۰
plusresetminus
آسیب شناسی انتخابات - قسمت دوم

کدام عوامل سبب شد «مجمع نمایندگان فارس» طی چهار سال گذشته به جایگاه حقیقی خود در توسعه استان فارس دست نیابد؟/ در انتخابات اسفندماه به چه کسانی رای ندهیم؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۷
نگاهی آسیب شناسانه به تحولات چهار سال اخیر مجمع نمایندگان فارس، نشان می دهد عدم یکپارچگی و اختلاف نظر در بسیاری از عرصه ها، عامل اصلی در عدم تحقق موارد فوق الذکر بوده است.
مجمع نمایندگان فارس
مجمع نمایندگان فارس
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی تا برگزاری انتخابات اسفندماه کمتر از دو ماه باقی مانده و بازار گمانه زنی ها در خصوص ترکیب مجلس آینده روز به روز گرم تر می شود.
به نظر می رسد در این دور از انتخابات مجلس، شاهد رقابتی تنگاتنگ و نفس گیر میان نامزدهای اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل باشیم و با توجه به حضور گسترده نامزدهای اصلاح طلب در این دور از انتخابات، انتظار می رود شور و نشاط انتخاباتی و مشارکت عمومی در صحنه انتخابات بیش از دورهای گذشته باشد.
اما حال که قرار است مردم فارس، بار دیگر نمایندگانی برای حضور در خانه ملت برگزینند، نیم نگاهی به عملکرد کلی مجمع نمایندگان فارس در چهار سال گذشته، می تواند درس ها و عبرت های قابل توجهی برای انتخاب مجدد نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته باشد.
استان فارس با دارا بودن 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی، در واقع بیش از 6 درصد کرسی های این نهاد مهم و کلیدی را در اختیار دارد که همین امر سبب می شود این اقلیت قدرتمند، بتوانند موجبات رشد روزافزون و توسعه استان فارس را در زمینه های گوناگون فراهم آورند.
با این وجود متاسفانه طی چهار سال اخیر در استان فارس، اتفاقات حائز اهمیتی در این باره رخ نداد و در واقع، در بسیاری از عرصه ها فرصت سوزی بسیار بزرگی رخ داده است.
- انتخاب استانداری بومی، معتدل و هماهنگ با دیگر ارکان مهم و تصمیم ساز، یکی از عوامل اصلی پیشرفت هر استان است که این مهم، بر اساس یک قانون نانوشته همواره با تعامل با مجمع نمایندگان استان محقق شده است. اما به راستی چرا مجمع پرجمعیت نمایندگان فارس در این عرصه طی دو سال اخیر توفیقی نداشته است؟
- کارشناسان اقتصادی معتقدند اتصال فارس به دریا و ایجاد یک بندر تجاری، می تواند زمینه سرمایه گذاری و شکوفایی اقتصادی را در بسیاری از عرصه ها برای استان فارس به همراه داشته باشد اما این مهم، علیرغم تایید در بالاترین نهادهای ذیربط همچنان با اگر و اماهای فراوانی مواجه است و اصل آن نیز هنوز به صورت رسمی علنی و اعلام نشده است!
- علاوه بر این، انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز از جمله دیگر مواردی است که به گفته متخصصان و کارشناسان اقتصادی، می تواند منجر به حل مشکل کمبود آب صنایع استان و حتی کشاورزی باشد. امری که در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک راهکار جدی مورد مطالعه و اجرا درآمده و استفاده آب دریا، هم اکنون یکی از راهکارهای مهم تامین آب شرب و مورد نیاز صنایع و کشاورزی به شمار می رود. اما به راستی چرا تحقق این مهم در استان فارس نیز با اما و اگرهای فراوان مواجه بوده و در هاله ای از ابهام قرار دارد؟
چرا سهم فارس از بودجه سال 94 و 95، آنقدر کم بوده که حتی اعتراض استاندار فارس را نیز به همراه داشته است؟

نگاهی آسیب شناسانه به تحولات چهار سال اخیر مجمع نمایندگان فارس، نشان می دهد عدم یکپارچگی و اختلاف نظر در بسیاری از عرصه ها، عامل اصلی در عدم تحقق موارد فوق الذکر بوده است. هنگامی که در خصوص اتصال فارس به دریا، برخی نمایندگان فارس در جلسات غیر علنی با برخی مسئولان مخالفت خود را با این امر ابراز دارند نهادهای ذیربط حاضر به اجرای چنین طرحی و پذیرش تبعات طبیعی اجتماعی آن نخواهند بود.
هنگامی که مجمع نمایندگان فارس، برای انتخاب یک فرد خاص برای تصدی سمت استانداری، به نتیجه واحدی نرسند و برخی در این مجمع با برقراری ارتباط با مجموعه دولت، نظرات دیگری را ابراز دارند مسلما تلاش ها در این زمینه نیز عبث و بیهوده خواهد شد. هنگامی که برخی نمایندگان، به دلایل واهی معتقد به لزوم انتقال منابع آب از خلیج فارس به استان نباشند، تلاشهای چند نفر محدود از نمایندگان برای تحقق این امر قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

بنابراین، مسئله نخست، این است که چرا مجمع نمایندگان فارس در چهار سال اخیر، علیرغم همه اختلاف نظرها و تفاوت در سلیقه ها، نتوانست یدی واحد برای پیشبرد اهداف و گسترش توسعه استان فارس باشد؟ کدام نماینده یا نمایندگان مانع از تحقق وحدت در این باره شده اند؟
علاوه بر این موارد، باید به خصوصیات فردی نامزدهای حاضر در عرصه انتخابات نیز توجه ویژه کرد. آنگونه که یکی از نمایندگان سابق شهرستان نورآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان داشته، برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از یک میلیارد تومان برای موفقیت در عرصه انتخابات هزینه می کنند.
سوال بسیار مهم این است که این قبیل پولها از کجا می آید؟ آیا خود نامزدها این منابع مالی را به صورت شخصی تامین می کنند و یا افراد و جریاناتی، این پولها را در اختیار برخی نامزدهای خاص قرار می دهند و در واقع، با این عمل روی رای و حمایت آنها در صورت کسب کرسی مجلس حساب ویژه باز می کنند؟
اگر یک نامزد انتخابات، خود چنین هزینه ای را تامین کند آیا این پرسش مطرح نخواهد بود که با توجه به کل میزان حقوق دریافتی چهار سال یک نماینده مجلس که به سختی به سیصد میلیون تومان می رسد ، این نامزد انتخابات بقیه مخارج انتخاباتی خود را از کجا و از چه راهی تامین خواهد کرد؟
و اگر برخی افراد و جریانات خاص این پول را در اختیار برخی نامزدهای انتخابات قرار می دهند، همانگونه که عنوان شد در صورت پیروزی آن فرد در عرصه انتخابات، بر روی حمایت ویژه او و امضایش که پای بسیاری از نامه نگاری ها و درخواست های  اداری خواهد خورد نیز حساب ویژه ای باز کرده اند و در واقع، نماینده ای از نمایندگان ملت را به خود وامدار کرده اند.
بنابراین به نظر می رسد در آستانه انتخابات اسفندماه، مردم شریف استان فارس باید به میزان هزینه کرد نامزدها در عرصه انتخابات نیز توجه ویژه داشته باشند و سابقه، پاک دستی و تعهد افراد را از جمله اصلی ترین ملاک های انتخاب خود قرار دهند.
علاوه بر این، مسئله مهمی که می تواند منجر به تشکیل مجمع نمایندگانی قوی و کارامد شود، توجه ویژه به تخصص گرایی است. مسلما هنگامی که یک نماینده از تخصص کافی در یک زمینه مورد نیاز برای حوزه انتخابیه و یا استان خود برخوردار باشد، می تواند از طریق تعریف طرح های لازم و تعامل سازنده با وزارتخانه متبوع و مسئولان مربوطه، راهگشای بسیاری از معضلات شهر و استان باشد . لذا به نظر می رسد برای تعالی هر چه بیشتر فارس، لازم است مردم این استان همیشه در قله، طرحی نو دراندازند.
نویسنده: سجاد زارع
 
 
 
کد مطلب : ۱۲۶۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Germany
با سلام
به نظر من استان فارس و حوزه شيراز نمايندگان دلسوز و شجاعي در دوره نهم نداشته تا بتوانند حق مردم اين استان را بگيرند.
محمد
feedback
Germany
با عرض سلام خدمت دوستان
اقاي مصطفي زارعي كانديداي اصلاح طلب مجلس دهم و نماينده دوره پنجم انساني كار امد و شجاع و دلسوز مردم ميتواند حق مردم استان فارس(شيراز) را از مسئولين طلب كند
علي
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام
چون بعضي از افراد به فكر مشكلات مردم و استان نيستند و فقط به فكر جريانات سياسي اند مثلا دكتر معين كه كانديد شدند اگر راي بياورند چه كمكي به مردم شيراز ميكنند ايشان نه شيرازي اند نه به مشكلات مردم شيراز و استان واقف اند نماينده مردم بايد از دل مردم باشد و البته دلسوز و شجاع ، بهتر است مردم به گذشته و سوابغ كانديداها اگاه باشند مثلا اگر قبلا كانديدا مورد نضرشان نماينده بوده چه كمكي به حل مشكلات مردم و استان كرده است( كار افريني،كارهاي عمراني و...)
feedback
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب
نمايندگان شيراز بسيار انسان هاي نا كارامدي بودند زيرا در ٤ سال نمايندگي خود هيچ عمل اميدوار كننده اي براي مردم انجام ندادند كه تغيير و تحولي در وضعيت شيراز و استان صورت پذيرد بايد در انتخابات پيش رو از افراد كار امد حمايت كنيم پيشنهاد من ""اقاي حاج مصطفي زارعي"" نماينده دوره پنجم اصلاحات ميباشد كه انسان بسيار متدين دلسوز شجاع و كار امد ميباشد دوستاني كه ايشان را ميشناسند ميتوانند صحت حرف من را تاييد كنند، از دوستان خواهش مندم كه با تحقيق و چشم باز به كانديداي خود راي دهند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت دوستان عزيز
به نظرم گذشته كه گذشته اما براي اينده بايد هوشيار باشيم،دولت دست حزب ميانه رو و نزديك به جبهه اصلاح طلبان است پس اگر نماينده گان ما اصول گرا باشند نميتوانند براي منطقه كار زيادي انجام بدهند اما اگر از حزب اصلاح طلبان و نزديك به دولت باشند بهتر ميتوانند حق مردم شيراز و استان فارس را از دولت بگيرند، ما بايد كسي را انتخاب كنيم كه اولا اهل استان خودمان باشد(نه از شهر هاي ديگر) دوما انسان با خدا و نترس در مقابل مشكلات محكم و گره گشاي مردم باشد ، من فكر ميكنم از اصلاح طلبان و ميانه رو ها // آقاي مصطفي زارعي // و //آقاي دستغيب// بهترين انتخاب ميباشد. با تشكر
کاوه
feedback
Iran, Islamic Republic of
بحث هزینه ها همیشه یکی از داغ ترین و مهم ترین بحث ها بوده که باید هنگام تصمیم برای رای دادن به ان توجه ویژه داشت، و سخت گیرانه ترین بررسی ها را هم باید نسبت به نمایندگان کنونی اتخاذ کرد چرا که ان ها در حال حاضر قدرتی در دستشان هست و انکسی که از این قدرت برای انتخابات آینده استفاده کند به انتخابات سالم لطمه وارد کرده و به اصطلاح عوام فریبی کردند،
مخصوصا در این عصر که تبلیغات حرف اول رو میزنه باید هشیار بود تا فریب تبلیغات رو نخورد و به افراد بر اساس میزان کارامدی و تجربه شان اعتماد کرد نه به میزان تبلیغاتشان،
حیدری
feedback
Iran, Islamic Republic of
خداوکیل اسماعیلی نماینده سروستان برای ا ستان و این شهرستان نفت خیز چه کرد
علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی بهتر از خارستانی و کوهی نوروزی هم نبوده کمترینش جاده نی ریز خرامه شیراز بعد نیروی دانشگاهی که ازنظر سواد تمان تماینده های استات تو جیبش نیزاره