۰
plusresetminus
«حافظ نیوز» بررسی می‌کند؛

کدام نمایندگان فارس به طرح «برجام» رأی مثبت و کدام‌یک رأی منفی داده‌اند؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۳
دانستن نظر نمایندگان ملت در خصوص مهمترین طرح در حوزه سیاست خارجی کشور و ادله آنها برای این موافقت یا مخالفت، حق مسلم مردم است.
نمایندگان فارس در مجلس
نمایندگان فارس در مجلس
به گزارش "حافظ نیوز" یکشنبه گذشته سرانجام کلیات طرح برجام در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و با 139 رای موافق و 100 رای مخالف به تصویب رسید. گرچه به گفته دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز، قرار بر این بوده است تا پیش از به رای گذاشتن طرح کلیات برجام، با تشکیل کمیته ای نظرات کمسیون برجام و فراکسیون اصولگرایان نیز لحاظ شود، اما عدم وقوع این اتفاق و تصویب کلیات برجام در روز یکشنبه نشان از آن داشت که به احتمال فراوان جزئیات آن نیز در روز سه شنبه به تصویب خواهد رسید.
بر همین اساس، در روز سه شنبه نیز جزئیات طرح برجام در مجلس مطرح شد و پس از تنها بیست دقیقه بررسی، با 161 رای موافق در برابر 59 رای مخالف به تصویب رسید.

کدام نمایندگان فارس به طرح «برجام» رای مثبت و کدامیک رای منفی داده اند؟
بی شک تصویب برجام مهمترین مبحث سیاست خارجی جمهوری اسلامی طی دهه گذشته و شاید دهه آینده باشد. طرحی که برخی آن را با عهدنامه های گلستان و یا ترکمانچای مقایسه می کنند و برخی دیگر نیز معتقدند این طرح، سکوی پرش ایران به سمت اقتصادی پویا و تعامل بهتر با جهان است.
خوب یا بد، به نظر می رسد این حق مسلم مردم فارس و بلکه کل کشور است که بدانند نمایندگان حوزه انتخابیه آنها به مهمترین طرح در حوزه سیاست خارجی کشور چه رایی داده اند و اگر موافق و یا مخالف بوده اند، ادلّه منطقی و علت این موافقت و یا مخالفت نیز چه بوده است.
بر همین اساس، خبرنگار "حافظ نیوز" طی چند روز گذشته تلاش نمود تا با تماس با نمایندگان فارس و یا روئسای دفاتر و یا منصوبین و نزدیکان آنها، نسبت به نظر ایشان در خصوص کلیات و جزئیات طرح برجام اطلاع یابد.
تا لحظه مخابره خبر، بجز سید احمدرضا دستغیب که با قاطعیت از رای مثبت خود به این طرح سخن می گوید، قاطبه نمایندگان فارس از اظهار نظر صریح در اینباره خودداری کرده اند.
نماینده ای رای خود به برجام را امری میان خود و خدا می داند و دیگری، پاسخ به این پرسش را بی پاسخ می گذارد! در این بین نماینده ای از حوزه انتخابیه شیراز نیز بود که اعلام کرد به جزئیات و کلیات این طرح رای منفی داده است و برای آن نزد خدا و ملت نیز ادلّه حقوقی و شرعی دارد اما درخواست نمود نام وی تا زمان مقتضی افشا نشود! نماینده ای دیگر نیز عنوان داشت طرح این مسئله و دامن زدن به آن منجر به بروز اختلاف و ایجاد انشقاق در سطح جامعه خواهد شد و وی نیز از اظهار نظر صریح در این باره خودداری نمود.
با این حال، "حافظ نیوز" همچنان معتقد است دانستن نظر نمایندگان ملت در خصوص مهمترین طرح در حوزه سیاست خارجی کشور و ادله آنها برای این موافقت یا مخالفت، حق مسلم مردم است و خود این امر حتی می تواند سنگ بنا و میزان مناسبی برای مردمی باشد که تا کمتر از شش ماه دیگر، احتمالا می خواهند دوباره این افراد را برای راهیابی به مجلس گزینش کنند.

نماینده فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین: با مطالعه به طرح «برجام» رای مثبت دادم
نادر فریدونی نماینده مردم شهرستان های قیروکارزین، فیروزآباد و فراشبند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرگون اظهار داشت: برنامه هسته ای ایران پس از 12 سال مذاکره در دولت جدید رونق بیشتری گرفت و دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت های 1+5 پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده برای رفع سوء تفاهم ها درمورد برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان و لغو تحریم های ظالمانه تفاهم نمودند که این تفاهم با رعایت چارچوب ها و خطوط قرمزهای جمهوری اسلامی تدوین گردیده است.
وی گفت: این مذاکرات دستاوردهایی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است که می توان به مواردی همچون به رسمیت شناختن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، شناسایی کشورمان به عنوان یک قدرت دارای فناوری هسته ای ازجمله چرخه کامل سوخت و حق غنی سازی لازم، لغو قطعنامه های تحریمی ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل، ادامه به کار تمامی تاسیسات و مراکز هسته ای و پژوهشی و تحقیقاتی ایران از جمله فردو که این برخلاف خواسته های اولیه طرف مقابل بود و همچنین باقی ماندن راکتور آب سنگین اراک به همان قوت کاری قبلی خود و لغو تحریم های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه و حمل و نقل وضع شده توسط اتحادیه اروپا و آمریکا که به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده و بسیاری موارد دیگر.
فریدونی ادامه داد: در روز یکشنبه 19 مهر 94 با توجه به اینکه ساعتی قبل از سفر گروه دوستی پارلمانی کشور بلژیک برگشته بودم به لحاظ اهمیت وافر موضوع برجام از ساعت 7 صبح در مجلس شورای اسلامی حاضر شده که ابتدا در فراکسیون رهروان ولایت شرکت نموده و رایزنی های اولیه فراکسیونی بعمل آمد و سپس از ساعت 8 صبح در صحن علنی مجلس حاضر شده و کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مطرح شد و با توجه به مطالعات عمیق اولیه طرح و درنظر گرفتن مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اینجانب جز امضا کنندگان طرح دو فوریتی و سپس یک فوریتی مربوطه بوده که در تاریخ فوق به کلیات طرح و نهایتا در روز سه شنبه مورخ 21 مهر 94 به جزئیات طرح رای قوی مثبت دادم که بحمدالله با اکثریت نسبی آرا به تصویب رسید.
وی تصریح کرد: انشاالله قدم های برداشته شده در جهت رضای خداوند و مصلحت نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران اسلامی مان باشد و در آینده با برنامه ریزی و تدبیر دقیق و مطلوب دولتمردان شاهد رونق بیشتر اقتصادی و کاهش معضل بیکاری جوانان این مرز و بوم باشیم.

در انتها، پایگاه مستقل خبری تحلیلی "حافظ" اعلام می دارد آماده است با نمایندگان محترم فارس در مجلس شورای اسلامی و بلکه دیگر نمایندگان محترم در خانه ملت، در این باره به بحث و گفتگو بنشیند و مواضع این عزیزان را منعکس نماید.
کد مطلب : ۱۱۴۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
مطلع
feedback
Iran, Islamic Republic of
اکثر قریب به اتفاق نماینده های استان رای منفی دادن ولی چون نظرسنجی ها میگن مردم خواهان برجامن اعلام نمیکنن که روی رایشون اثر نداشته باشه
feedback
Iran, Islamic Republic of
از نماینده های شیراز قادری ذوالانوار و صادقی به برجام رای منفی دادن طاهری نماینده اقلید هم رای منفی داده
خبردار
feedback
Germany
طی بررسی بعمل آمده تنهاذولاانوار و صادقی از شیراز و رضایی جهرم و هاشمی سپیدان رای منفی داده اند
البته رضایی ایران نبوده است