۰
plusresetminus
در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای شهر شیراز چه گذشت؛

تصویب پیشنهاد ایجاد خط ریلی درون شهری به مقصد حرم شاهچراغ(ع)/ پیشنهاد تدوین برنامه جامع فرهنگی شهرداری شیراز/ برخی معابر پر‌ترافیک در شش خط مترو دیده نشده است/ مسجدمحوری و صیانت از خانواده هزینه چندانی ندارد

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۶
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز برنامه فرهنگی مدون شهرداری شیراز و پیشنهاد ایجاد خط ریلی درون شهری به مقصد حرم شاهچراغ(ع) مورد بررسی قرار گرفت.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
 به گزارش "حافظ نیوز"، در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای شهر شیراز به بررسی برنامه فرهنگی مدون شهرداری شیراز مورد بررسی قرار گرفت.

احمدرضا نقیب‌زاده  با بررسی این برنامه گفت: برنامه مدونی برای امور فرهنگی در شهرداری شیراز که جایگاه عملکردها در قیاس با آن سنجیده شده و مبنای بودجه‌ریزی باشد وجود ندارد.

ابراهیم شعرا، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شورا نیز بیان کردا: شهرداری در مورد مسائل اجتماعی و صیانت از خانواده هم وظیفه دارد اما کارهای فرهنگی باید پایش شود و در این زمینه برنامه جامع فرهنگی شهرداری شیراز باید تدوین ‌شود و در یک افق سه تا پنج‌ساله همکاری سایر دستگاه‌ها نیز لحاظ شود.

سید کمال پاک‌فطرت، دیگر عضو شورای شهر نیز در این راستا با تصریح بر طرح‌هایی مانند مسجدمحوری گفت: فعالیت فرهنگی نباید تنها در بالای شهر باشد.

به گفته محمدرضا دیهیمی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز، شهرداری وظیفه ندارد کار تمام این مجموعه‌ها را بر عهده بگیرد.

سعید سیف، رئیس کمیته رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات شورای اسلامی شهر شیراز نیز خواستار پاسخگویی دستگاه‌های فرهنگی به شورای شهر شد.

علیرضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز با تصریح بر این موضوع که بحث مسجدمحوری و صیانت از خانواده هزینه چندانی ندارد، بیان کرد: این کار مهم با کمترین هزینه انجام می‌شود و ساختمان‌های مورداستفاده در طرح صیانت متعلق به خود شهرداری بوده و بازسازی‌شده و مشاوران به‌کارگیری شده نیز از داخل شهرداری یا با هزینه کم از بیرون مشغول خدمت به مردم هستند و این‌گونه نیست که افرادی با هزینه بالا استخدام‌شده باشند.

در بخش دیگری از یک‌صد و دوازدهمین جلسه شورای شهر شیراز، روند تصویب پیشنهاد ایجاد خط ریلی درون شهری به مقصد حرم شاهچراغ(ع) مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار شیراز در مورد این موضوع بیان داشت: در بحث قطار شهری که حتی اگر شش خط مترو به طور کامل احداث شوند تنها قابلیت حمل 30 درصد مسافران را دارد.

پاک‌فطرت ادامه داد: برخی معابر پر‌ترافیک در شش خط مترو دیده نشده و این تنها در مورد منطقه اطراف حرم نیست و باید راهکاری برای وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشیم که یا باید اتوبوس زنجیروار برود یا خط ریلی داشته باشیم.

به گفته وی، باید خطوط ریلی در شیراز مورد بررسی قرار گیرند اما نه تنها برای یک خیابان بلکه باید امکان راه‌اندازی خطوط ریلی روی سطح با ارتفاع 7.5 متر به صورتی جامع بررسی و مطالعه شود.

احمدرضا نقیب‌زاده، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ضرورت تسهیل حمل‌ونقل شهری و ایجاد تسهیلات دسترسی شهروندان و زائران به حرم حضرت شاهچراغ(ع) گفت: بررسی ایجاد خط ریلی درون‌شهری به مقصد حرم احمد به موسی به این کمیسیون ارجاع شده است و به سبب شرایط بافت، امکان تعریض یا ایجاد معبر جدید در آن منطقه وجود ندارد.

وی بیان کرد: اگر امکان احداث حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری وجود داشته باشد و بتواند با اختصاص عرض کمتری از معابر تردد شهروندان و زائران را تسهیل کند، مقرون‌به‌صرفه است که در این زمینه کمیسیون حمل‌ونقل مقرر کرد در بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل شهر شیراز احداث خطوط ریلی به مقصد حرم شاهچراغ(ع) بررسی و ظرف شش ماه به شورا گزارش لازم ارائه شود.

شعرا، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شورابا ابراز تعجب از اینکه چرا شش خط مترو در شیراز طراحی‌شده و در این شش خط مهم‌ترین و پرمراجعه‌ترین مرکز شهر که حرم شاهچراغ(ع) است دیده نشده است، اضافه کرد: اکنون طرحی که پیشنهادشده احداث خط ریلی روی زمین به‌غیراز خطوط موجود است و در این زمینه پیشنهاد ما این است که ادامه خط چهار مترو به حرم برود تا مردم بتوانند در مناسبت‌ها از این مسیر ریلی استفاده کنند.

سید محسن معین، نائب رئیس کمیسیون عمران شورا نیز با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که خط ریلی به کدام حرم باید دسترسی ایجاد شود آیا فلکه شاه‌چراغ مدنظر است یا طرح جامع که در آن حرم به‌طور کامل توسعه‌یافته است، گفت: اجرای طرح ریلی یک طرح ملی است و باید دولت نیز به آن رأی دهد و فرهنگ آن هم ایجاد شود، ضمن آن‌که علاوه بر مونوریل می‌توان از تله‌کابین نیز برای حمل مسافر استفاده کرد که در هر 50 متر یک ستون یا ایستگاه نیاز دارد و به نسبت تراموا ساده‌تر است.

به گفته محمد حق‌نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز وقتی طرح قطار شهری با چندین سال مطالعه و پشتوانه دولتی این‌چنین با مشکل جلو می‌رود، ارائه این طرح نوعی فرافکنی است و در واقعیت قابلیت اجرا ندارد و به‌جای آن می‌توان از ترکیب احداث پیاده راه و والک وی استفاده کنیم.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورا نیز طرح خط ریلی جدید در شیراز را نوعی شعار دانست و گفت: با این وضعیت اعتبارات، شش خط قطار شهری شیراز شاید در 100 سال نیز به نتیجه نرسد و افزوده شدن طرح ریلی جدید عقلانی نیست که در این زمینه باید بلوار 9 دی باز شود و به‌جایی اتصال یابد تا این مجموعه مذهبی از بن‌بست خارج شود.

مظفر مختاری دیگر عضو موافق شورای شهر نیز تصریح کرد. پس از مطالعه می‌توان نسبت به موارد اتخاذ تصمیم کرد و از سویی لازم است طرح توسعه 57 هکتاری حرم اجرایی شود تا بتوانیم نسبت به آن، بهترین دسترسی حمل‌ونقلی را تعریف کنیم.

سعید سیف، دیگر عضو شورا نیز با بیان پیشنهادی گفت: باید خطوط ویژه اتوبوس به‌صورت رایگان در این منطقه راه‌اندازی شده و طرح‌های عملی‌تری برای انتقال مردم موردبررسی قرار گیرد.
کد مطلب : ۱۰۲۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما