۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای شهر شیراز؛

از تذکر تبلیغات کالاهای آمریکایی و سیاسی‌کاری دانشگاه شیراز به‌جای حفظ صیانت سومین حرم اهل‌بیت(ع) تا ابراز گلایه از عدم توسعه متوازن خدمات‌رسانی بین شمال و جنوب شهر و ادبیات تشکل‌های دانشجویی در انتقاد به شورا

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۱
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: شایسته بود دانشگاه شیراز به جای برگزاری میتینگ‌های سیاسی پی‌درپی از هویت و اصالت شهر مقدس شیراز صیانت می‌کرد که متأسفانه این کار را نکرد.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز"، محمدرضا هاجری در یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نفوذ فرهنگی غرب در ایران و ورود محصولات وارداتی آمریکایی به منظور تابوشکنی در ایران و تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: باوجود اینکه در روز مبارزه با استکبار و تسخیر لانه جاسوسی با همت مدیران جهادی تهران، رستوران زنجیره‌ای  KFC با برند آمریکایی در شمال تهران پلمب می‌شود، اما در شیراز، حدفاصل سه راهه عفیف‌آباد تا آخر ستارخان دو تابلو کی‌اف سی خودنمایی می‌کند و به مخالفت‌ها برای جلوگیری از نفوذ پوزخند می‌زنند و مخالفین نفوذ سبک آمریکایی را تندرو افراطی می‌نامند.

وی ‌در ادامه عنوان سکولارترین شهر، ناشادترین شهر، پرطلاق‌ترین شهر، بیکارترین شهر و جدیداً کم‌تحرک‌ترین شهروندان کشور را نشان از توطئه‌ای هماهنگ برای قداست‌زدایی از سومین حرم اهل‌بیت(ع) دانست و تصریح کرد: شایسته بود دانشگاه شیراز به جای برگزاری میتینگ‌های سیاسی پی‌درپی از هویت و اصالت شهر مقدس شیراز صیانت می‌کرد که متأسفانه این کار را نکرد.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، اگر دستگاه قضایی- امنیتی با کمپین پروژه سگ‌کشی در شیراز برخورد کرده بود، قداست‌زدایی از شهر مقدس شیراز ادامه پیدا نمی‌کرد.

هاجری توسعه متوازن خدمات‌رسانی بین شمال و جنوب شهر را از اصول اولیه مدیریت شهری دانست که در عمل در حال جابه‌جا شدن است و گفت: محلات شمال شهر با فاصله زیاد نسبت به شیراز به شهر وصل می‌شوند اما در جنوب شهر  این اتفاق نمی‌افتد و چرا باید دفن پسماند، جمع‌آوری فاضلاب و انتقال آرامستان به پائین‌شهر کشیده شود و بوستان‌های بزرگ و زیرساخت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در شمال شهر باشد.

این عضو شورای چهارم بیان داشت: میراث فرهنگی باید پاسخگو باشد برای بافت تاریخی، اطراف آرامگاه حافظ و سعدی و دروازه قرآن که قطب فرهنگی- مذهبی شهر به‌حساب می‌آید، چه کرده‌ است.

غلام‌علی ترابی نیز در این جلسه علنی شورا با اشاره به عوارض شهرداری  و طرح احداث تقاطع‌های شهری گفت: هزینه‌های سنگین احداث برخی تقاطع‌ها کمر شهر را می‌شکند درحالی‌که سال جاری به دلیل رکود حاکم برساخت و ساز و مسکن کسب درآمد شهرداری از عوارض به حدود 50 درصد بودجه مصوب سال رسیده است.

وی با بیان اینکه مردم در برخی مناطق به به‌سختی عوارض شهرداری را پرداخت می‌کنند و بسیاری از شهروندان درخواست کاهش عوارض را دارند و درحالی که طرح جامع بازنگری مطالعات ترافیک شیراز بین شهرداری و دانشگاه شیراز با رقم چند میلیارد تومانی منعقدشده و دانشگاه شیراز در پی مطالعه طرح ترافیک شهر است عده‌ای به دنبال آن هستند تا قبل از تکمیل مطالعات اقدام به احداث تقاطعاتی در مرکز شهر کرده و صدها میلیارد تومان و یا شاید هزاران میلیارد تومان هزینه را به شهر تحمیل کنند.

به گفته این عضو شورا،  شهرداری شیراز که 98 درصد درآمد خود را با استفاده از عوارض پرداختی مردم کسب می‌کند باید بیشترین تلاش را جهت استفاده صحیح از آن به عمل آورد؛ شیراز نیاز به احداث پارک‌های زیبا و مفرح و استفاده از مزیت‌های گردشگری و زیارتی خود است و پتانسیل‌های بی‌شمار این شهر می‌تواند با سرمایه‌گذاری و مدیریت، بسیاری از مشکلات اقتصادی و بیکاری و معضلات فرهنگی شهروندان را حل کرده و درآمد سرشاری به‌وسیله آن برای مردم نجیب و شهرداری فراهم آورد.

اعضای شورای شهر  مصوب کردند که دومین همایش مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک شیراز با همکاری دانشگاه و پلیس در راستای هر چه کاربردی‌تر شدن مقالات و حل مشکلات ترافیکی شهر برگزار شود.

 برخی اعضای شورا با اشاره به بودجه اختصاص داده‌شده برای بازنگری و بهنگام سازی مطالعات جامع حمل‌ونقل که توسط دانشگاه شیراز در حال انجام است خواستار آن شدند که ابتدا بر آن مطالعات تمرکز شده و موضوع جدیدی در دستور کار قرار نگیرد.

علی زحمتکش، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شیراز در این مبحث گفت: این تغییر در نگاه عمومی مسئله کمی نیست که با برگزاری همایش‌ها، ارائه مقالات و سخنرانی‌های متعدد کارشناسان میسر شده و کمک کرده تا از روند تصمیم‌های عوامانه فاصله گرفته و به وادی کارشناسانه شدن تصمیمات قدم نهیم که البته روندی بلندمدت است و با حجم زیاد مشکلات به‌تدریج تأثیر خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: پیش‌ازاین بسیاری تنها کار حمل‌ونقل و ترافیک را احداث تقاطع و آسفالت می‌دانستند و اکنون همگان به علمی بودن این موضوع معترف هستند ضمن این‌که در نخستین همایش که سال گذشته با حضور پر رنگ فرماندهان پلیس برگزار شد چند مقاله به معتبرترین مجامع علمی کشور راه یافتند.

شهردار شیراز نیز گفت: احترام به سرمایه‌گذار مدنظر ما است و با توجه به این که شورا در موارد متعدد تصویب کرده که پروژه‌های بزرگ در مناطق معطل نشود، این پیشنهاد مطرح شد که برخی پروژه‌ها به صورت ویژه به معاونت اقتصادی برود.

به گفته علی‌رضا پاک‌فطرت،الان مدت زمان صدور پروانه کمتر از نصف شده و اگر فرد نخواهد در کاربری خود تغییرات زیاد ایجاد کند بیش از یک تا دوماه زمان نمی‌برد.

وی ادامه داد: ما اصرار نداریم معاونت اقتصادی فعالیت کند یا سازمان سرمایه‌گذاری باشد اما باید توجه کنیم که در حال حاضر پست‌های سازمانی مصوب شده شهرداری متعلق به 20 سال پیش است که حدود 880 مورد بوده و هر فعالیتی باید با توجه به آن صورت پذیرد.

شهردار شیراز بیان کرد: کلان شهرها رایزنی بسیار کردند تا تعداد پست‌های سازمانی مصوب را افزایش دهند چنانکه شیراز را به 3 هزار و 700 پست رساندیم اما همچنان بسیاری از نیروهایی که در شهرداری هستند پست ندارند و اگر بنا باشد همین نیروهای شرکتی را با شرایطی رسمی کنیم تا پست مصوب نباشد امکان تغییر وضعیت وجود ندارد.

رئیس شورای شهر شیراز نیز در واکنش به انتقادات تشکل‌های دانشجویی از شورا گفت: انتقاد خوب است اما در انتخاب کلمات و الفاظ یک نامه سرگشاده یا بیانیه باید با ادبیات مناسب مخاطب سخن گفت که افرادی با کبر سن و تقدم تخصص به سبب مأذون بودن از سوی مردم را نباید با هر کلامی مورد عتاب قرار داد.

غلام‌مهدی حقدل بیان کرد: برای ما سؤالی به وجود آمده و هنوز پاسخی از دانشجویان منتقد در مورد آن نشنیده‌ایم و آن این است که در مورد نقاط محروم شهر آیا تنها شورا و شهرداری مسئول هستند و چرا تاکنون کلمه‌ای از این انتقادات متوجه دستگاه‌ها و نهادهایی نشده که گاه شورا به‌جای آنها خدمات ارائه کرده است.

به گفته وی، تشکل‌های دانشجویی که این‌چنین کلیت شورا را زیر سؤال برده‌اند آیا خدمات شورا را نیز در جایی مورد اشاره قرار داده‌اند که از سبیل اعتدال و انصاف خارج نشده باشند و به‌طور قطع انتقاد بر شورا وارد است اما آیا حسن‌ها و ضعف‌ها در کنار هم سنجیده و بیان‌شده است.

حقدل  گفت: بارها گفته‌ایم که این دانشجویان را مانند فرزندان خود می‌دانیم و در مقابل آنها سعه‌صدر داریم اما توصیه ما این است که از همین اکنون تا آینده که کارهای بزرگ‌تری در دست آنها قرار می‌گیرد مدار انصاف را رها نکرده و تحت تأثیر جریانات خاص قرار نگیرند و این ادبیات ناپخته برازنده تشکل‌هایی در درون جمهوری اسلامی نیست که مخاطب این نامه افرادی خارجی و بیگانه نیستند که با واژگانی از جنس بیگانگان مستکبر با آنها سخن بگوییم بلکه اعضای شورا منتخب همین مردم محلات شیراز هستند که دانشجویان برای آنان دلسوزی می‌کنند.

رئیس چهارمین دوره شورای شهر شیراز تصریح کرد: دانشجویان ولایتمدار باید همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند با حفظ حرمت‌ها بیایند در شورا سخنان خود را بیان کنند نه این‌که اعضای شورا به جمع‌هایی دعوت کنند که با آنان رفتار نامناسب شود و  در بحث‌های تخصصی هیچ‌یک از طرفین حق مطلق یا باطل تمام‌عیار نیست بلکه ممکن است هر یک از طرفین مواردی را درست بگویند یا به سبب کمبود اطلاعات در مسائلی دچار اشتباه و سوءتفاهم شده باشند.
کد مطلب : ۱۱۸۴۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
کلمه کوشکک رو سرچ کردم در حافظ نیوز نبود...اما تخریب های رییس شورا علیه دانشجو ها بود...
موفق باشید...بی طرفی موج می زنه...