۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

سلیاک در لیست بیماری های لاعلاج قرار گرفت

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۹
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سلیاک در لیست بیماریهای لاعلاج قرار گرفته است، اما هنوز سازوکار بیمه ای آن به صورت شفاف شکل نگرفته است.
سلیاک در لیست بیماری های لاعلاج قرار گرفت
به گزارش حافظ خبر، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سلیاک در لیست بیماریهای لاعلاج قرار گرفته است، اما هنوز سازوکار بیمه ای آن به صورت شفاف شکل نگرفته است.

سید محمد مظلومی با اشاره به اینکه کسی که به این بیماری مبتلا می شود تا آخر عمر با آن زندگی می کند و هیچ روش درمانی ندارد، بیان کرد: بیماری سلیاک یک بیماری ژنتیکی است و سابقه خانوادگی در علائم آن نقش دارد و از لحاظ درصد شیوع بیماری در جمعیت مختلف یک در صد و یا کمی بیشتر از یک درصد به آن مبتلا هستند.
وی مهمترین درمان این بیماری را، استفاده از مواد غذایی بدون پروتئین گندم، جو و چاوداد (گلوتن) نامید و ابراز داشت: در بعضی از جوامع پیشرفته در بحث درمان و تغذیه حمایت های ویژه ای از این بیماری می شود ولی در کشور ما بیماری سلیاک تقریبا ناشناخته است.
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کمیته ویژه سلیاک در شیراز تشکیل شده است اظهار داشت: در راستای شناساندن این بیماری به سایر نهادها مکاتبه شده و کمیته تخصصی سلیاک در منطقه پنج کشور را راه اندازی خواهیم کرد.
مظلومی گفت: با توجه به اینکه دسترسی این بیماران به غذاهایی که مناسب آنان است کم و گران است، توسعه تولید محصولات ویژه بیماران سلیاک را در دستور کار قرار داده ایم و فارس به عنوان استان پیشرو محسوب می شود.
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: کشک و شیر بدون گلوتن هم در دستور کار تولید قرار دارد و بازار محصولات بدون گلوتن در آینده نزدیک بازار بزرگی خواهد بود و سرمایه گذاران بدون نگرانی می توانند به این بازار ورود کنند.
وی در خصوص نانوایی های توزیع کننده نان مخصوص سلیاکی ها بیان کرد: در خصوص افزایش نانوایی ها ما مشکلات زیادی داریم که باید سرمایه گذاری شود زیرا تولید نان مخصوص این افراد باید در شرایط کاملا ایزوله انجام گیرد.
مظلومی با بیان اینکه بیماری سلیاک جز بیماریهای لاعلاج است، ادامه داد: سلیاک در لیست بیماریهای لاعلاج قرار گرفته است و هر فرد ۵۰ میلیون تومان سالانه دریافت می کنند اما هنوز سازوکار بیمه ای آن به صورت شفاف شکل نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته لیست بیماران تکمیل شد و اختصاص سهمیه آرد گندم این بیماران اختصاص یافته است، افزود: آرد مخصوص بیماران از گذشته توزیع می شد و نانوایی نان سنگک این بیماران برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده است و آرد مخصوص تولید کیک در استان فارس به بازار عرضه شد و امسال شاهد عرضه محصولات ویژه بیماران سلیاکی بودیم و هم اکنون در فارس نان و کیک مخصوص این بیماران در حال توزیع است.
یک هزارو ۵۰۰بیمار سلیاکی در فارس
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست بیان کرد: تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به این بیماری در فارس شناخته شده است.
سیاوش باباجعفری ادامه داد: افراد مبتلا به سلیاک از خوردن انواع بستنی، شیرینی، دسرها، ماکارونی، پاستا که با نشاسته گندم تهیه شده است، محروم هستند.
وی با اشاره به اینکه در روز در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد انرژی روزانه از کربوهیدرات ها تامین می شود و بخش عمده ای از آن از غلات می آید، اظهار کرد:در طول نزدیک به ۱۸ ماه گذشته ۶ نوع از محصولات برای این بیماران را تولید می کنیم.
باباجعفری با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران سلیاکی راه اندازی خواهد شد، افزود: کلینیک ویژه این بیماران در درمانگاه شهید مطهری شیراز تعرفه درمانی این بیماران را ویزیت می کند.
مدیر کل غله و بازرگانی استان فارس گفت: بیماری سلیاک بیماری ناشناخته ایست و در هیچ کدام از قوانین کشور ردیف اعتباری خاصی برای آن تعریف نشده است.
مهدی جمالی با بیان اینکه طرح و پروژه تولید نان بیماران سلیاک ابتکاری در فارس بوده است ادامه داد:
با اعلام دقیق تعداد این افراد توسط علوم پزشکی به ما و معرفی شرکت های تولید کننده ما همکاری لازم را خواهیم داشت.
وی افزود: برای این بیماران ظرفیت برنامه ریزی اداری در نظر گرفته نشده اما ما آن را پیگیری کرده و انجام داده ایم.
در ادامه این گزارش علی رضانژاد و سید مجدالدین نیرومند که از تولید کنندگان محصولات ویژه افراد سلیاکی هستند نیز خواستار فرهنگ سازی در مورد این بیماری از طریق رسانه ها شدند و همچنین از مطالبه محیطی مناسب برای توسعه دستگاههای پخت نان از استانداری داشتند.
به گزارش پگاه خبر:
سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد)، ایجاد می شود و زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می کند، سیستم ایمنی او فعال می شود و به سلول های روده حمله می کند.
بیماری سلیاک طیف وسیعی دارد، شایع ترین علائم گوارشی شامل اسهال، نفخ، کاهش وزن ناگهانی، استئاتوره (اسهال چرب، حجیم و رنگ پریده) ‌است، از دیگر علائم این بیماری خستگی، آسیب به رشد کودک، آتروفی و ضعف عضلانی بشمار می رود و سوءجذب آهن و ویتامین B12 موجب کم خونی، سوء جذب کلسیم و ویتامین D موجب استئوپنی، شکستگی‌های پاتولوژیک استخوان و هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه می‌شود، سایر عوارض بیماری آمنوره، ناباروری، تنگی پیلور، اکیموز و پتشی، کمبود ویتامین K، خیز و درماتیت هرپتیفورم است و شیوع سرطان های روده در بیماران سلیاکی بالاست.
برخی از افراد مبتلا به سلیاک هیچ علامتی ندارند، زیرا قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیش‌گیری از بروز علائم است، برخی از افراد بالغ مبتلا تنها خستگی و کم خونی دارند.
از دیگر علائم بیماری سلیاک می‌توان ظاهر شدن جوش بر روی پوست، زخم‌های دهانی، عدم تعادل و هماهنگی، پوکی استخوان، افسردگی، سقط مداوم جنین، ریزش مو و پوسیدگی دندان‌ها را نام برد.
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۸۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما