۰
plusresetminus
آمارهای متناقض، همایش های بی فایده و مردمی که انتظار می کشند!

آقای استاندار! مردم فارس در انتظار تغییرند!

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۵
وقتی‌که مسئولان حتی آمار روشنی از اوضاع اقتصادی ندارند آیا صرف منابع مالی برای برگزاری جلسات و همایش‌های نمایشی دردی را دوا خواهد کرد؟
مردم ایران
مردم ایران
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی چندی پیش، در خبرها خواندیم که استاندار محترم فارس، در جمعی گفته است که یک اصلاح طلب ریشه دار هستم و به این امر افتخار می کنم!
فارغ از اینکه در فضای کنونی کشور، اصلاح طلب بودن یا نبودن چقدر مایه افتخار است و آیا این جریان طی دو دهه گذشته به لحاظ ولایتمداری و پایبندی به منافع ملی، عملکردی داشته  که بتوان به آن افتخار کرد یا خیر، به نظر می رسد این روزها افکار عمومی استان تشنه شنیدن سخنان دیگری از استاندار محترم درباره ایجاد اشتغال و خروج صنایع و واحدهای تولیدی از رکود هستند.

بیکاری؛ درد مشترک بسیاری از جوانان استان فارس
مسئولان فارس باید باور کنند که بیکاری، ریشه بسیاری از مشکلات و بِزِه هاست و اگر در پی کاهش فقر هستیم، اگر از میزان بالا بودن جرم و جنایت فریادمان به آسمان بلند است، اگر در پی افزایش سرمایه معنوی در بین نسل جوان و نسل های آینده هستیم، اگر به فردای بهتر جامعه می اندیشیم و نهایتا اگر اعتماد و همراهی مردم را همچنان می خواهیم، همه اینها در صورت محقق می شود که جوانان این استان که وظیفه تشکیل نهاد خانواده نیز بر عهده آنهاست شغلی آبرومند داشته باشند که بتواند کفاف مخارج زندگی آنها را بدهد.
”جوانان بسیاری را می شناسیم که افسرده اند و این افسردگی آنها، بیش از هرچیز و پیش از هرچیز به علت بیکاری آنهاست!
جوان بیکار شغل می خواهد نه ولنگاری فرهنگی! برای جوان اشتغال بیافرینید و سرمایه گذار جذب کنید...“

اینها بخشهایی از سخنان آیت الله ایمانی ادر خطبه های این هفته نمازجمعه شیراز است.
مسئله دیگر به قدری واضح و روشن است که نمی توان آن را کتمان و یا انکار کرد.
حال و روز بسیاری از جوانان استان و بلکه کشور خوب نیست و ریشه این مسئله، بیکاری است.

آمارها، خنجری بر اقتصاد فارس
بیکاری و اشتغال، رونق و رکود ، پویایی و خمودگی و تعابیری از این قبیل واژگانی هستند که این روزها در ادبیات اقتصادی ایران و استان فارس کاربرد و استفاده بسیاری دارند! از قدیم گفته‌اند: دیدن و درک یک درد بر درمان آن مقدم است! یعنی تا خودمان و طبیب مان وجود دردی را باور نداشته باشیم، نمی‌توانیم به درمان آن درد بپردازیم.
این روزها آمارهای ضد و نقیض و موضع‌گیری‌های متفاوت خود به درد و معضلی بزرگ در اقتصاد استان فارس تبدیل شده است؛ دردی که دیگر جایی برای درمان بیکاری، تعطیلی و ورشکستگی و ... نگذاشته است. زمان زیادی از آن روز که استاندار محترم، اوضاع صنعت فارس را خوب توصیف کرده و بر این مهم تأکید داشت که بیشتر صنایع تعطیل به راه افتاده‌اند و همه چیز بر وفق مراد به پیش می رود نمی گذرد.
علاوه بر این، یکشنبه این هفته، خبرهای خوش تری از سوی مهندس همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گردید.
همتی که به همراه افشانی استاندار فارس به دیدار امام جمعه شیراز رفته بود، گزارشی از وضعیت  جلسات مداوم کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید در مرکز استان وشهرستانها و توسعه منابع ، کارگروه  اقتصاد مقاومتی ، کارگروه ارتقاء  توان تولید  ومیزان صادرات  در سال جاری ارایه نمود .
 مهندس همتی گفت :  ”صنعت ، معدن وتجارت فارس در برگزاری جلسات مداوم کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید با حضور اعضا کارگروه  ومسولین اجرایی ذی ربط  جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی  در رده های برتر برگزاری این جلسات است.”
 همتی اضافه کرد : ”استان فارس همچنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید نیز در رتبه نخست کشوری قرار دارد.“
این سخنان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در کنار سخنان امیدبخش استاندار محترم فارس را به فال نیک می گیریم؛ اما واقعیت غیر قابل انکار این است که همه این سخنان زمانی قابل مسموع است که تغییری در وضع معیشت مردم و بیکاری جوانانشان ایجاد شود.

نقاط ضعف ساختاری در اقتصادی استان
یکی از کارشناسان اقتصادی و صنعتی استان و از کارمندان سازمان صنعت، معدن و تجارت که اصرار دارد نامش محفوظ بماند، در گفتگو با "حافظ نیوز" می گوید: با بررسی‌های مختلف به پنج نقطه‌ضعف اساسی در اقتصاد استان فارس رسیده‌ایم که یکی از این ضعف ها، ضعف‌های مدیریتی و ضعف دیگر ضعف در فروش و بازاریابی تولیدات این کارخانه هاست. ضمن اینکه بحث کمبود نقدینگی صنایع ، ضعف‌های فنی و تخصصی برای صنایع مختلف و در آخر مشکلات مالیاتی نیز مزید بر علت بوده و جسم نحیف تولید را هر روز نحفیف تر از گذشته می کند.
وی با اشاره به تأکید استاندار به جذب سرمایه‌گذار افزود: وجود منابع و افزایش سرمایه‌گذاری و راه اندازی صنایع در اقتصاد مسئله مهمی است، اما در شرایط فعلی مشکل اساسی اقتصاد ما سرمایه‌گذاری نیست!
بلکه قبلاً سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده، اما به دلایلی که ذکر شد بسیاری از صنایع ما به رغم وجود سرمایه گذاری تعطیل هستند. وی با تأکید بر اینکه همین اوضاع راکد در جذب سرمایه‌گذار مؤثر است می‌گوید: اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذار جذب کنیم قبل از هرچیز باید اعتماد او جلب شود. وقتی‌که سرمایه‌گذاران اوضاع فعلی صنعت ما را می‌بینند، طبیعی است که رغبتی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت و مهمتر از همه، وقتی هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه اولیه خود به آنها نمی دهیم، طبیعی است حاضر نیستند ریسک کنند.

همایش ها و کارگروه‌های بی‌نتیجه!
از ابتدای شروع به کار استاندار جدید ، شاهد برگزاری همایش‌ها و کارگروه‌های اقتصادی مختلفی بوده‌ایم. که یکی از این همایش‌ها، تحت عنوان همایش سرمایه‌گذاری برگزار شد. همایشی که با دعوت از مهمانان ملی و صرف هزینه‌های بسیار، با هدف جذب سرمایه‌گذار برپا شد. همایش دیگر، برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی در استان بود. حال سوال این است نتیجه‌ این همایش‌ها چه شد؟ و چرا تاکنون گزارشی از نتایج این همایش ها و برنامه‌ها منتشر نشده یا گزارش‌های منتشر شده محدود به تعداد مصوبات و مسائل این‌چنینی است؟
یکی از سرمایه‌گذاران فارسی از افرادی است که راهش به کارگروه تسهیل موانع اشتغال افتاده است. او با اشاره به جلسه‌ای که از او برای حضور دعوت کرده بودند می‌گوید: ”یک روز مرا به کارگروه  تسهیل دعوت کرده بودند، با امید بسیار برای رفع مشکلات کارخانه‌ام به جلسه رفتم. وقتی‌که در جلسه حاضر شدم آقایان چند خبر برایم داشتند! خیلی صریح گفتند مشکل کارخانه ات به این راحتی ها قابل حل نیست والسلام!“
این کارشناس صنعتی با اشاره به مشکلات متعدد سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان می‌گوید: همایش‌ها و کارگروه‌های مختلفی که در استان تشکیل شده است هیچ نتیجه‌ای برای استان به ارمغان نیاورده که نشانه آن‌ هم نبود یک گزارش جامع از نتایج این جلسات است!
وی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی استان احیای صنایع تعطیل شده از اولویت بیشتری برخوردار است، می‌گوید: اگر ما بتوانیم فقط همین صنایع تعطیل در استان را احیا کنیم بسیاری از مشکلات استان از مشکلات مالیاتی گرفته تا بیکاری حل می شود. اما مسئولان همچنان صرفا بر جذب سرمایه گذار تاکید دارند که این ایده هنوز هم نتیجه‌ای نداشته است!
حال باید پرسید در این شرایط چگونه مسئولان انتظار دارند اوضاع اقتصادی استان سامان یابد؟ وقتی‌که مسئولان حتی آمار روشنی از اوضاع اقتصادی ندارند آیا صرف منابع مالی برای برگزاری جلسات و همایش‌های نمایشی دردی را دوا خواهد کرد؟
وقتی‌قریب نیمی از صنایع ما تعطیل هستند، چگونه ما انتظار بهبود اشتغال و جذب سرمایه‌گذار را داریم؟ در خاتمه باید پذیرفت وقتی ما در به دست آوردن دل سرمایه‌گذاران استان فارسی موفق نبوده ایم چگونه انتظار داریم میزبان سرمایه‌گذاران خارج از استان باشیم؟!
گزارشگر: سجاد زارع
 
 
کد مطلب : ۱۵۶۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما