۰
plusresetminus
واپسین روزهای سال 94 و لزوم توجه به گذشته؛

نگاهی بر «فراز و فرودهای سیاسی» استان فارس در سالی که گذشت

تاریخ انتشارجمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۸
سرانجام سال 1394 نیز به آخرین روزهای خود رسید؛ سالی پر حادثه برای فارس و فارسیان که یاداوری برخی از رویدادهای آن خالی از لطف نیست.
استان فارس
استان فارس
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی سرانجام سال 1394 نیز با همه فراز و فرودهایی که داشت به آخرین روزهای خود رسید؛ سالی پر حادثه برای فارس و فارسیان که یاداوری برخی از رویدادهای آن خالی از لطف نیست.

- سال 94 در حالی آغاز شد که فضای سیاسی استان، به شدت متاثر از حضور بی رویه سخنرانان حاشیه ساز در محافل دانشگاهی استان بود به ویژه آنکه حمله به علی مطهری در فرودگاه شیراز در انتهای سال 93، فارس را در کانون توجهات کشوری قرار داد و حواشی بسیاری را بر شیراز تحمیل کرد و موجب گشوده شدن پرونده ای حقوقی شد که همچنان مختومه نشده و حرفهای نگفته بسیاری درباره نقش برخی افراد شناخته شده درباره آن وجود دارد.
پس از این اتفاق، احمدی استاندار سابق فارس از طرف جریان سیاسی اصلاح طلب به شدت مورد فشار و هجمه قرار گرفت و از آنجا که تصمیم گرفته بود در تامین خواسته های اصلاح طلبان، تا حدی آنها را همراهی نکند سرانجام بر اثر فشارهای سیاسی مرتبط با عملکردش درخصوص پرونده حمله به علی مطهری عزل شد و جای خود را به سید محمد علی افشانی داد تا در دومین سال دولت تدبیر و امید، دومین استاندار فارس پا به طبقه ششم ساختمان استانداری فارس بگذارد.

- اما انتصاب افشانی نیز خالی از حواشی سیاسی نبود چرا که نمایندگان فارس انتظار داشتند استاندار این استان، بر اساس عرف معمول و همیشگی با هماهنگی و مشورت با آنها انتخاب و منصوب شود و پس از آنکه وزارت کشور، بدون توجه به نظر نمایندگان افشانی را به استانداری فارس گمارد، موجی از اعتراضها در مجمع نمایندگان به پاخاست تا آنجا که نمایندگان فارس در اعتراض به این مسئله، جملگی استعفا دادند؛ استعفایی که با حمایت برخی مقامات عالی روحانی در استان نیز همراه شد. اما این اعتراض شدیداللحن سبب نشد تا وزارت کشور راه تعامل با نمایندگان را در پیش گیرد و نهایتا با پافشاری بر انتصاب افشانی، وی معارفه شد.

- مراسم معارفه وی نیز البته خالی از حاشیه نبود و شعارهای هواداران اصلاح طلب در این مراسم، بارها آن را دچار وقفه کرد و نشان داد فارس روزهای پرالتهابی را در پیش خواهد داشت.

- در ماه های بعد، استان فارس یک آرامش نسبی در عرصه سیاسی را سپری کرد و در نیمه دوم سال میزبان کاروان شهدای بصیر بود، کاروانی متشکل از شهدای گمنام تازه تفحص شده که به فارس آمدند و شهرهای استان را معطر به حضور خود کردند، رویدادی فرهنگی که متاسفانه با نامه استاندار فارس به مسئول بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انتشار عمومی آن که کاری غلط و اشتباه بود، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت. در هر صورت، با استقبال مسئولان دولتی و غیر دولتی استان و همراهی همیشگی مردم با کاروان شاهدان بصیر، حماسه ای دلنشین و به یاد ماندنی در تاریخ سومین حرم اهل بیت(ع) و استان فارس رقم خورد.

- و سرانجام مهمترین حادثه سیاسی فارس در سال گذشته، انتخابات 7 اسفند بود که حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای و نتیجه متفاوتی که به همراه داشت، موجی از شگفتی را در میان احزاب و جریانات سیاسی استان فارس به همراه داشت به نحوی که به نظر می رسد با در نظر گرفتن نتایج احتمالی در دور دوم، بیش از 70 درصد نمایندگان فارس تغییر خواهند کرد. در این انتخابات، بر خلاف اصولگرایان از اصلاح طلبان صدایی واحد و اتحادی کم سابقه مشاهده شد که نتیجه آن نیز بازگشت این جریان سیاسی به عرصه قانونگزاری پس از قریب یک دهه غیبت بود. در مجلس خبرگان رهبری نیز آیت ا... حائری شیرازی با عدم کاندیداتوری در انتخابات، جای خود را به حجت الاسلام کلانتری داد و بقیه نمایندگان فارس در مجلس خبرگان، بار دیگر با انتخاب مردم تثبیت شدند و ترکیب کلی این مجلس نیز، تا حد بسیاری شبیه مجلس چهارم باقی ماند.

نویسنده: سجاد زارع
 

 
 
 
 

 
کد مطلب : ۱۳۵۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما