۰
plusresetminus
نماینده مردم شیراز در مجلس نهم:

مردم از مسئولین کار می خواهند/ نظارت مهمترین وظیفه مجلس برای تحقق اقتصاد مقاوم است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۷
مردم از مسئولین کار می خواهند/ نظارت مهمترین وظیفه مجلس برای تحقق اقتصاد مقاوم است
کبری آجربندیان
 پیام مقام معظم رهبری به منتخبین مردم در مجلس دهم، حجت را بر همه تمام کرد. نمایندگان مردم با هرتفکر و بینش سیاسی و وابستگی به هر جناح یا حزبی، باید کمر همت ببندند تا فارغ از تمایلات شخص و مطابق سوگندی که یاد کردند تنها در راستای منافع ملی و حل مشکلات کشور گام بردارند. به گفته جعفرقادری کارشناس اقتصادی - که خود در مجلس نهم به عنوان نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ردای خدمت پوشیده بود- مردم دیگر از مسئولین کار می خواهند نه شعار.
 آن چه در زیر می آید گفتگوی ما با این استاد دانشگاه در باب پیام های رهبری به مجلس دهم است:
 * به عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی، به نظر شما مجلس چگونه می تواند مطالبات رهبری در بخش های مختلف را پاسخ دهد؟
مقام معظم رهبری در پیام به مجلس دهم، منتخبین این دوره را به چند موضوع مهم توجه دادند که از آن جمله می توان به تعمیق فرهنگ اسلامی، پرهیز از مسائل سیاسی افراطی گرایانه و انحرافی و نیز اقتصاد مقاومتی اشاره کرد. در این میان اقتصاد مقاومتی با توجه به تاکیدات مکرر معظم له بسیار پررنگ تر به نظر می آید، چه، ایشان معتقدند تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور؛ به عنوان یکی از چالش های جدی فرارو، تکیه بر توان داخلی و در عین حال استفاده از ظرفیت های بیرونی و خارجی است. مجلس دهم نیزنیز باید نخستین گام را در همین راستا بردارد.
 * مهم ترین چالشها در این بخش کدامند؟
با توجه به بهانه گیری و افراطی گری های طرف غربی، شرایط سختی پیش رو داریم. افزایش حجم نقدینگی، مشکلات در گشایش ال سی ((LC، روشن نبودن چشم انداز قیمت نفت، افزاییش تکان دهنده آمار بیکاری و... عامل نگران کننده ای هستند که بر لزوم بسترسازی مناسب تاکید می کنند. در واقع تا زمانی که خودمان نتوانیم منابع و ذخایر و بسترهای لازم را فراهم کنیم، استمدادهای خارجی، گره ای از کارمان باز نمی کند. با توجه به این که یک سال بیشتر از عمر دولت باقی نمانده است، همراهی دولت و مجلس در حوزه های علمی و اجرایی ضروری است. مردم از مسئولین کار می خواهند نه مناقشات سیاسی و حاشیه ای و در آخر هم تقصیر و قصور را به گردن این و آن انداختن.
 * مجلس برای رفع این مشکلات به خصوص در حوزه اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی باید انجام دهد؟
مجلس باید در جهت تقویت ظرفیت های علمی و تجاری شدن یافته های علمی و به کارگیری آن ها راهکارارائه دهد. همچنین با توجه به ظرفیت شرکت های دانش بنیان، منابع مالی مورد نیازشان را تامین کند تا با تکیه بر این توان داخلی (فراهم کردن زمینه برای تولیدات دانش بنیان)، از این مشکلات عبور کنیم. این قاعده شامل حوزه های دفاعی و نظامی نیزمی شود. همچنین در بحث واگذاری ها باید راهکارهایی اتخاذ کرد که مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی را افزایش دهد.
 * مشارکت مردم یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است؟
بله. دقیقا همین طور است. مجلس علاوه بر همه این ها، باید تکلیف موضوعاتی نظیر سهام عدالت، یارانه ها، نظام بانکی، بازار سرمایه را نیز مشخص کند.
 * برخی هنوز معتقدند سیاست های پولی حال حاضر می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. نظر شما چیست؟
من کاملا با این نظر مخالفم. دیگر با سیاست های پولی وگسترش نقدینگی نمی توان مشکل اقتصاد کشور را حل کرد برای این کار باید مشکلات ساختاری اقتصاد کشور برطرف و زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم در این عرصه فراهم شود تا بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم. این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بارها نسبت به آن تذکر داده اند.
 
* مهم ترین الویت مجلس دهم در بحث مقاوم سازی اقتصاد را چه می دانید؟
نظارت مستمر و مفید. مجلس در هیچ یک از ادوار خود در این بخش نمره قابل قبولی نداشته است ولی با توجه به حساسیت موضوع مقاوم سازی اقتصاد، مجلس دهم باید روند اقدامات اجرایی دستگاه های متبوع را برای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی به دقت زیر نظر داشته باشد و از مسئولین گزارش های مستمر را مطالبه کند. در این صورت می توان موانع را شناسایی کرده و هر جا که هنوز خلاء قانونی و یا مانعی وجود دارد آن را برطرف کرده و مسیر را برای دولت و دستگاه های اجرایی هموار کرد. در یک کلام؛ مجلس باید به صورت عینی و عملی وارد کار شود و در صورت لزوم مسئولین را مورد مواخذه و سوال قرار داده و از آن ها گزارش بخواهد.
 * وظایف منتخبین مردم در مجلس دهم در خصوص حفظ و حراست از اقتدار ملی چیست؟
کار و تلاش فقط مختص حوزه اقتصاد نیست بلکه حوزه های سیاسی و اجتماعی را هم شامل می شود زیرا مجمع این ها از مولفه های موثر در حفظ اقتدار ملی به شمار می روند. در ولقع نمی شود مشکلاتی به نام حاشیه نشینی، اعتیاد، ناهنجاریهای اخلاقی و... را داشته باشیم و سپس ادعای اقتدار کنیم. نمی توانیم موضوعات سیاسی را سامان نداده باشیم و پیش بینی های لازم در خصوص جلوگیری از برخی حوادث تلخ نظیر فتنه سال 88 را انجام نداده باشیم و در فکر اقتدار باشیم. در واقع مجلس و دولت – هر دو- باید دست به اصلاحات اساسی در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بزنند تا بتوان اقتدار ملت را تضمین کرد.
 * به طور مشخص چه اقداماتی باید انجام شود؟
در زمینه های اجتماعی باید با اتخاذ تدابیر امنیتی، جرم و جنایت را کاهش داد. همچنین در بخش های اقتصادی نیز تا مشکل بیکاری برطرف نشود، هر اقدامی ابتراست یعنی باید ابتدا زمینه های توزیع عادلانه ثروت و امکانات برای حل مشکل بیکاری فراهم شود. همه ی آن چه ذکر شد مولفه های حفظ و حراست از کیان و اقتدار ملی کشورند که اگربه درستی مراقبت نشوند، آن را به خطر می اندازند. نمی توان گفت ما این مشکلات را با خود این سو و آن سو می کشیم و در عین حال، اقتدارمان را هم حفظ می کنیم. در بیانات رهبر انقلاب هم به این موضوع تاکید فراوان شده بود. این همه تاکید بیانگر اهمیت موضوع است.
 * با توجه به حضور شما در مجلس نهم به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نیز تلفیق در سنوات مختلف، در موضوع قانونگذاری چه توصیه های به مجلس دهم دارید؟
 باید از ظرفیت کمیسون ها بیشتر از قبل، استفاده شود. اگر طرح ها و لوایح در کمیسیونها به دقت کارشناسی شوند، در صحن علنی وقت کمتری برای تصویب می برند و همین طور بازگشت های مکرر به کمیسیون ها نیز کمتر می شود. این کار هم ضریب خطا در قانونگذاری را کاهش می دهد و هم وقت ملت را بیهوده هدر نمی دهد. همچنین باید از ظرفیت مرکز پژوهش های مجلس و دیگر مراکز پژوهشی – که می توانند به کمک مجلس بیایند - نیز نهایت استفاده را برد. یکی از وظایف قانونگذار، بهینه کردن قوانین با توجه به شرایط روز است. برخی قوانین کاربرد خود را از دست داده اند. مجلس می تواند با توجه به درخواست های مردم و دستگاه های اجرایی، این قوانین را مورد مطالعه و بازبینی قرار دهد. البته هنوز هم در بخش های مختلف خلاءهایی هم وجود دارد که باید برطرف شود. امیدوارم مجلس دهم فارغ از مسائل حاشیه ای و جناح بندی های سیاسی، به حل مشکلات مردم بپردازد زیرا امروز مردم از مسئولین کار می خواهند نه شعار.
 
کد مطلب : ۱۴۶۸۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما