۰
plusresetminus
یادداشت ویژه

منازعه کم سابقه دو همسایه شمالی ایران در قره باغ و لزوم توجه به چند نکته

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۹
طی روزهای گذشته، منطقه قره باغ پس از سپری کردن یک دوره چند ساله آرامش نسبی، مجددا به عرصه تنازع میان آذربایجان و ارمنستان تبدیل شده است.
قره باغ
قره باغ
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی طی روزهای گذشته، منطقه قره باغ پس از سپری کردن یک دوره چند ساله آرامش نسبی، مجددا به عرصه تنازع میان آذربایجان و ارمنستان تبدیل شده است.
این منازعه پس از آن آغاز شد که نیروهای آذربایجانی  یک منطقه در محدوده مورد مناقشه قره باغ که از زمان فروپاشی شوروی، همواره مورد منازعه میان آذربایجان و ارمنستان بوده را به تصرف خود درآوردند.
در پی این درگیریها که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نیروی نظامی از دو طرف و انهدام برخی ادوات سنگین نظامی شده، پوتین رئیس جمهور روسیه از طرفین منازعه درخواست کرد که هرچه سریعتر به درگیریها خاتمه دهند.
اما نقطه در مقابل روسیه، اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که تا پایان این منازعه همراه و پشتیبان آذربایجان خواهد بود.
نخستین نکته ای که در دور جدید منازعه قره باغ باید به آن توجه کرد این است که درگیری میان دو همسایه شمالی ایران، قطعا به نفع منافع ملی ما نخواهد بود و جمهوری اسلامی باید ضمن اعلام بی طرفی، برای پایان درگیریها تلاش کند؛ اقدامی که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز رسما اعلام شده و باید تحرکات بین المللی لازم در این باره به زودی از سوی وزیر امور خارجه آغاز شود.
دومین نکته، نقش مخرب ترکیه و پنهان روسیه در این نزاع است.
گرچه پوتین خواستار آتش بس فوری شده اما برخی کارشناسان بر این عقیده اند که آتش درگیری ها از سوی کرملین زده شده است. به باور این افراد، قره باغ میدان درگیری ترکیه و روسیه است. اما این سوال مطرح می شود که گرچه نقض آتش بس را می توان عاملی پنهانی از سوی روسیه قلمداد کرد، اما چرا منطقه قره باغ باید میدان نزاع روسیه و ترکیه باشد؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت شاید پوتین با هدف تاثیرگذاری بر باکو به منظور عدم نزدیکی بیش از حد به آنکارا جرقه  آتش درگیری ها را در منطقه قره باغ زده است، از سوی دیگر به باکو این پیام را می دهد که اگر به اتحادیه اقتصادی اورآسیا بپیوندد، مسکو می تواند بخش زیادی از اراضی اشغالی این کشور را که تحت نظارت ارمنستان قرار دارد آزاد سازد
در نهایت آنکه، روسیه در طول دوره پساشوروی همواره از بحران هایی که در پیرامون خود ایجاد کرده به منظور ادامه سیادت خود در خارج گام برداشته است. هرچند که این اقدامات سلبی هزینه دار، آنگونه که باید مطلوب کرملین نبوده و بعید است در آینده به نتایج مثبتی برسد اما منافع روسیه را نیز تا حدی پوشش داده است.
تهیه و تنظیم: سجاد زارع
 

 
کد مطلب : ۱۳۵۹۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما