۰
plusresetminus

انتخاباتی سالم و «بی‌حرف و حدیث» در گرو پرهیز از «انتخاب اشتباه در هیئت‌های اجرایی نظارت بر انتخابات»/ آقای افشانی! به «نگرانی‌ها» خاتمه دهید!

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۶
انتخابات پیش رو از حیث عاری بودن هیئت‌های اجرایی از معتمدین محلی منتقد دولت شاید یکی از کم‌سابقه‌ترین انتخابات‌ها باشد.
سید محمد علی افشانی
سید محمد علی افشانی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی با نواخته شدن زنگ انتخابات در استان فارس، شور و نشاط انتخاباتی نیز بر فضای سیاسی استان حاکم شده است. استانداری فارس نیز در همین راستا، طی ماه های گذشته با دعوت از احزاب سیاسی موجود در استان و برگزاری چندین جلسه هم اندیشی، کوشیده تا به نوعی کلیه گرایشها و جریانات سیاسی را نسبت به اقدامات و رویکردهای خود آگاه کرده و در خصوص برگزاری یک انتخابات سالم به آحاد جامعه اطمینان خاطر دهد. اما بروز چند اتفاق طی روزهای اخیر، موجب به وجود آمدن برخی نگرانی ها شده است.

نخست آنکه بر خلاف مشی اعتدالگرایانه عنوان شده از سوی استاندار محترم فارس، قریب به اتفاق اعضای هیئت های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، متعلق به جریان سیاسی موسوم به اصلاح طلب و یا اعتدالگرا بوده اند. گرچه انتصاب اعضای هیئت های اجرایی از حقوق اولیه و مسلم دولتهاست، اما بنا بر عرف سیاسی طی دهه های اخیر، برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات و کاهش حرف و حدیث ها درباره این امر خطیر و حساس، در میان اعضای هیئت های اجرایی، معمولا معتمدین محلی با گرایشات سیاسی گوناگون وجود دارند تا از این طریق اعتماد حداکثری جریانات اجتماعی و سیاسی جلب شود؛ بنابراین از این منظر، انتخابات پیش رو از حیث عاری بودن هیئت های اجرایی از معتمدین محلی منتقد دولت شاید یکی از کم سابقه ترین انتخابات ها باشد.

علاوه بر این، اظهارات استاندار محترم در همایش اعضای هیئت های نظارت بر انتخابات فارس که عصر پنجشنبه گذشته برگزار شد، بر این نگرانی ها افزوده است. محمدعلی افشانی در جمع اعضای هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس گفت: باید مردم قدرت انتخاب داشته باشند و اگر هم چهار نفر اشتباهی انتخاب شدند هیچ اتفاقی برای نظام نمی افتد پس نباید نگران حضور برخی افراد در انتخابات باشید. وی گفت: به شدت نیازمند کاهش شکاف ایجاد شده در کشور پس از حوادث انتخابات ۸۸ هستیم و این با مشارکت حداکثری محقق می شود.

وی در ادامه گفت: چه دلیلی دارد فردی که برادر سه شهیدی که سال ها در همین استان مدیر کل آموزش و پرورش بوده، صلاحیت وی برای هیات اجرایی خبرگان رد شود؟ رنجبر مسئول دفتر شورای نگهبان در استان فارس نیز در پاسخ به استاندار گفت: در فارس سابقه ندارد فردی در ستاد انتخابات کاندیدایی فعالیت کرده و به خاطر این موضوع رد صلاحیت شده باشد.

در همین رابطه، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

نخست آنکه همانگونه که استاندار محترم فارس نیز اشاره کرده اند، هم اکنون به جهت ترمیم شکاف اجتماعی که بخشی از آن، حاصل فتنه 88 است به مشارکت حداکثری مردم نیازمندیم؛ اما اگر قرار باشد فتنه گرانی که طی سالهای گذشته به جمهوریت نظام خدشه وارد کرده اند، در راس برخی امور اجرایی قرار گیرند مسلما این شکاف اجتماعی، نه تنها ترمیم نمی شود بلکه افزایش نیز خواهد یافت و با توجه به اثبات خیانت این عده در سالهای نه چندان دور، احتمال طرح ریزی فتنه ای جدید نیز دور از انتظار نخواهد بود.

دومین نکته آنکه بر اساس مواد 28 و 29 قانون انتخابات، هیئت های اجرایی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید دارای شرایطی نظیر اعتقاد و التزام عملی بـه اسـلام و نظـام مقـدس جمهـوري اسلامی، وفادار به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه باشند. لذا برخلاف اظهارات استاندار محترم فارس، برادر و یا فرزند شهید بودن به تنهایی نمی تواند شرط ورود به هیئت اجرایی یا نمایندگی مجلس باشد چه اینکه بنا بر گفته احمد رنجبر مسئول دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان فارس، تعدادی از افراد رد صلاحیت شده برای حضور در هیئت های اجرایی انتخابات، التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه نداشته و پس از گذشت چند سال از فتنه 88 که شعار فتنه گران مرگ بر اصل ولایت فقیه بود، همچنان حامی سردمداران فتنه بوده و به تذکرات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران توجه نکرده و ارتباطات خود را با جریان فتنه حفظ می کنند. همچنین برخی از افراد معرفی شده نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته و مجموعه آنان پوشش دهنده اعتماد عمومی مردم نبوده است و لذا به دلیل اینکه حمایت از جریان فتنه خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است، طبیعتا بعضی از افراد واجد شرط شناخته نمی شوند. حال سوال این است که چرا باید برای پذیرش این قبیل افراد، نهادهای نظارتی تحت فشار قرار گیرند؟!

سومین نکته نیز آنکه آنگونه که یکی از پایگاه های خبری تحلیلی محلی گزارش داده است لینک، سخنان استاندار فارس در جمع هیئت نظارت ساعت 19 و 56 دقیقه روی خروجی خبرگزاری صدا و سیما قرار گرفت اما دقایقی بعد این خبر حذف شده است! هر چند این خبر از روی خروجی خبرگزاری صدا و سیما حذف شده اما همچنان در حافظه جستجوی برخی موتورهای جستجوگر در فضای مجازی موجود است.

حرف های عجیب استاندار فارس

در خصوص چرایی حذف این خبر از خروجی خبرگزاری صدا و سیما، نمی توان به درستی قضاوت کرد اما بر اساس آنچه گفته شد، می توان از استاندار محترم فارس، تلاش برای رفع نگرانی های به وجود آمده در زمینه برگزاری یک انتخابات بی حرف و حدیث را مطالبه کرد.

نویسنده: مصطفی مشفقیان

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
 
کد مطلب : ۱۲۳۷۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما