسترش است و ان شاء الله به زودی شاهد خواهیم بود که یخربون بیوتهم بایدیهم و ایدی المؤمنین فاعتبروا یا اولی الابصار
خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما. گذشتکان و پدران و مادران و بستگان و مومنین در هرکجا که هستند مورد رحمت و مغفرت خودت قرار بده. سایه رهبر معظم انقلاب بر سر ما مستدام بفرما!
کد مطلب : ۶۵۰۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما