۰
plusresetminus
شعرا رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز:

طرح های ترافیک اجرا شده در شیراز مورد تایید شورای شهر نیست/ تلاش شهرداری و شورای شهر باید توجه ویژه به مناطق محروم باشد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شهرداری شیراز پیشنهاد تشکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری نظیر شهرداری تهران را داده که اساسنامه و آیین‌نامه مالی این شرکت در همین هفته به تصویب شورا رسید.
به گزارش "حافظ نیوز" ابراهیم شعرا در گفت‌وگو با خبرنگاران در شیراز اظهار داشت: این شرکت برای مشارکت شهرداری با سرمایه‌گذاران پایه‌ریزی شده تا مسئله کم شدن اقبال سرمایه‌گذاران را حل کند و شهرداری نیز در آن به‌صورت شرکتی تابع قانون تجارت باشد.
وی اضافه کرد: پیش از آن برنامه اجرایی و آیین‌نامه اداری مالی این شرکت که پیوست آن شده بود، در شورا تصویب شد و پس از انتقال به فرمانداری اشکالات آن مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت اساس‌نامه و آیین‌نامه مالی این شرکت نیز به تصویب شورا رسید که با تصویب وزارت کشور آغاز به‌کار خواهد کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه خاطرنشان کرد: سهامداران این شرکت، مؤسسات وابسته به شهرداری خواهند بود که هرکدام از آن‌ها سهم مشخصی دارند.

*موانع برون‌سپاری
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: شهرداری در مورد برون‌سپاری و واگذاری کارها به مردم تلاش بسیاری کرده است اما شاهد بودیم که برخی مقررات دست و پاگیر مانع از این کار شد که در این زمینه می‌توان به بحث صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد که با تصویب شورای شهر و تایید فرمانداری و استانداری قرار بود به دفاتر مستقل ماده 32 قانون نظام‌مهندسی واگذار شود اما با بروز موانعی این کار عقب افتاد.
این عضو شورا یادآور شد: اگرچه این مورد در حال اجراست اما اگر کار صدور پروانه و بازدید از ساختمان و طراحی و نظارت به دفاتر مهندسی واگذار شود، می‌تواند تا حد بسیاری آن مسئله دست و پاگیر باقی‌مانده را حل کند و کار به بخش خصوصی واگذار شود.

*توجه به مناطق کم برخوردار
شعرا همچنین درباره توزیع عادلانه امکانات در شمال و جنوب شهر نیز گفت: شورای چهارم با ادعای برخاستن از قشر محروم جامعه، اصل برنامه و راه و کار خود را بر این گذاشت که مانند شمال شهر، جنوب و مناطق کم‌برخوردار را مورد توجه قرار دهد تا کارها، پروژه‌ها و برنامه‌هایی که مربوط به آن مناطق است نیز طراحی و پیشنهاد شود. بر این اساس کارهای عمرانی و احداث پارک‌هایی نظیر پارک شهروند و بلوارها و پل‌ها در جنوب شهر را که تعداد آن‌ها قابل‌توجه است، شهرداری در برنامه خود گذاشته که از طریق اعتبارات مصوب به اجرا درآورد و از طریق سرمایه‌گذاری نیز طرح‌هایی به آن مناطق اختصاص یافت.
 رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: اکنون طرح‌هایی مانند مجتمع تجاری مسکونی شهید دوران و چند مجتمع دیگر با پذیرش و فراخوان به سرمایه‌گذار واگذار شده تا شهرداری آن‌ها را با کمک سرمایه‌گذاران در مناطق محروم احداث کند و خانه‌های جدید و نو و همچنین مجتمع‌های تجاری و بازار در آن مناطق ساخته می‌شود تا مردم بتوانند به‌راحتی در آن نقاط زندگی کنند.

*طرح‌های موضعی ترافیک
وی یادآوری کرد: در مورد طرح ترافیک در شیراز طرح‌های متفاوتی توسط  مشاوران و ستاد ترافیک اجرا شده که با توجه به هماهنگی که بین شهرداری و پلیس راهور وجود دارد، ستاد ترافیک شیراز طرح‌هایی نظیر خیابان خلدبرین و بلوار بعثت را به‌صورت موضعی تصویب می‌کند که از روز 16 خرداد 94 به اجرا درآمده تا با این طرح‌های موضعی بتواند تا حدودی مسئله ترافیک شیراز را ساماندهی کند.
وی افزود: البته از آن‌سو نیز طرح ترافیکی که بخواهد مانع ورود خودروها به مرکز شهر باشد با توجه به اینکه ما مسائلی را با اصناف و آمدن روستائیان به مرکز شهر برای کارهای اداری داریم این طرح تاکنون چندان مورد تائید شورا قرا نگرفته و امیدواریم با این طرح‌های موضعی کار جاری مردم در مراجعه به ادارات، بیمارستان‌ها، پزشکان و بخش‌های مختلف متوقف نشود.

*انتقال مشاغل ترافیک‌زا به خارج از شهر
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: طرح انتقال مشاغل مختلف مانند پزشکان و مشاغل ترافیک‌زا در کمیسیون شهرسازی مطرح است و مشاورانی در حال کار بر روی آن هستند تا با طرح‌های تشویقی بتوان مشاغل ترافیک‌زا را به خارج شهر یا نقاطی که موجب ترافیک نشود انتقال داد.
وی با تأکید بر لزوم سرسبزی شیراز اظهار کرد: برای اینکه شیراز شهری سبز و مطلوب برای مردم باشد، باغاتی در شیراز بوده است که توانسته فضا، هوا و شهر را سبز نگاه دارد و در این راستا شورا عنایت ویژه‌ای دارد و با توجه به اعتباراتی که از نظر خشکسالی داریم و تأمین آب فضاهای سبز، شهرداری دست به‌کار شده و از طریق تانکر و خودروها این فضاها را آبیاری می‌کند، چراکه آب کافی برای تأمین آنها نیست و برای جلوگیری از خشک شدن درختان، شهرداری مصمم و مشغول شده که این نقیصه را جبران کند.
وی افزود: در زمینه توسعه فضای سبز نیز شورای شهر برنامه‌های مختلفی در زمینه گسترش پارک‌ها، پیشگیری از تخریب باغات و سبز کردن ارتفاعات و بلندی‌های شیراز دارد و ستادی برای سبز کردن ارتفاعات مشغول است که مناطق کوهستانی شیراز را سبز کنند.

*برنامه‌های تا آخر سال
شعرا درباره برنامه شورا برای باقی‌مانده سال گفت: عمده فعالیت‌های شورا باید برای نظارت بر اجرای بودجه پیش‌بینی‌شده در سال 94 باشد که ما تلاش کنیم این بودجه‌ها اجرایی و عملی شود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین پروژه‌های موجود مربوط به‌قطار شهری است که تلاش داریم فاز دوم خط یک که تا فلکه گل سرخ ادامه خواهد داشت به ثمر برسد و همچنین بقیه پل‌ها و بزرگراه‌هایی که می‌تواند کمک به امر ترافیک کند با نظارت و پی‌گیری بتوانند به انجام رسند.
این عضو شورا افزود: در برخی پارک‌ها مانند پارک سلطان‌آباد مشاور در حال کار است که بتواند این اندیشه سرسبزی را عملی کند و نیز پارک‌های بزرگی برای برنامه‌های ورزشی تفریحی پیشنهاد شده که آن‌ها را بتوان با کمک سرمایه‌گذار انجام داد.
وی گفت: در راستای بهسازی کوچه‌های مناطق جنوب شهر نیز شهرداری مصمم است که بتواند آن‌ها را بازسازی کند و در قسمت بافت فرسوده نیز عنایت ویژه‌ای وجود دارد که بتوان آن را احیا کرد.
 
کد مطلب : ۷۵۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما