۰
plusresetminus
مناظره جعفر قادری و مصطفی کواکبیان در دانشگاه صنعتی شیراز؛

قادری: دولت یازدهم محصول انتقاد اصولگرایان از رییس جمهوری قبل است/ کواکبیان: مجلس نهم در زمینه تدوین قوانین مادر فعالیتی نداشته است

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در این مناظره که یکشنبه در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد، گفت:مجلس در دوره کنونی در موضوع نظارت ضعیف عمل کرد و در چنین فضایی، امثال بابک زنجانی در دولت قبل شکل گرفت.
جعفر قادری مصطفی کواکبیان
جعفر قادری مصطفی کواکبیان
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از ایرنا، دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در این مناظره که یکشنبه در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد، گفت:مجلس در دوره کنونی در موضوع نظارت ضعیف عمل کرد و در چنین فضایی، امثال بابک زنجانی در دولت قبل شکل گرفت.
کواکبیان افزود: روند جاری در موضوع هدفمندی یارانه ها همان مسیر گذشته را تداعی می کند و حال آن که بر مبنای قانون مصوب مجلس، یارانه دهک های بالا باید حذف شود و بعید است که دولت بخواهد این کار را انجام دهد .
وی ادامه داد:عدم نقش آفرینی مجلس در بخش نظارت سبب می شود که ارقام بزرگی از بیت المال در روند پرداخت یارانه ها هدر رود. چه لزومی دارد کسی که خودروی میلیاردی 'پورشه' سوار می شود، یارانه بگیرد؟
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انتظار می رفت که مجلس نهم گام های بلندی در تدوین قوانین مادر، مسیر اعتلای اقتصاد کشور، کاهش بیکاری و کنترل تورم بردارد؛ ممکن است عده ای بگویند که دولت باید انجام دهد و در حالی که مجلس باید ریل گذاری کند و دولت اجرا کند.

** به مجلس ارتباطی ندارد
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سخن کواکبیان گفت: عملکردها در این حوزه به مجلس ارتباطی ندارد چرا که مجلس در سیاست های مالی تعیین کننده است و نقش دارد و نه در سیاست های پولی.
عضوهیات علمی دانشگاه شیراز با بیان این که مجلس هیچ نظارتی بر شورای پول و اعتبار ندارد گفت: درموضوع حذف یارانه ثروتمندان، مجلس این موضوع را مصوب کرد اما معاون اول رییس جمهوری این امر را قابل تحقق ندانست در چنین فضایی چرا مجلس باید ورود کند و تبعات آن را بپذیرد؟
وی گفت: برخی اشکال ها به سیستم نظارتی مجلس وارد است و از آن جمله این اشکال ها موجب شد که طرح سووال از رییس جمهوری در دوره قبل ریاست جمهوری در صحن بررسی نشود؛ با این حال اگر مجلس به طور دقیق از ابزار نظارتی همانند سووال و استیضاح استفاده کند که آن را به گرفتن توان و انرژی دولت متهم می کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس در واکنش به سخن کواکبیان در زمینه فعالیت نداشتن مجلس نهم در زمینه تدوین قوانین مادر گفت: قوانین مادر باید در بدنه دولت تدوین شود با این حال قوانین رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، قانون مالیات مستقیم و ... نتیجه طرح های کارشناسی ارایه شده از نمایندگان مجلس است که اگر اجرایی شوند گره گشای بسیاری از مشکلات بخش خصوصی هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تغییر در وضعیت نرخ بنزین در روزهای اخیر به گونه ای بوده است که فرد پورشه سوار یا دیگر خودروهای لوکس تغییری در پرداختی ندارد، قبلا سهمیه ای به این خودرو تعلق نمی گرفته و امروز هم نمی گیرد و در این فرایند کسی ضرر کرده است که ماهانه 60 لیتر بنزین هفت هزار ریالی می گرفت اما امروز باید ده هزار ریال برای هر لیتر پرداخت کند.

** دو دیدگاه درباره خاستگاه رای رییس جمهوری یازدهم
قادری در ادامه گفت: موفقیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری مرهون انتقاد طیف های مختلف اصولگرایان از دولت قبل بود نه حمایت اصلاح طلبان.
کواکبیان در پاسخ به این اظهارات گفت: این که مردم به خاطر این که از احمدی نژاد خوششان نیامد به روحانی رای دادند، تحلییل آقای قادری است اما بحث این است که آیا اصولگرایان پدیده ای را به بار آوردند که دیگران ضد آن عمل کنند؟
دبیرکل حزب مردمسالاری اظهار کرد:دولت یازدهم محصول انتقاد اصولگرایان از رییس جمهوری قبل نیست.

** استانی شدن انتخابات، آری
کواکبیان در بخش دیگری از این نشست با بیان این که طرفدار استانی شدن انتخابات هستم، گفت: تحقق این امر گام بلندی به سوی پیشرفت کشور و پیشبرد امور با نگاه ملی به جای نگاه محلی و قومی است.
وی گفت: در فرایند طراحی استانی شدن انتخابات باید مردم بتوانند علاوه بر اشخاص به احزاب هم رای بدهند و هر حزب بیشترین رای را آورد بتواند نامزد خود را معرفی کند؛ در چنین شرایطی دیگر نماینده ای نمی تواند در زمان انتخابات طرفدار یک گرایش سیاسی باشد و بعد از رای آوردن طرفدار گرایش مقابل شود.
قادری نماینده مردم شیراز نیز با برشمردن ویژگی های مثبت استانی شدن انتخابات گفت: الگویی شبیه نظام پارلمانی کنونی در کشورهای عراق و بلژیک می تواند در طراحی طرح استانی شدن انتخابات در ایران مفید باشد.
وی توضیح داد: در این نظام پارلمانی، هر فردی در انتخابات مجلس یا باید مستقل حضور یابد یا با عضویت در ائتلاف بیاید و نمایندگان در سطح ملی انتخاب می شوند؛ هر رای دهنده به یک نفر رای می دهد و کسی که حد نصاب آرا را بیاورد به عنوان نماینده مردم وارد مجلس می شود.
نماینده شیراز در دوره های هشتم و نهم مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تعدد قوانین در کشور را زمینه ساز بروز فساد عنوان کرد و گفت: در 110 سال نظام پارلمانی ایران، بیش از 10 هزار قانون به تصویب رسیده است به عنوان نمونه کسی که شهردار می شود باید 500 قانون مرتبط با این حوزه را بداند در غیر اینصورت ناآگاهی از این قوانین متعدد منجر به آسیب می شود.
این نشست را انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز برگزار کرد.
کد مطلب : ۷۳۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما