۰
plusresetminus
آیت‌الله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز:

چرایی وقوع «فاجعه منا» مسئله اول است/ سخنان قاطع رهبر معظم انقلاب نسبت به این فاجعه دنیا را تکان داد/ اگر نسبت به «نفوذ» دشمن هوشیار نباشیم و راه‌های نفوذ را نبندیم فردا دچار معضل خواهیم شد

تاریخ انتشارجمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۲
امام جمعه شیراز گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب، اعلام عزای عمومی او، سخنان قاطع او، دنیا را تکان داد، مسلمانان را بیدار کرد، آل سعود را به غلط کردن انداخت، باید مجموعه دست اندرکاران نظام راه رهبری را دنبال کنند، مسیر حکیمانه و قاطعانه رهبر معظم انقلاب در احقاق حقوق ملت تعقیب نمایند، این حق ماست.
امام جمعه شیراز
امام جمعه شیراز
به گزارش "حافظ نیوز"، آیت‌الله ایمانی در خطبـــــه‌های نماز جمعه شیراز اظهار داشت: در آستانه عزاداری اباعبدالله الحسین و رسیدن به ماه محرم و دهه عاشورا هستیم. با توجه به تحول و دگرگونی که در افکار و اندیشه‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌ها و عرض ادب‌ها رخ می‌دهد لازم است اهداف حسین بن علی را در متن عزاداری‌های خودمان لحاظ کنیم.

وی به تشریح اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: مولا اباعبدالله الحسین سه عنصر اصلی به عنوان اهداف قیام خودش معرفی کرد: اصلاح مفاسد، اصلاح بدی‌ها و زشتی‌ها یعنی ما و شما در ماه محرم باید خودمان را ملزم کنیم که یک بدی، زشتی، گناه و آلودگی اخلاقی از خودمان دور کنیم تا شباهت به او پیدا کنیم و تقرب به او برای ما حاصل شود.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: دوم، احیای روش پیامبر و امیرالمؤمنین در زندگی و سیره پیامبر و سیره امیرالمؤمنین را احیاء کردن، روش زندگی آن‌ها، ببینیم پیامبر چگونه زندگی کرد؟ ما بارها و بارها می گوئیم خدایا زندگی ما را زندگی پیغمبر و آل پیغمبر قرار بده، مرگ ما را مرگ پیغمبر و آل پیغمبر قرار بده، این دعای ماست پس عمل کنیم و کوشش کنیم که این را در زندگی پیاده کنیم و نکته سوم امر به معروف و نهی از منکر است؛ امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد، مداح اهل بیت، ذاکر اهل بیت، سینه زن اهل بیت و عزادار اهل بیت اگر منکری را در محیط اداره، بازار، خیابان و جامعه ملاحظه کرد متذکر بشود، تذکر لسانی وظیفه همه و آحاد مردم است و امام حسین این معنا را از ما و شما مطالبه می‌کند و همین جا هم من لازم می دانم تقدیر و تشکر داشته باشم از هیأت های مذهبی شهرستان شیراز که زحمت کشیدند و میزبان مراسم پیرغلامان امام حسین بودند و بیش از 800 میهمان از داخل کشور و خارج کشور پذیرایی کردن کار ساده ای نبود، از تک تک آن‌ها تشکر می‌کنم و قدردانی می‌نمایم، از مجموعه صدا و سیما چه در استان و چه در مرکز قدردانی می‌کنم، از همه کسانی که کمک کردند به این حرکت مبارک سپاسگزارم.

آیت‌الله ایمانی گفت: جمعه دوم محرم یعنی همیشه اولین جمعه قبل از عاشورا برپایی مراسم شیرخوارگان در سراسر جهان است؛ مراسمی که هر انسان آزاده و هر انسان آگاهی را متأثر می‌نماید و امسال هم دوم محرم در همه جای ایران و کشورهای مختلف به ویژه استان فارس و در شهر شیراز زیر سایه احمد بن موسی این مراسم باشکوه برگزار می‌شود ان شاء الله همکاری و همیاری لازم را خواهید داشت.

وی بیان کرد: نکته دوم، 25 ذی الحجه روز نزول سوره انسان یا سوره دهر و یا هل أتی که همه این‌ها نام این سوره است؛ سوره انسان یک خانواده کوچک و موفق به عنوان مدل زندگی به خانواده‌ها معرفی می‌کند و در این خانواده یک انسان برتر به عنوان علی بن ابیطالب(ع) معرفی می‌نماید؛ از این روی روز 25 ذی الحجه روز خانواده است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: عزیزان برادران و خواهران هر کجا هستید و این سخن را می‌شنوید امروز بدانید دست‌های فراوانی به کار افتاده تا اصالت خانواده را بشکند، قداست خانواده را بشکند، حرمت خانواده را از بین ببرد، بزرگان استکبار جهانی و نخبگان نظام سلطه سوگند و قسم یاد کرده‌اند که مفهوم خانواده را از فرهنگ مردم مسلمان به ویژه ایرانیان حذف کنند و شما باید بیدار باشید و خانواده را حفظ کنید، خانه‌های مجردی و طلاق‌های توافقی این‌ها همه زنگ خطر است؛ نخبگان ما و نیروهای فکری جامعه ما تلاش کنند، متمکنین ما سرمایه‌گذاری کنند، ما برای رسیدگی به این امر مجموعه‌های فرهنگی قوی مبتنی بر اصول علمی که هم از دانشگاه و هم از حوزه مدد می‌گیرد راه اندازی شده و در خدمتشان هستیم اما بعضی از این‌ها واقعاً نیاز به حمایت مالی دارند، چهره‌های بلند فرهنگی دعوت شدند و تلاش می‌کنند و احتیاج به همکاری متمکنین و شما دارد، برسید به خانواده که امروز اگر نرسیدیم فردا دیر است.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری گفت: در فاصله ای کمتر از دو هفته رهبر معظم انقلاب اسلامی دو بار با دلاورمردان دریا اعم از ارتش و سپاه دیدار کردند یک دیدارشان در نوشهر بود و یک دیدار هم در حسینه که به محضرشان رسیدند.

آیت‌الله ایمانی بیان داشت: اساساً هر جمعیتی که می‌خواهد حرف و فکر خودش را به دنیا برساند باید بر دریا اشراف داشته باشد، باید بر دریانوردی مسلط باشد. اگر هخامنشیان توانستند تمدن ایران زمین را در آن طرف دریای مدیترانه تثبیت کنند به خاطر اشراف بر دریا بود؛ اگر مسلمانان توانستند در دورانی کوتاه اسلام را تا قلب آندلس و اروپا ببرند به خاطر اشراف بر دریا بود. در همین حکومت‌های اخیر نادرشاه بعد از فتح هندوستان به این نتیجه رسید که باید ایران قوای بحریه داشته باشد، در دریا مسلط باشد ولی اجل او را مهلت نداد یا به خاطر همین او را کشتند.

وی گفت: انگلیسی‌ها که بیش از دو قرن صیانت در روی زمین داشتند به خاطر دریا بود و این معنا را رهبر معظم انقلاب با درایت، با تیزبینی و آینده نگری درک نموده که باید قوای مسلح ما در دریا حضور داشته باشند تا از منافع جمهوری اسلامی دفاع بکنند و امروز این یک ضرورت است و این افتخار برای استان فارس است که من این نکته را اعلام می‌کنم برای اینکه در تاریخ بماند چون نسل امروز شاید خبر نداشته باشد اولین جایی که در سپاه منطقه دریایی تشکیل شد به نام منطقه نور در استان فارس بود و پاسداران استان فارس حضور در دریا را جزء کارهای خودشان قرار دادند. امیدوارم این حضور علمی، دانش بنیان، مبتنی بر اصول و مسائل عقلانی باشد که دنیای امروز بتواند از برکات افکار و اندیشه جامعه اسلامی ما برخوردار باشد.

آیت‌الله ایمانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این چند ماه اخیر چندین بار با اشاره و صراحت به یک نکته اشاره کردند و آن نفوذ دشمن است، اشاره کردند که دشمن از همه امکانات حتی امکانات دوستی، حتی امکانات مذاکره و حتی امکانات لبخند تلاش می‌کند این نفوذ را ساماندهی بکند، به دولتمردان اخطار دادند، به نخبگان فکر اخطار دادند، مخصوصاً به جوانان توجه دادند که مواظب باشید اجازه ندهید دشمن در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، مسائل نظامی و مسائل مختلف اجتماعی نفوذ پیدا کند، نفوذ یعنی کاری که موریانه انجام می‌دهد از دورن می‌خورد و می‌پوساند بدون اینکه انسان بفهمد و بداند، اگر هوشیار نباشیم و راه‌های نفوذ را نبندیم فردا دچار مشکلات و معضلات خواهیم شد.

وی گفت: دو هفته است از حادثه منا می‌گذرد، دو هفته است از قتلگاه منا می‌گذرد، جان باختگانی که از کشورهای مختلف اسلامی در بهترین حالت، حالت احرام به لقا پروردگار شتافتند به خاطر عدم احساس مسئولیت آل سعود. هر سال آل سعود بیش از 60 هزار نیروی امنیتی در منا و عرافات قرار می‌داد و امسال کمتر از 20 هزار نفر آن هم نیروهای بی تجربه، آن‌ها کجا رفتند؟ رفتند یمن عروسی‌ها را به آتش بکشند، آدم کشی بکنند، کودک کشی بنمایند، داعشی ها را تربیت بکنند و نتیجه‌اش این شد بیش از چند هزار مسلمان به خاطر بی تدبیری، بی کفایتی و شاید عمد آل سعود از دار دنیا رفتند.

 نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: اینجا ما هنوز مفقود داریم، هنوز تعدادی از زائران بیت الله الحرام کشور مفقودند، دولتمردان ما، دستگاه قضایی ما، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما و دستگاه‌های دیپلماسی ما باید تلاش خود را مضاعف، فعالیت خود را بیشتر برای اینکه اولاً مفقودین را شناسایی کنند برای کشور ما یک مفقود هم باقی بماند سخت است؛ کمیته حقیقت یاب لازم است، عربستان خودش کمیته حقیقت یاب تشکیل داده است خیلی عجیب است او که متهم است، این تحقیق به درد چه می‌خورد، کمیته حقیقت یاب باید تمام کشورهای آسیب دیده، تمام افراد بی طرف بین المللی در آن حضور داشته باشند. چرایی وقوع حادثه مسئله اول است، عوامل گسترش این جنایت، چرا این جنایت به این حد توسعه پیدا کرد؟ برخوردهای غیر انسانی آل سعود بعد از حادثه، باید این‌ها در کمیته حقیقت یاب مورد ارزیابی قرار بگیرد مطالبه بشود و پیگیری بشود.

امام جمعه شیراز گفت: این نکته را عرض می‌کنم معمولاً هر سال حادثه ای بوده ولی نه به این عمق و عظمت به خاطر اینکه بعضی از دولت‌های اسلامی با دلارهای نفتی عربستان آشنایی داشتند و آبستن دلارهای نفتی عربستان بودند سکوت کردند و آل سعود در حاشیه امر قرار گرفت، الان هم بعضی از کشورها همین هستند کشته دادن ولی حاضر نیستند کشته‌هایشان را تحویل بگیرند و اعتراض بکنند. امروز باید ایران اسلامی همانگونه که تا به امروز علمدار این حرکت بوده، سخنان رهبر معظم انقلاب، اعلام عزای عمومی او، سخنان قاطع او، دنیا را تکان داد، مسلمانان را بیدار کرد، آل سعود را به غلط کردن انداخت، باید مجموعه دست اندرکاران نظام راه رهبری را دنبال کنند، مسیر حکیمانه و قاطعانه رهبر معظم انقلاب در احقاق حقوق ملت تعقیب نمایند، این حق ماست.

وی بیان داشت:  لازم است ائتلافی که اتفاق افتاده و به شکل جد با تروریست‌ها در حال مبارزه هستند این ائتلاف را باید تقویت کرد گرچه ممکن است انگیزه‌های مختلفی برای کشور روسیه باشد در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه اما آنچه برای ما مهم است برخورد جدی با تروریست‌هاست که هم در سوریه، هم در عراق و هم در دگر جاها این حرکت دنبال بشود و نشان داده بشود که امریکا منفعلانه عمل می‌کرد و اگر می‌خواست با ترور و تروریسم مخالفت بکند بهتر از این می‌توانست و امروز می‌بینید که این ائتلاف چگونه عرصه را بر داعش و سایر گروه‌های ترور در سوریه تنگ نموده و دارند راه فرار پیدا می‌کنند. امیدوارم این حرکت نتیجه‌اش نابود شدن ترور و تروریسم و تروریست در منطقه اسلامی باشد.
کد مطلب : ۱۱۳۰۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما