۰
plusresetminus
در افتتاح سامانه ارتباط مردمی 131 در سازمان جهاد کشاورزی فارس مطرح شد؛

سامانه 131 برای حفاظت از منابع پایه است/ در بحران کم‌آبی باید سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به‌درستی انجام شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: پس از دریافت اطلاعات تغییر کاربری از طریق این سامانه، اکیپ‌های گشت اعزام و موضوع را بررسی می‌کنند.
مراتع
مراتع
به گزارش "حافظ نیوز"، قباد افشار در مراسم افتتاح سامانه ارتباط مردمی 131 در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، هدف از راه‌اندازی این سامانه را دریافت تماس و گزارش‌ها مردمی از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بیان کرد و گفت: پس از دریافت اطلاعات تغییر کاربری از طریق این سامانه، اکیپ‌های گشت اعزام و موضوع را بررسی می‌کنند.

وی حفاظت از منابع طبیعی را دغدغه مردم و مسئولان عنوان کرد و افزود: امروز شاهد افتتاح سامانه 131 در استان فارس هستیم که تا ایام هفته دولت جاری تمام استان‌های کشور پوشش داده می‌شود، سعی می‌شود که شرایطی فراهم شود تا تمام شهرستان‌های استان‌ها نیز از این سامانه استفاده کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سامانه 131 نگاهی مردمی برای حفاظت از محیط زیست و منابع پایه کشور است، باید یک ارتباط منطقی بین مردم و دستگاه‌های دولتی برقرار شود و هر شخصی قبل از خرید یا فروش در مورد زمین باید سعی کند جهت هرگونه مشاوره از جهاد کشاورزی استفاده کند.

افشار با اشاره به پیگیری وضعیت حقوقی اراضی، گفت: تهیه عکس‌های هوایی و تهیه نقشه در اولویت کاری قرار دارد و فعالیت‌های نظارتی در این زمینه انجام شده است.

وی بیان کرد: در بحران کم‌آبی باید سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به‌درستی انجام شود، استان فارس در طرح کاداس نیز پیشتاز بوده است و هم‌اکنون
فارس در طرح کاداس پیشتاز بوده است
سعی در رفع نواقص می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سعی کنیم مردم را اسیر دادگاه‌ها نکنیم و از طریق همین دستگاه‌های دولتی مشکل انها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه افق بعدی که آیین‌نامه آن در حال بررسی و ارزیابی است بحث مربوط به خرد بودن زمین‌ها است که باید سعی در تجمیع و یکپارچگی زمین شود، اضافه کرد: باید با تجمیع زمین‌های کشاورزی فضا را برای صنعتی شدن آن‌ها فراهم کرد. در تجمیع آب کمتری مصرف می‌شود و می‌توان سیستم‌های نوین آبیاری را ایجاد کرد.

افشار بیان کرد: امروز ضریب تغییر کالری برای شهروندان کشور از محل تولید داخل حدود 60 درصد است که باید با مدیریت بهینه این ضریب امنیت را به 80 تا 85 برسانیم. وی هدف از راه‌اندازی این سامانه را دریافت تماس و گزارش‌های مردمی از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بیان کرد و گفت: پس از دریافت اطلاعات تغییر کاربری از طریق این سامانه، اکیپ‌های گشت اعزام و موضوع را بررسی می‌کنند.

شاهرخ صبوری، مسئول سامانه 131 و مسئول واحدهای گشت ویژه مبارزه با زمین‌خواری امور اراضی استان فارس نیز در این مراسم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «تبدیل، تغییر کاربری و نابودی زمین‌های کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است» گفت: در پی این فرموده رهبر معظم انقلاب؛ مجموعه‌ها و دستگاه‌هایی ازجمله جهاد کشاورزی و امور اراضی کشور بر این شدند که با هماهنگی مسئولین برای
گشت‌های ویژه مبارزه با زمین‌خواری برای اجرایی کردن گزارش‌های مردم و رسیدگی به آنها راه‌اندازی شده است
پیشگیری از تغییر کاربری و مبارزه با زمین‌خواری تمهیداتی را در نظر بگیرند.

وی افزود: گشت‌های ویژه مبارزه با زمین‌خواری برای اجرایی کردن گزارش‌های مردم و رسیدگی به آنها راه‌اندازی شده است که در سطح استان به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمتگزاری هستند.

مسئول واحدهای گشت ویژه مبارزه با زمین‌خواری امور اراضی استان فارس به نکات ویژه‌ای در رابطه با این سامانه 131 اشاره و بیان داشت: گزارش‌های مردمی دریافت شده توسط سامانه 131 همزمان از طریق سامانه مرکزی کشور نیز دریافت می‌شود.

وی افزود: واحدهای گشتی مربوطه مجهز به GPS هستند و هر زمان در هر نقطه‌ای که تردد کنند از طریق سامانه کنترل می‌شوند و به‌محض دریافت گزارش مردمی، اکیپ گشت که متشکل از چهار نفر: سرتیم، راننده، کارشناس امور اراضی و ضابط قضایی، در محدوده و عرصه‌های استان حضور پیدا می‌کنند.

صبوری بیان کرد: کسانیکه قصد خریدوفروش زمین را دارند می‌توانند جهت مشاوره از این سامانه 131 کمک بگیرند و به دلیل اینکه محدوده مجاز و غیرمجاز زمین و حوزه استحفاظی زمین در اداره امور اراضی ثبت شده است، افراد قبل از خرید باید از اداره امور اراضی استعلام بگیرند.

بنابر گزارش "حافظ نیوز"، سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی 131 آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تفکیک و خرد کردن زمین‌های کشاورزی، تصرفات غیرمجاز و زمین‌خواری، شناسایی اراضی کشاورزی رهاشده بایر و موات، استفاده غیرمجاز از اراضی واگذاری ملی و دولتی و ارائه مشاوره در مسائل امور اراضی است.
کد مطلب : ۱۰۱۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما