۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

وظیفه ما حرکت کردن همراه با رهبری است نه پیشی گرفتن از ایشان/ اعتماد رهبری به تیم مذاکره کننده هسته ای بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد/ آمریکا در پی توافقی است که دستاوردهای نظام را از بین ببرد

تاریخ انتشارجمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۱
آیت الله ایمانی در خطبه های نمازجمعه شیراز گفت: رهبر معظم انقلاب از توافق خوب استقبال کردند و تیم مذاکره کننده را انسان هایی امین ، شجاع ، غیور و متدین معرفی کردند و این ها نکاتی است که برای ما درس است و برای آن ها هم درس است یعنی آن ها باید توجه داشته باشند این اعتماد رهبری شوخی نیست
آیت الله ایمانی در خطبه های نمازجمعه
آیت الله ایمانی در خطبه های نمازجمعه
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.
 
خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند : 
« لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَئوفٌ رَحيمٌ  » 
مولا امیرالمومنین در وصف متقین و پرهیزکاران می فرمایند : پرهیزکاران آنقدر به عدل و داد و رعایت حق پایبندند که همواره اعترافشان به حق است قبل از اینکه در محکمه ای علیه آنان اقامه دعوا شود ، این ویژگی در هفته های گذشته هم اشاره کردم که نسبت به دشمنانشان از اعتدال خارج نمی شوند و نسبت به دوستانشان مرحله افراط را طی نمی کنند و در اینجا هم می فرماید : خوبان و پرهیزکاران اهل حق و اعتراف به حق هستند ؛ پیامبر مکرم اسلام میزان تقوا را این چنین معرفی می کند و می فرماید : پرهیزکارترین انسان ها کسی است که حقیقت را بگوید و به آن پایبند باشد به نفعش تمام شود یا به ضررش تمام گردد ، این نکته مهمی است که انسان بتواند آنجایی که اعتراف به حقیقت برای او ضرر و زیان دارد پذیرای آن باشد و آن را قبول کند و این جز خصوصیات افراد باتقواست .
در مباحثی که پیرامون سبک زندگی دینی و ملی در هفته های متمادی سخن می گفتیم و بحث داشتیم به سه منظومه به عنوان نیازهای اصلی سبک زندگی دینی اشاره شد یکی منظومه فکری و اعتقادی و دیگری منظومه کرداری و عملی و سوم منظومه اخلاقی و رفتاری . در ارتباط با این سه منظومه نکاتی را در گذشته یادآور شدیم و تذکر دادیم در بخش دوم یعنی نظام کرداری و عملی این جمله را داشتیم که کارها و اعمال صالحی در زندگی انسان ها است که خود عمل صالح است و زیربنای کارهای صالح دیگری هم می باشد یعنی در عین اینکه خود کار مثبتی است فضای گسترش کارهای مثبت دیگر را هم فراهم می کند از جمله آن ها ارزیابی از خود و عملکرد خود بود گفتیم اگر انسان محاسبه نفس را داشته باشد و از خود ارزیابی به عمل بیاورد خطاهایش کم می گردد و کارهای مثبت او افزایش پیدا می کند . نکته دوم قانون گرایی بود اگر فرد و جامعه قانون گرا باشد و به قانون دل بسته باشد و عمل نماید هم خود و جامعه در احترام به قانون یک ارزش را رعایت کرده و هم قانون گرایی باعث رسیدن به ارزش های دیگر می شود و فضای پیاده شدن کارهای مثبت دیگری در جامعه فراهم می گردد . 
نکته ای که امروز عرضه می دارم و طبیعی است که چندین خطبه باید پیرامون آن سخن بگوئیم مسئله مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت در مقابل خود ، فرد ، جامعه ، خانواده و دیگران است فردی که در جامعه مسئولیت را می پذیرد و احساس می کند در مقابل آحاد جامعه مسئول است چنین انسانی آلودگی های او به مراتب
فردی که در جامعه مسئولیت را می پذیرد و احساس می کند در مقابل آحاد جامعه مسئول است چنین انسانی آلودگی های او به مراتب کمتر از دیگران است و کارهای ارزشی او به مراتب بیش از دیگران می باشد
کمتر از دیگران است و کارهای ارزشی او به مراتب بیش از دیگران می باشد ؛ اینکه احساس کند در هر حال رها نیست ، می داند که بدون برنامه به دنیا نیامده است ، باور او باشد که هدفی از زندگی او بوده است و باید این هدف را در زندگی تأمین کند و بداند مقابل خودش مسئول است ، مقابل گفتارش ، مقابل کردارش و مقابل موضع گیری هایش مسئول است . انسان مسئولیت پذیر گوش ، چشم و زبان او حدود و مرز دارد و فکر و اندیشه او هم مرز دارد . انسان اگر به چنین وضعیتی رسید مسئولیت پذیر شد بدون علم ، بدون دلیل و بدون مدرک قطعی سخن نمی گوید و قضاوت نمی کند و با گمان درباره دیگران به قضاوت نمی نشیند . انسانی که احساس مسئولیت می کند مقابل دیگران خود را مسئول می بیند و گرسنگی دیگران ، فقر دیگران ، جهل دیگران و مشکلات اجتماعی جامعه او را می آزارد ؛ تو کز محنت دیگران بی غمی *** نشاید که نامت نهند آدمی . مسئولیت در مقابل دیگران انسان را به کار وامی دارد و از بی تفاوتی خارج می سازد ؛ عمده تلاش استکبار جهانی امروز برای جامعه دینی ما این است که بی تفاوتی را در جامعه ترویج کند و مردم را به سهل انگاری و بی تفاوتی فرابخواند . با همه انگیزه های مختلف تلاش می کنند که مردم را بی انگیزه نمایند نه در قمبال خودشان و نه در مقابل دیگران ، نه در مقابل آینده ، نه در مقابل جامعه و نه در مقابل مسلمانان اما اسلام دنبال ایجاد مسئولیت است ؛ همه ما مسئولیم در مقابل یکدیگر ، وظیفه مومن این است که ولایت و همراهی و سرپرستی نسبت به دیگران را داشته باشد یعنی مقابل سرنوشت دیگران احساس بی تفاوتی نکند ، این سخنی است که پیامبر مکرم اسلام بارها و بارها به زبان مبارکشان جاری نمودند . بنابراین آچه برای جامعه اسلامی به عنوان یک اصل مطرح است احساس مسئولیت است این احساس را نمونه اتم و اکملش در وجود پیامبر مکرم اسلام ملاحظه می کنیم آنجایی که قرآن مجید در آیه 128 سوره توبه توصیف پیامبر می فرماید : « لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَئوفٌ رَحيمٌ  » این پیامبر آنقدر در مقابل مردم احساس مسئولیت می کند که کوچکترین مشکلی که برای فردی از افراد جامعه اتفاق می افتد او رنج می کشد ، برای هدایت مردم سراپای وجودش تلاش و فعالیت است ، به اندازه ای این احساس ، پیامبر را در خط نگه داشته بود و آسایش را از او گرفته بود که قرآن می فرماید : می دانیم که پیامبر اسوه و الگوی ما می باشد و ما باید در زندگی به رسول مکرم اسلام اقتدا کنیم و این احساس مسئولیت را در وجود خویش نهادینه نمائیم . بحث ادامه دارد ابعاد مختلف بحث باید مورد بررسی قرار گیرد ، آیات فراوان قرآن و روایات بسیار اهل بیت در این مقوله انشاء الله در خطبه های آینده به سمع و نظر خواهران و برادران محترم خواهد رسید . 
خديا ما را به آنچه داريم و به ما ارزاني داشته اي بيش از پيش آگاه بفرما !
خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما !لحظه ای و کمتر از لحظه ای ما را به خودمان وامگذار
 
خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
جهان امروز به حوادث مختلفی گرفتار شده و به بحران هایی گرفتار
از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بیش از 3700 نفر از نیروهای عزیز جمهوری اسلامی در راه مبارزه با قاچاقچیان و سوداگران مرگ به شهادت رسیدند این بحران را باید به فکر آن افتاد و جامعه باید برای مهار آن اقدام کند و گام بردارد .
است که در اثر سوء تدبیر و عملکرد مسئولان جهان و دنیاست . بحران فقر ، بحران حملات هسته ای و بالاخره بحران محیط زیست و امروز با بحران مواد مخدر ، جهان دست و پنجه نرم می کند ؛ مواد مخدر به ویژه آنچه امروز به نام مواد مخدر صنعتی آسان و راحت در دسترس آحاد جامعه قرار گرفته ابزاریست برای به هم زدن نظم جامعه ، ابزاریست برای بالا بردن سطح جرم و بزه در جامعه ، ابزاریست برای مسیر اقتصاد سالم را به هم ریختن و پول حرام در جامعه تزریق کردن .
امریکا به عنوان مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر سال 2001 وارد افغانستان شد ؛ از 2001 تا 2014 نتیجه ورود امریکا و مبارزه امریکا با مواد مخدر این بود که کشت تریاک در افغانستان 35 برابر گردید این نتیجه مبارزه امریکا با مواد مخدر بود . در سال گذشته در کشور ما بیش از 500 تن مواد مخدر کشف شد ، بیش از 270 هزار نفر در رابطه با قاچاق و سایر جابجایی مواد مخدر دستگیر و زندانی شدند ، هر روز به طور متوسط 8 نفر در کشور ما به خاطر مصرف مواد مخدر می میرند و از بین می روند . از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بیش از 3700 نفر از نیروهای عزیز جمهوری اسلامی در راه مبارزه با قاچاقچیان و سوداگران مرگ به شهادت رسیدند این بحران را باید به فکر آن افتاد و جامعه باید برای مهار آن اقدام کند و گام بردارد . امروز تمام دستگاه های ما باید دست به دست هم بدهند اعم از دانشگاه ها ، آموزش و پرورش ، مساجد ، نماز های جمعه و جماعت ،  مدارس ، حوزه های علمیه ، نخبگان جامعه ، دستگاه ها قضایی همه طرحی برای پیشگیری و برای بالا بردن ضریب امنیت در مقابل این حادثه و ایجاد آرامش در جوانان که به سمت و سوی این مواد راه پیدا نکنند حرکتی جهاد گونه ضرورت دارد که همه با هم با این بحران عظیم مبارزه کنیم .
در استان ما و مرکز استان هم می طلبد که برای سلامت افراد و جلوگیری از آلوده شدن افراد سالم برنامه ریزی های مختلفی در حوزه های گوناگون داشته باشیم و امیدوارم برای این کار سرمایه گذاری های لازم در دستور کار قرار گیرد و اعتبارات لازم به این کار اختصاص بدهیم . 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزارن و دولت مردان در ضیافت افطاری که محضرشان شرفیاب بودند نکاتی اصولی و اساسی بری چندمین بار گوشزد نمودند ؛ نکات فراوان که هر کدام به جای خود بسیار اثرگزار و نقش آفرین بود اما در فرصت کوتاهی که در اختیارمان است من به چهار محور اصلی آن اشاره می کنم محور اول که مورد نظر رهبر معظم انقلاب از آغاز سال تا به امروز و قبل از آن به مناسبت های مختلف بوده همدلی و همزبانی دولت و ملت است که دولت با مردم شفاف ، خودمانی و راست برخورد کند و ملت هم به دولت اعتماد لازم را داشته باشند . رهبر معظم انقلاب از انتقاد استقبال می کنند اما انتقادی که با حقایق موجود منطبق باشد و براساس انصاف همراه باشد . محور دوم اینکه مسئله هسته ای برای چندمین بار مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و درباره آن نکات لازم را بیان داشتند ، سیر تاریخی مذاکرات از کجا شروع شده و دشمنی های امریکا از چه زمانی آغاز شده است اشاره فرمودند ، بی اعتمادی مردم به امریکا مطرح نمودند ، عهد شکنی امریکا در طول تاریخ حیات و زندگیش بازگو نمودند و حمایت از اصل مذاکرات ، از توافق و توافق خوب و محورهایی که باید براساس آن توافق انجام بگیرد اشاره فرمودند و این نکته به صراحت بیان نمودند که مردم بدانند آنچه مقام معظم رهبری در جلسات عمومی مطرح نمودند و می نمایند همان است که در جلسات خصوصی هم دنبال می کنند
مسئله اقتصاد مقاومتی با همین ساز و کارهایی که ما داریم اقتصاد مقاومتی عملیاتیست به شرط اینکه به نیروهای درون جامعه توجه کنیم .
؛ این چنین نیست که تکلیفی به عهده رهبری بیاید و رهبری آن را انجام ندهد و مردم بخواهند قبل از او آن تکلیف را دنبال کنند . وظیفه ما تبعیت و همراه با رهبری حرکت کردن است .
رهبر معظم انقلاب از توافق خوب استقبال کردند و تیم مذاکره کننده را انسان هایی امین ، شجاع ، غیور و متدین معرفی کردند و این ها نکاتی است که برای ما درس است و برای آن ها هم درس است یعنی آن ها باید توجه داشته باشند این اعتماد رهبری شوخی نیست ، این همه لطف و محبت رهبری ساده نیست که به جمعیتی بفرماید امین ، شجاع ، غیور و متدین و آن ها در مقابل این کلمات و بار سنگین این کلمات چه مسئولیت عظیمی در حفظ حقوق مردم ، حقوق هسته ای ، عزت مسلمین و عزت اسلام عهده دار هستند . امریکا می خواهد توافقی که در آن توافق به قول خودش توافق خوب باشد و همه چیز ما را در هم بشکند و انقلاب ما را به ستوه بیاورد ، وارد میدان گردد و این است که باید مردم ما و تیم مذاکره کننده ما و دولت ما با هوشیاری و آگاهی نقشه های این دشمن خبیث که بیش از 60 و چند  سال است دشمنی صریح با مملکت و کشور ما داشته فراموش ننمایند .
مسئله اقتصاد مقاومتی که فرمودند با همین ساز و کارهایی که ما داریم اقتصاد مقاومتی عملیاتیست به شرط اینکه به نیروهای درون جامعه توجه کنیم . ما در اوج تحریم در هوا و فضا رشد کردیم ، در اوج تحریم توانستیم 20 درصد سوخت هسته ای ایجاد کنیم و رآکتور تهران را دنباله حرکتش را ادامه بدهیم و اجازه توقف ندهیم ، این دستاوردها ساده و ارزان نبوده است .
در این روزهایی که در پیش رو داریم وفات حضرت خدیجه (س) این بانوی بزرگ اسلام این زنی که همه چیز خود را در مسیر احساس مسئولیتی که داشت در راه اسلام هزینه کرد و در سال دهم بعثت به رحمت ایزدی پیوست و در کنار قبر ابوطالب و عبدالمطلب به خاک سپرده شد و پیامبر سال مرگ خدیجه و ابوطالب را سال حزن و اندوه نامگذاری کردند .
 ششم تیرماه مصادف است با سوء قصد به جان رهبر معظم انقلاب در سال 1360 در مسجد ابوذر تهران که خدای متعال این ذخیره را برای دنیای اسلام نگه داشت و امروز جهان اسلام از وجود او متنعم است و نه تنها جهان اسلام که دنیای مستضعفان .
 هفتم تیر شهادت شهید بزرگوار آیت الله شهید بهشتی و 72 تن از خادمان نظام جمهوری اسلامی در دفتر حزب جمهوری اسلامی که با نقشه و توطئه منافقین به شهادت رسیدند . مرحوم بهشتی معمار قانون اساسی بود ، مرحوم بهشتی منشوری دارد که در آن منشور مسائل و مطالبی که امروز جامعه ما با آن روبروست او پیش بینی کرد و طراحی نمود . هفته قوه قضائیه و روز قوه قضائیه که من هفته قبل در این رابطه نکات لازم را عرضه داشتم . میلاد امام حسن مجتبی (ع) در سال سوم هجرت و روز اکرام و اطعام و رسیدگی به مومنین مورد توجه باشد و این روز عزیز را مومنین در نیمه ماه مبارک رمضان گرامی بدارند و حرمت امام حسن مجتبی (ع) را حفظ کنند . 
خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما. لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار. رهبـــر معظم انقلاب، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان.
کد مطلب : ۷۸۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما