۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر کوثر خادمیان:

چرا جوانی جمعیت؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۴
نهم تا پانزدهم اردیبهشت، به نام هفته ملی «سلامت» نامگذاری شده که امسال این مناسبت، با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» گرامی داشته می شود.
چرا جوانی جمعیت؟
به گزارش حافظ خبر، امروز، دهم اردیبهشت و دومین روز از این هفته ملی، با عنوان «جوانی جمعیت، سالمندی» گرامی داشته می شود که به همین مناسبت، به راهکارهای دستیابی به امکان سالمندی موفق از زبان دکتر «کوثر خادمیان»، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز می پردازیم:

امروز اگر ما به فکر تکثیر نسل نباشیم، کشوری خواهیم شد که عنصر لازم برای حرکت و پیشرفت را به قدر کافی نخواهد داشت.

«مقام معظم رهبری (مدظله العالی) »

جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار هر کشور به شمار می رود. نیروی مولد و جوان یکی از پایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی _ اجتماعی محسوب شده و قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می کند. یکی از مهمترین مؤلفه های سرمایه انسانی، وضعیت سلامت مردم است.

امید به زندگی زنان و مردان در ایران در طول ۴۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر امید به زندگی به بیش از ۷۵ سال رسیده است. کشور ما سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و لازم است این ثروت حیاتی، حفظ و تقویت شود.

متأسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است. بررسی های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از دو یک دهم در سال ۱۳۹۵ به یک و شش دهم در سال ۱۴۰۰ رسیده و با ادامه این روند کاهشی، در سال ۱۴۰۱ با سطح جانشینی فاصله زیادی خواهیم داشت.

با شیوع بیماری کووید- ۱۹ از پایان سال ۱۳۹۸، انتظار می رود به دنبال بحران اقتصادی و شرایط خاص کنترل این بیماری، روند کاهشی میزان موالید در کشور همچنان تداوم داشته باشد. پیش بینی می شود طی دوره بیست ساله (در سال ۱۴۲۰) جمعیت سالمندان ایران به حدود دو برابر برسد؛ در حالی که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است. در قیاس با کشورهای منطقه مانند عراق و پاکستان نیز، روند سالمندی در کشور ما بسیار سریع تر است.

در حال حاضر کشور در مرحله یک «پنجره فرصت جمعیتی» قرار گرفته است که تا ۳۰ سال آینده تداوم خواهد داشت. بدیهی است بهرمندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است و با برنامه ریزی های اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، از همین رو در دولت سیزدهم تمام دستگاه های اجرایی موظف به برنامه ریزی و پیگیری این مهم هستند؛ به نحوی که اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دستور کار قرار دارد.

در این راستا دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گام های مهمی برداشته است. برگزاری نشست‌های هفتگی تحت عنوان «قرارگاه جوانی جمعیت»، به صورت منظم و مستمر و ارزیابی چالش‌ها، و پردازش و اجرای راهکارهای عملیاتی برای پیشبرد اهداف این برنامه، از جمله اقدامات دانشگاه در این زمینه محسوب می شود.

با توجه به ضرورت تحقق اهداف جوانی جمعیت و لزوم ارائه خدمات سلامت _ ‌محور، مجموعه سلامت استان فارس تمام توان خود را به کار گرفته و فرهنگ‌سازی پیرامون «حمایت از خانواده و ترویج فرزندآوری» در افکار عمومی را در اولویت برنامه های اجرایی قرار داده است.

دکتر کوثر خادمیان مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۲۷۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما