۰
plusresetminus

اختصاصی حافظ نیوز/مصاحبه خبری قسمت سوم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۶
ادامه مصاحبه با مهندس حقنگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز : از باغ موزه دفاع مقدس تا مدیریت واحد شهری، سرانجام متروی شیراز، شورای شهر یا شورای شهرداری؟ و سرانجام طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها...   با توجه با اینکه باغ موزه دفاع مقدس در شهرهای دیگر انجام شده است، شهرداری شیراز می تواند با الگوبرداری از این طرح ها در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس کوشا باشد به شرطی که کپی برداری نشود و یک .طرح بدیع به اجرا درآید. شورا در این باره چه اقدامی انجام داده است؟ در مورد بحث کپی برداری نکردن عده ای مطرح کردند که مثلا تندیس شهید دوران محلش خوب نیست. برای محل جدید طرحی هم دادند که در این طرح به تقلید از اصفهان شهید دوران در کنار یک هواپیما قرار داشت. اما شورا طرح را نپسندید و قرار شد یک طرحی زده شود که بیان فرهنگی هم داشته باشد.حتی قرار بر این شد که مسابقه ملی برگزار شود تا طرح های جدید و نو هم معرفی شوند که انشالله به زودی محقق خواهد شد. برای تحقق مدیریت واحد شهری چه اقداماتی شورا انجام داده است و تا به حال به چه میزان این مدیریت واحد شهری به مرحله عمل رسیده است؟ یکی از خواسته های قدیمی اعضای شورا شهر مدیریت واحد شهری بوده است که هنوز عملی نشده است در واقع این مساله در بیشتر جلسات شورا مطرح می شود زیرا خدمات شهری مانند آب و فاضلاب و برق و... نیاز به هماهنگی دارد که ما معتقدیم اگر مدیریت واحد شهری داشتیم دیگر شاهد این ناهماهنگی ها نبودیم که هر روزبخواهیم نظاره گر کندن خیابان ها و آسفالتشان باشیم  که خود علاوه بر اینکه هزینه های زیادی دارد، باعث مزاحمت برای مردم وآلودگی بصری نیز می شود. برای مثال در همین پروژه توسعه حرم اگر مدیریت واحد شهری حاکم بود دیگر نیاز به این همه هماهنگی بین ادارات و صرف وقت و هزینه نبود و کارها خیلی سریع تر پیش می رفت. البته در مورد عملی کردن مدیریت واحد شهری کارهای زیادی صورت گرفته است که متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است. شما می توانید حال که مدیریت واحد شهری نیست حداقل در فرمانداری ها این مدیریت دنبال شود تا با محوریت فرمانداری هماهنگی بین ادارات راحت شود. این پیشنهاد شما را مطرح خواهیم کرد. در دوره مجلس هشتم در کمیسیون شهری این مساله مطرح شد ولی به نتیجه نرسید شورای شهر شیراز به عنوان شورای کلانشهر می تواند با مطرح کردن این موضوع با نمایندگان مجلس فارس  آن را پیگیری کند، نظر شما چیست؟ اختیارات شورا متفاوت است برای مثال شورای اصفهان و مشهد توانسته اند تعامل خوبی با دیگر دستگاهها برقرار کنند که این بستگی به پویایی شورا دارد و  این تعامل ها باعث بهبودی امر شده است که ما هم می توانیم با تعامل با نمایندگان فارس این مساله و دیگر مسائل را مطرح کنیم. یک سوال حاشیه ای و البته مرتبط! شورای شهر شیراز شورای شهر است یا شورای شهرداری؟ متاسفانه شورای شهرداری (با لبخند...)  این شورای شهر یا شورای شهرداری ارتباط زیادی با همان مساله مدیریت واحد شهری دارد. مثلا در مورد مسائل فرهنگی کمیسیون شورا  فقط اختیار معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری را دارد، در صورتی که مسائل فرهنگی به صداو سیما، آموزش و پرورش و اداره ارشاد و... هم مربوط می شود. ولی معاونت فرهنگی شهرداری باید جور همه را بکشد که اگر مدیریت واحد شهری صورت می گرفت شورا می توانست با برنامه ریزی واحد کارهای فرهنگی را با قدرت نفوذ بالاتری دنبال کند. نظر شورا در باره مساله جدیدی به اسم تغییر مکانیزم انتخاب شهردار بوسیله استانداری ها یا مستقیم توسط خود مردم چیست؟ در این باره مطالعه خاصی نداشتم و بحث جدی فعلا مطرح نیست. سرانجام متروی شیراز به کجا رسید؟ در جلسه ای که با استانداری داشتیم قرار شد قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا (ص) بسته پیشنهادی خود را برای خط 2 مترو بدهد که پس از مطرح شدن اکثر اعضای شورا موافقت خود را اعلام کردند که باتوجه به بار مالی و معنوی که این قرارگاه امید است به کار بندد این خط بهتر و سریعتر از خط یک پیش برود. زیرا خط اول به خاطر نداشتن تجربه و تخصص کافی به تاخیر افتاد اما پس از گذشت زمان، تجربه و تخصص لازم را کسب کردیم که کندن تونل و زدن ایستگاه نمونه ای ازاین تجربه و تخصص است. خط یک مترو انشاالله تا اردیبهشت92به بهره برداری می رسد که این خط از  میدان احسان تا میدان نمازی را در بر می گیرد. واما نکته قابل توجهی که باید مورد اشاره قرار بگیرد اینکه شورا برای ترافیک شهری برنامه داشت و قرار بر این بود که یک محدوده ترافیکی مطرح شود و در این محدوده تردد خودرهای سبک را کاهش واتوبوس ها تندرو و خطوط ویژه راه اندازی و طرح  زوج و فرد اجرا شود. اما بنا بر ملاحظاتی، شورای ترافیک استان و شهرستان این طرح را معوق اعلام کردند. چرا؟ آنها نداشتن پارکینگ و کمبود ماموران راهور را از دلایل تعویق این طرح اعلام کردند. اما بنده معتقدم  هرچند که دلایل منطقی بود اما به هرحال در این طرح تسهیلاتی برای مردم در نظر گرفته شده بود و این طرح هم به عنوان طرح آزمایشی تجربه خوبی برای مدیریت شهری شیراز داشت و به مرور زمان مشکلات طرح هم برطرف می شد. حال که مترو نداریم و طرح ترافیکی هم انجام نشد آیا برای مسیر پر مساله ای از میدان  ولیعصر(عج) تا میدان نمازی فکری شده است؟ مثلا این مسیر می تواند دارای خطوط ویژه باشد زیرا در توسعه پایدار شهری در زمینه حمل و نقل اولویت با وسایل عمومی است شورا در این زمینه چه اقدامی را انجام داده است؟ طرحی داریم که از میدان نمازی تا ولیعصر (عج) خط ویژه قرار بدهیم این طرح به مشاور واگذار شده و تا الان دوبار در صحن شورا مطرح شده که مشکلاتی دارد و باید پیش بینی های لازم صورت بگیرد. اما در کل این خط ویژه در برنامه های شورا در حال پیگیری است. مساله ای که مطرح می شود این که آیا برای طرح هایی که شورا مطرح می کند مطالعات از قبل صورت می گیرد و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مدنظر می گیرد یا سیاست آزمون و خطا اجر می شود؟ برای مثال در افکار عمومی مطرح است که برای توسعه حرم طرح مطالعاتی و توجیهی از قبل صورت نگرفته و همزمان با اجرا طرح های مطالعاتی آغاز شده است؟ در کل شورا چه نظارتی بر این گونه طرح ها دارد؟ نسبت به این مساله شورا تاکید زیادی  دارد که مثلا همین  ایراداتی که به طرح های گرفته می شود و تاکید می شود تا همه مسائل مدنظر گرفته شود به نوعی به این موضوع اشاره دارد. البته منکر این نیستیم که در برخی مسائل آزمون و خطا صورت نگرفته است. در طرح های مربوط به ترافیک خواه ناخواه چون زیرساخت های ما از گذشته مشکل داشته است و تعداد خودروها با ظرفیت خیابان ها هماهنگی ندارد تبعات داریم اما ما در شورا به دنبال این هستیم تا طرح ها تبعات کمتری داشته باشند. اما در مورد طرح  توسعه حرم بیان کنم که مطالعه اولیه برای 53هکتار بوده است سرعت در اجرای کار کند شد که یکی از دلایلش این بوده است که از زمان مطرح شدن برای مطالعات مقدماتی چندسالی وقت ما را گرفت. اما ناگفته نماند که با پیگیری ها امام جمعه و استانداری شاهد پیشرفت این طرح بودیم. برای توسعه حرم طرح کلی، بوده است اما نقشه های معماری و سازه همزمان با اجرای پروژه انجام گرفته شده است. در مورد مساله سرمایه گذاری ما شاهد آن هستیم شهرداری ها به توسعه و ساخت مجتمع های تجاری مشغول بوده است و مجتمع هایی که علاوه بر اینکه نقشی در تولید ندارند، فرصتی برای عرضه کالاهای بنجال چینی و وارداتی شده است و از طرفی معضلات فرهنگی هم وجود دارد، که این مجتمع های تجاری فقط سرمایه برداری برای مالکان را در پی داشته است. شورا شهر چه برنامه ای برای این گونه مراکز دارد؟ اولین مساله این است که به جرات می توانم بگویم در حال حاضر شیراز از مجتمع های تجاری اشباع  شده است و باید به سمت برطرف کردن نیاز واقعی شهر شیراز رفت. برای مثال از گذشته تا کنون شیراز یک نقش درمانی داشته است که کشورهای حوزه خلیج فارس را پشتیبانی درمانی می کرده است اما به علت بی توجهی به این بخش این نقش ضعیف شده است که شورا در نظر دارد با هدایت سرمایه گذاری ها به این سمت، با توجه به این که شیراز  دارای ظرفیت درمانی زیادی است این نقش درمانی شیراز را تقویت کند. از طرفی این مجتمع ها تبعات فرهنگی زیادی دارد حتی با وجود اینکه کسانی مطرح می کنند که این مجتمع ها از سفرها به برخی مناطق معلوم الحال کشورهای خارجی جلوگیری می کند اما بازهم معضلات فرهنگی مطرح است. اما این را هم باید مدنظر گرفت که استقبال عمومی از واحد های تجاری بیشتر است که شورا مصوباتی را تصویب کرده است که تمام مجمتع های  تجاری دارای نماد مذهبی، مسجد ویا نماز خانه شوند. و تمام مجتمع های تجاری موظفند که دو برابر ضابطه پار کینگ تاسیس کنند. آیا نظارتی هم شده است؟ بله برای مثال فردی که قرار بود برای یک مجتمع تجاری مجوز بگیرد به علت تاسیس نکردن پارکینگ دو برابر ضابطه، شورا هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است. باتوجه به اینکه در سال تولید ملی قرار داریم، چرا شورا اقداماتی  برای سوق سرمایه ها به سمت  ایجاد کارگاههای تولیدی نکرده است؟ باید این را مدنظر بگیرید که وظایف قانونی شهرداری مشخص است و شهرداری بیشتر با مجتمع های مسکونی و تجاری سرکار دارد که باز هم مطرح می کنم که اگر مدیریت واحد شهری تحقق یابد می توان سرمایه گذاری ها را به سمت واحد های تولیدی جهت داد. که اگر شهرداری بخواهد در این زمینه کار کند فقط نقش هدایتی دارد زیرا مدیریت این واحدهای تولیدی برعهده دستگاه هایی مثل شهرک های صنعتی است. شهرداری سرمایه گذاری هایش در زمینه هایی مثل ساخت و ساز و بعضا  گردشگری است که جدیدا با زور در بخش بهداشت درمان هم وارد شدیم. جناب حقنگر با توجه به پرژوه مهمی به اسم مسکن مهر، این پروژه را  چگونه ارزیابی می کنید؟ همانطور که می دانید این طرح یک اقدام بسیاری خوبی بود و می شود گفت که یک فرصت استثنایی که برای بی مسکن ها، می باشد. اما باتوجه به مکان یابی این طرح ها در حاشیه شهرها و هزینه های زیرساخت ها و عدم توجه به مسائل فرهنگی شهروندانی که قرار است در این مساکن، ساکن شوند اگر همین سرمایه گذاری در بافت های فرسوده انجام می گرفت سودهای زیادی نصیب شهر می شد زیرا این بافت ها یکی از بزرگترین مسائل شهردرایهای سراسر کشور است و مشکلاتی  نظیر مقام نبودن این مساکن در برابر بلایای طبیعی از بزرگترین دغدغه های ستاد بحران شهری است و این مساله هم باید مدنظر گرفت  این بافت ها زیر ساخت های لازم را دارند و اغلب در قلب شهرها هستند. که همه این موارد نشان می دهد که منافع حاصل از توجه به بافت ها فرسوده بیشتر از مسکن مهر است. البته در مورد احیای بافت های فرسوده و شهرک های حاشیه نشین و فقیر نشین طرح هایی در دست بررسی است. با تشکر از شما/ گزارش از : عباس کرمی ، محمود فریدونی
کد مطلب : ۳۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما